Egy svéd iskola úttörő
módszerekkel próbálja elősegíteni a migránsok integrációját és a
feszültség csökkentését az iskolákban. Az új megközelítést az állami
sajtó is reklámozza, mert valamiféle országos alternatívát látnak az
iskolarendszer lebutításában.
A Stureskolan által bevezetett módszer
lényege, hogy a gyermekek soha nem kell dolgozatot írjanak, és soha nem
kapnak házi feladatot – áll a Sveriges Television beszámolójában. A SVT szerint a kísérlet célja, hogy csökkentse a feszültséget és bizonytalanságot a diákok körében.
“Folyamatosan kapunk újabb
jelentéseket azzal kapcsolatban, hogy gyermekek nem érzik jól magukat.
Ez amiatt van, mert állandó jelleggel nagy stressznek vannak kitéve. Ez
a mi módszerük arra, hogy a stresszt csökkentsük” – mondta Petronella Sirkka, az SVT-nek nyilatkozó iskolaigazgató.
Sirkka szerint számos kutatás
alátámasztja, hogy a diákok jobban teljesítenek, ha nincsenek
folyamatos stresszhelyzetben tartva a dolgozatok és kötelező házi
feladat által. Elmondása szerint, az iskola magas követelményeket állít
diákjaival szemben, de ezt elsősorban nem a tények ismerete, hanem az
elemző gondolkodás terén teszik.
“A világ ma már teljesen más, mint egy évtizeddel ezelőtt”
– mondta, hozzátéve, hogy ez a változás rákényszeríti az oktatás
szervezőit arra, hogy szembenézzenek régi önmagukkal, és alapjaiban
változtassák meg az oktatási tevékenységet.
Sirkka az Aftonbladet
napilapnak nyilatkozva azt mondta, hogy ma a gyermekek már nem a
tényeket és száraz adatokat kell ismerjék, hanem egymásba ágyazott
komplex összefüggéseket kell átlássanak, amit leginkább az iskolában
lehet átadni nekik, nem pedig otthon.
A kísérlet részeként áprilisban tiltják
be a házi feladatot és dolgozatok íratását, eltekintve azoktól a
tesztektől, melyek megírása országosan kötelező. Amennyiben az első
próbálkozás jó eredményekkel zárul, 2019-ben bevezetnék a teljes évre
vonatkozóan ugyanezt.
Az iskolaigazgató ugyanakkor elismerte,
hogy az unortodox módszer egy másik indokra is visszavezethető; az
utóbbi évek során egyre több nem-svéd diák tanul a svéd iskolákban
olyan háttérrel, hogy még csak néhány éve élnek a skandináv országban,
emiatt az ő oktatásuk egészen más megközelítést igényel.
http://www.hidfo.ru/2018/04/eltorolnek-a-dolgozatokat-es-hazi-feladatot-a-sved-iskolakban/
http://www.hidfo.ru/2018/04/eltorolnek-a-dolgozatokat-es-hazi-feladatot-a-sved-iskolakban/