2016. december 2., péntek

Juncker Európának: Ne tartsatok több népszavazást, mert a szavazók a kilépést választanák

A Blacklisted News a brit express.co.uk-t idézve írja, hogy az Európai Bizottság sokak által kritizált elnöke kétségbeesetten fordult a tagállamokhoz a brit népszavazás utóhatásaival és a közelgő francia választásokkal kapcsolatban reflektálva, miközben a szuperhatalom megvalósításának álma kicsúszni látszik Brüsszel kezéből.
Jean-Claude Juncker belátja, hogy az európaiak „nem szeretik” a brüsszeli klubbot. Kétségbeesett vagy legalábbis annak tűnő kérését az után idézte Európa lakóihoz, miután az osztrák elnöki poszt legesélyesebb várományosa, Norbert Hofer, kilátásba helyezte, hogy megválasztása esetén népszavazást tart az omladozó félben lévő blokkból történő kilépésről.
„Nem vehetjük el vagy tagadhatjuk meg az emberek jogát véleményük kifejezésére,”
mondta Juncker.
„Az uniós tagsággal kapcsolatos népszavazásról azt gondolom, hogy nem lenne bölcs ilyen fajta vitákat szervezni, nemcsak azért, mert aggódom a végeredmény miatt, hanem azért, mert ez tovább szítaná az EU szívében már amúgy is felhalmozódott ellentéteket.
Emellett pedig nem hiszem, hogy Ausztria elnöke, akárki lesz is végül, ilyen kalandra adná a fejét.
Megtanultam különbséget tenni a kampányígéretek és a konkrét államvezetési stratégiák között.”
A brüsszeli bürokrata kitartott amellett, hogy az „EU létezésével kapcsolatban nincsenek kétségek,” ugyanakkor elismerte, hogy az EU sok millió szavazója „nem szereti” a blokkot.

http://idokjelei.hu/2016/12/juncker-europanak-ne-tartsatok-tobb-nepszavazast-mert-a-szavazok-a-kilepest-valasztanak/

Így védené a gyermekeket a Jobbik

A kémiai kasztrálás bevezetését tartja megfelelő megoldásnak a Jobbik a gyermekek ellen szexuális bűncselekményt elkövetők esetében. A javaslat lehetővé tenné, hogy a pedofilokat a bűnelkövetés vágyától fosszák meg, ezzel semlegesítve a potenciális bűnözőket, megakadályozva az esetleges újabb bűncselekmény elkövetését. A gyermekek ellen elkövetett bűncselekmény soha nem évül el.
A büntetőtörvénykönyv módosítását kezdeményezte a Jobbik, hogy lehetővé váljon a gyermekeket zaklató pedofilok kémiai kasztrálása. A párt frakcióvezető-helyettese, Dúró Dóra szerint megvárnák, hogy a szexuális bűncselekmény elkövetői önként vessék magukat alá kasztrálásnak – de ha ez nem megy, kötelezővé tennék a kémiai kasztrálást azok esetében, akik gyermekek ellen ismétlődő jelleggel lépnek fel ilyen módon.
Dúró Dóra szerint nagyon magas a visszaesők aránya, de a gyermekek különleges védelmet kell kapjanak, emiatt a kasztrálás is inkább kötelező, mint önkéntes jelleggel kell történjen. Az eljárás – humánus módon – megfosztja a szexuális bűnözőket a nemi vágytól, így többé nem éreznek késztetést arra, hogy gyermekeket zaklassanak.
A Magyar Időknek nyilatkozó kormánypolitikusok emlékeztettek, hogy az utóbbi hat év folyamán a kormány többször is módosította a büntetőtörvénykönyvet, és a jogszabályi környezet jelenlegi formájában is alkalmas a pedofilok elleni fellépésre.
A kasztrálás nem játék
Az LMP politikusai szerint a Jobbik a kasztrálásra tett javaslattal csak szavazatokat akar szerezni, és annak jeleit mutatja, hogy visszatérne a korábbi, radikális jobboldali retorikához. Hadházy Ákos azt mondta, a párt ezzel saját támogatóit hecceli, és megpróbálja aktivizálni a kiábrándult Jobbikos szavazókat.
A kémiai kasztrálás egy hormonális kezelés, ami lehetővé teszi, hogy a bűnelkövetőnek csökkenjen a szexuális vágya, és így többé ne érezzen motivációt arra, hogy gyermekeket zaklasson. A módszert Oroszországban sikerrel alkalmazzák, de az Egyesült Államok néhány tagállama is él ezzel a gyakorlattal.
Ugyanakkor, a Jobbik számára a kasztrálás kérdése a jövőben még gondot okozhat. Az utóbbi hét során újból bekerült a nyílt közéleti vitába a párt politikusainak iszlámmal kapcsolatos hozzáállása – az Ásotthalom polgármestere által hozott rendelet a kasztrálás kérdését is érinti, hiszen az Európába tömegesen érkező migránsok főként olyan muszlim országokból jönnek, ahol helyenként teljesen elfogadott a gyermekekkel kötött kényszerházasság, annak minden velejárójával.
Németországban tömeges jelleggel történnek az újonnan érkező menekültek gyermekei ellen szexuális bűncselekmények, és a gyermekkori kényszerházasság miatt már több helyen módosítani kellett a gyermekvédelmi törvényt, ezek jelenlegi formája azonban még mindig nem nyújt megfelelő védelmet. A forrásországok ilyen kulturális háttere miatt elképzelhető, hogy pedofilok esetében a kémiai kasztrálás nagy arányban és kötelező jelleggel lenne alkalmazva azokon a muszlim férfiakon, akik számára a származási országuk szokásai miatt nem elítélendő a gyermekekkel akaratuk ellenére történő közösülés.

http://www.hidfo.ru/2016/12/igy-vedene-a-gyermekeket-a-jobbik/

Törökország érdekeltté válik Aszad hatalmon tartásában

Török diplomaták szerint is Bassár el-Aszad a garanciája annak, hogy Szíria területi egysége megőrizhető legyen. Az orosz külügyminiszter Törökországba látogatott, közös álláspontot hoznak létre a szíriai válság rendezéséről.
Egy török diplomata a Szputnyik hírügynökségnek beszámolt arról, hogy Törökország állásfoglalása a szíriai válság rendezéséről ma már egészen más, mint évekkel ezelőtt, a konfliktus kezdetekor. Ma a török vezetők egy része a válságrendezés szükséges elemének tartja Bassár el-Aszad szíriai államfőt, mert Szíria területi egységének megőrzése a garanciája annak, hogy Törökország is megőrizze saját területeit.
Unal Cavikoz, Törökország volt iraki nagykövete azt mondta, a török kormány nem rendelkezik kiforrott tervekkel Szíriában se a katonai műveletekre, se a politikai rendezésre vonatkozóan. Recep Tayyip Erdogan a hét folyamán azt mondta, a Szíriában kezdett török hadmozdulatok célja, hogy megdöntsék az Aszad-rendszert. Cavikoz szerint azonban Szíriában amiatt fokozódik a katonai jelenlét, mert az új amerikai elnök beiktatása előtt a térségi hatalmak saját pozícióikat erősítik, hogy január végén nagyobb beleszólásuk lehessen az új status quo kialakításába.
A török hadsereg augusztus 24-én az amerikai légierő támogatásával indított hadmozdulatokat Szíria területén, a határ menti régiókban. Szakértők szerint Ankara a terrorizmus elleni harc leple alatt azt akarja elérni, hogy a kurdok ne tudjanak létrehozni egy független, kizárólag általuk ellenőrzött régiót Észak-Szíriában. Erdogan végül azt mondta, hogy az Eufrátesz Pajzs nevű hadművelet célja az Aszad-rendszer megdöntése.
A volt iraki nagykövet azonban árnyalta a helyzetet; szerinte a török kormány nem rendelkezik határozott elképzeléssel Szíriára vonatkozóan, és egyelőre mindössze arra törekszenek, hogy a lehető legnagyobb létszámú török fegyveres erő állomásozzon Szíria területén, amikor Donald Trump beiktatása után az amerikaiak és oroszok új status quot hoznak létre Szíriában. Ezáltal Törökország nagyobb mértékű beleszóláshoz jutna az új helyzet kialakításába.
Korábban egy másik diplomata forrás szintén nyilatkozott arról, hogy Törökország érdekeltté válik az Aszad-rendszer fenntartásában, mert az államfő bukása esetén bizonytalanná válik a szíriai helyzet, és egyáltalán nem biztos, hogy a helyzet stabilizálása után egy új szíriai vezetés ellenőrzés alatt tudja tartani a kurdok által lakott területeket. Amennyiben Észak-Szíriában létrejön egy független Kurdisztán, a folyamat a határ túloldalán folytatódna a kurdok függetlenségi törekvéseinek erősödésével – ezáltal Törökország területi egysége is megbomlana. Ankara emiatt a stabilitás szükséges elemeként tekinthet Aszadra, és inkább válik érdekeltté a mai helyzet megőrzésében, mint a destabilizálásban.
Szergej Lavrov orosz külügyminiszter tegnap Törökországba utazott, ahol tárgyalásokat folytatott a szíriai rendezésről. A két külügyminiszter megállapodott, hogy a válság rendezéséről mindenféleképpen nemzetközi szereplők bevonásával döntenek, és az ilyen módon meghozott döntések végrehajtásában Törökország és Oroszország együttműködne.

http://www.hidfo.ru/2016/12/torokorszag-erdekeltte-valik-aszad-hatalmon-tartasaban/

Erdogan a kurdok elleni fellépést várja Németországtól

Recep Tayyip Erdogan török államfő telefonbeszélgetés során közölte a német kancellárral, hogy Németország kemény fellépést kell tanúsítson a Kurdisztáni Munkáspártal és Fethullah Gülen terrorszervezetével szemben.
Az Anadolu hírügynökség szerint közvetlen telefonbeszélgetés útján beszélt Erdogan Angela Merkel német kancellárral, ahol határozott követeléseket fogalmazott meg annak kapcsán, hogyan viszonyuljanak a Németországban élő kurd közösségekhez. A török kormány elvárja, hogy Németország korlátozza a kurdok politikai szerveződését, és ellehetetlenítse működését annak a nemzetközi kulturális és gazdasági hálózatnak, ami Fethullah Gülen, egy az Amerikai Egyesült Államok területén élő török hitszónok nevéhez köthető.
Törökország mindkét csoportot terrorszervezetként tartja nyilván. Gülen szervezetét a török kormány azzal vádolja, hogy ők felelősek a július közepén történt puccs kiterveléséért.
Sajtóhírek szerint a telefonbeszélgetés során Erdogan a migrációs egyezmény kapcsán is kemény hangot ütött meg a német vezetővel. Az Európai Unió és Törökország márciusban kötött megállapodást arról, hogy minden egyes, az európai határon sikeresen átszökő illegális bevándorló Törökországba visszaküldéséért az EU befogad egy migránst legálisan. Ennek kivitelezése a gyakorlatban nem ment gördülékenyen, másrészt Törökország vezetői ráéreztek arra, hogy az Európai Unió nem tudja megvédeni saját határait, és az újabb migrációs hullámok elindításával zsarolható.
Erdogan a beszélgetés során felszólította a német kancellárt, hogy az Európai Unió minél hamarabb tartsa be a márciusban tett ígéreteket, és fizessen a migránsok Törökországban tartásáért, emellett adja meg a vízummentességet a török állampolgároknak.
Bár Angela Merkel csak egy tagállam vezetője, az Európai Unióra pedig demokratikus intézményként szokás hivatkozni, a török vezető ismét úgy beszélt Angela Merkellel, mintha az Európai Unió de facto vezetője lenne, és az ő személyén múlna, hogy az EU 28 tagállama fizetni fog-e Törökországnak. Korábban Törökország amiatt nem kapta meg a migránsok ellátására szánt teljes pénzforrást, mert azt a tagállamok kellett volna befizessék a közös kasszába, és a német kancellár szintén a tagállamok lakosságának megkérdezése nélkül tett ígéretet a török államfőnek 30 milliárd euró kifizetésére.


http://www.hidfo.ru/2016/12/erdogan-a-kurdok-elleni-fellepest-varja-nemetorszagtol/

Látványos, hogyan növekszik a korrupció Magyarországon

Ma sok embert aggaszt a korrupció és a korrupciós ügyek Magyarországon. Nem biztos azonban, hogy mindenki tisztában van vele, mit is jelent pontosan ez a latin eredetű szó,corruptio. Hogy a politikusok lopnak? Vagy lefizetik őket? Mutyizgatnak? A korrupció ma nem feltétlenül azt jelenti, hogy valaki odanyom egy nokiás dobozt vastag borítékot politikusoknak, hogy az közbenjárjon valamilyen közügyben. A korrupció ma sokkal inkább a törvények afféle optimalizálását jelenti, hogy azzal bizonyos gazdasági szereplők kvázi legálisan élvezzenek versenyelőnyt, másokkal szemben. Ebben sokat romlott a helyzet az elmúlt években, és úgy néz ki, hogy a jövőben sem lesz másként.

Mindenki tud róla
Egy friss kutatás szerint a magyarokat, a migráció után a korrupció jelensége aggasztja leginkább. Jogosan, hiszen szinte nap nem telik el anélkül, hogy ne derülne ki, a kormányközeli holdudvar egyik szereplője éppen hol kaszált valamelyik közbeszerzésen. Mindenki tud a világ legtehetségesebb gázszerelőjének, Mészáros Lőrincznek mesébe illő meggazdagodásáról, a helyi kiskirályok értelmetlen pénzszórásairól,  vagy éppen teljes iparágak káderi alapon való újra osztásáról. Mindenki érzi, hogy sántít a kormánymédia érvelése, amikor Rogán kiruccanását annyival kommentálják, hogy nincs itt semmi látnivaló, „minden középosztálybelinek futja helikopterezésre”. Ám amíg a migrációval kapcsolatos hírekbe szinte minden médiafelületen belefulladtunk az elmúlt években, addig a korrupciós ügyekkel egyre kevesebb médiaszereplő foglalkozik.
Egyrészt, vannak a kormány közeli lapok és portálok, valamint a közmédia, amelyek érthető módon nem számolnak be ezekről az ügyekről. Másrészt, vannak lapok és csatornák, amelyek akkor foglalkoznak korrupcióval kapcsolatos hírekkel, amikor az anyagi érdekük úgy kívánja. És végül vannak portálok, amelyek rendszeresen megírják a kormánynak kínos ügyeket, ám ezek közül egyre többet elhallgattatnak, valószínűleg nem véletlenül.
A Trancparency International 2015-ös korrupciós világrangsora, ahol évek óta egyre hátrébb kerülünk
Korrupció nemcsak Afrikában vagy Ázsiában, hanem Olaszországban vagy az Egyesült Államokban is van, azonban annak mérete igen eltérő az egyes országokban. A Trancparency International minden évben elkészíti a világ korrupciós ranglistáját, amely összehasonlíthatóvá teszi az egyes országokat korrupciós szempontból. Magyarországon, a régióhoz képest, nem volt kimagaslóan rossz a helyzet 2010 előtt. Persze joggal verte ki a biztosítékot a közvélemény és az akkori ellenzék körében például a BKV fénymásoló állományának „felmérése”, az SZDSZ-közeli Közgép Strabag autópálya ügyei, vagy a 4-es metró túlárazott építése. Teljesen érthető reakciója volt minden adófizetőnek, hogy nem kér a szocialista kormányzás mutyijaiból és a fehérgalléros bűnözők kerüljenek bíróság elé.
A várva várt elszámoltatás azonban nem történt meg 2010 után. Sőt, a kétharmados felhatalmazás zöld utat adott a Fidesznek, hogy úgy hajlítsa el a törvényeket, hogy a lehető legtöbb adóforintot szivattyúzzák ki haveri cégeknek. A korrupció aláássa a jó kormányzást, a jogállamiság és az alapvető emberi jogok érvényesülését. Félrevezeti az állampolgárokat, sérti a magánszektor érdekeit és torzítja a pénzügyi piacokat. Ezzel pedig hosszú távon, egy szűk elitet leszámítva, mindenki rosszul jár.
Korrupció számokban
Mi is rengetegszer írtunk már mutyizásról és korrupciógyanús történetekről, azonban az egyes ügyekből még nem feltétlenül látjuk az összképet. A korrupciót elég nehéz mérni és összehasonlítani, azonban a meglévő módszerek mégis adnak valamiféle kapaszkodót az egyes országok közötti korrupciós helyzetről. A korrupció mérésének szempontjából fontos pont a közpénzek elköltésének átláthatósága és nyomon követhetősége is. Ahol a közpénzek állami felhasználásának nyomon követését mindenféle adminisztrációs trükkel és szabályzással, na meg a média elhallgattatásával, megpróbálják ellehetetleníteni, ott magasabb a korrupciós kockázat.
Egy Tárki által készített számítás látványosan érzékelteti, miként alakult a közbeszerzések átláthatósága az elmúlt években. Az ábrán „1” jelenti a teljes átláthatóságot, és „0” a közpénzek mozgásának teljes átláthatatlanságát. Jól látható, hogy 2011-ben hatalmasat esett a transzparencia, ennek oka az új közbeszerzési törvény elfogadása volt.
abra1_3.jpg
forrás: Tárki
Ez a törvény sokkal rugalmasabban kezeli az ajánlattevőket, számos lényeges kérdést rendeleti úton szabályoz és korlátozza a versenyt is. Ezzel egy időben a közbeszerzések ellenőrizhetősége is romlott, az ellenőrző szervek jogköreit megnyesték vagy kérdésessé tették függetlenségüket. Emlékezhetünk például, amikor a Legfelsőbb Bíróság (mai nevén Kúria) elnökét átszervezésre hivatkozva megbízatása felének letöltésekor váltották le. Ezek a kockázati tényezők pedig csökkentik az átláthatóságot és egyben növelik a korrupciós kockázatot. A következő ábrán „0” jelenti azt, hogy nincs korrupciós kockázat, míg „1” totális korrupciót jelenti.

abra2_2.jpg
forrás: Tárki
Itt is jól látható, miként ugrott fel a 2011 közbeszerzési törvény módosításának hatására a kockázati mutató. A Fidesz-kormányzat alatt általánossá vált az is, hogy ilyen-olyan okokból nem versenyeztetnek a közbeszerzések kiírásánál. A legújabb törvénymódosítási javaslat szerint az eddigi 8 millió forint helyett 15 millió forintig lehet közbeszerzés kiírása nélkül árut és szolgáltatást vásárolni, míg építési beruházás esetén a jelenlegi 15 millió forintos értékhatár 25 millió forintra emelkedne. Pikáns módon a kormány szerint erre annak érdekében van szükség, hogy alacsony értékű szerződések esetén ne kelljen a bonyolult közbeszerzési szabályokat alkalmazni. A régióban egyébként egyedül nálunk emelkedett az utóbbi időben a verseny nélküli közbeszerzések aránya.
tarki.jpgforrás: Tárki
Az is felmerült nemrég, hogy közbeszerzési szerződéseket sok évre titkosítanak. A Miniszterelnökség Várba költözésének adatait például „terrorveszélyre” hivatkozva titkosítanák 30 évre. A Transparency International szerint ez utóbbi módosítás azért is elképesztő, mert úgy titkosítana beruházásokat, hogy a titkosítás ellen még pert sem lehet indítani.
A korrupció mértékének növekedése a nemzetgazdaság számaiban is megjelenik, hiszen a verseny hiánya torzulásokat okoz a piacon, ami visszaveti a hosszú távú növekedési és versenyképességi kilátásainkat. Ráadásul az emberek igazságérzetét és az államba vetett bizalmát is súlyosan csökkenti, már ha ez érdekel egyáltalán valakit a kormányban. Bár úgy tűnik, hogy nagyon is tudnak a problémáról odafent, csak nehéz valami olyasmin változtatni, ami a NER esszenciális lényege.


TényTár