A március 25-én 27 EU-tagállam
vezetői által aláírt római nyilatkozat szakértők szerint garanciát
jelent arra, hogy az Európai Unió a britek kilépése ellenére is
egységes marad. A szkeptikusok szerint azonban a nyilatkozatban el
vannak vetve a káosz magvai, mert a római találkozó utat nyit a
„kétsebességes Európa” megvalósításához, amit a tagállamok egy része
ellenez.
A Római Szerződés aláírásának 60.
évfordulójára szervezett találkozó közös nyilatkozatát az Egyesült
Királyság kivételével minden tagállam aláírta. A dokumentumban
kijelentik: „egységesen fognak cselekedni – ahol szükséges, ott eltérő sebességgel és intenzitással, de mindannyian ugyanabba az irányba.”
– áll a Szabad Európa Rádió beszámolójában. A római nyilatkozat
ugyanakkor magában hordozza a „kétsebességes Európa” elgondolását, amit
sokan inkább „többsebességes Európának” neveznek, mert a tagállamok
gazdasági fejlettségük szerint két nagy integrációs egységben sem
tudnának hatékonyan együttműködni.
Ezt a kezdeményezést számos tagállam
vezetői ellenzik – főként a „felzárkózó” országok ódzkodnak a
kétsebességű Európától, mert ezzel együtt járna a korábban elérhető
uniós források megvonása is. A kritikusok szerint ez a koncepció a
periféria-országok leszakadását vonná magával, így ahelyett, hogy
létrejönne a kétsebességű Európa, sokkal inkább két külön Európa
születne a mai EU határain belül. Donald Tusk, az Európai Tanács elnöke
a római csúcstalálkozón annak veszélyére figyelmeztetett, hogy a
koncepció megvalósítása esetén Európa újra olyan lenne, mint a
vasfüggöny idején; különálló keleti és nyugati tömbre oszlana. A
kétsebességes Európa elgondolás támogatói szerint azonban megtartható
az egység a megosztottság állapotában is.
Sok test, egy lélek
A koncepció támogatói úgy képzelik el a
többsebességű Európát, hogy az Európai Unió mai hivatali gépezetét több
testre osztanák, melyek külön-külön ellátnák a mai Európai Unió
feladatköreit az adott integrációs egységre vonatkozóan. A gazdaságilag
fejlettebb országok megvalósítanák az integráció magasabb szintjét,
miközben az elmaradott országok a mai politikai-gazdasági
együttműködési formában léteznének tovább saját országcsoportjuk
határai közt. Miközben az EU így több külön integrációs egységre
oszlana, ezek a különálló testek mégis egységes hivatali egészt
képeznének. Támogatói szerint ez a koncepció lehetővé tenné a
fejlődést, ugyanakkor több szabadságot adna a tagállamoknak; miközben
az EU jelenlegi állapotában lehetetlen konszenzusra jutni, a
többsebességes Európában a hasonló gazdasági-politikai kultúrával
rendelkező országok könnyedén közös álláspontra jutnának.
A koncepció támogatói szerint ez amiatt
fontos, mert ezáltal lehetővé válna az Európai Unió balkáni
terjeszkedésének folytatása, az EU több mint 30 tagállamra
kiterjesztése. Amennyiben a balkáni országok is csatlakoznak az EU-hoz,
a konszenzus megteremtése a jelenlegi keretek közt még nehezebbé
válna, ami állandóan napirenden tartaná az Európai Unió széthullását.
Xavier Bettel, Luxemburg miniszterelnöke a római csúcstalálkozón azt
mondta, „inkább legyen kétsebességes Európa, mint egy holtpontra jutott
Európa, ami semmilyen sebességgel nem halad semmilyen irányba.”
A szakértők közt többnyire egyetértés
van abban a vonatkozásban, hogy az új Európa „magvát” azok az országok
adnák, melyek jelenleg az eurozónának részei. A közös fizetőeszköz
jelentené a szorosabb integráció kezdetét. Ettől eltekintve azonban a
többi tagállam aligha sorolható egy kategóriába; Roland Freudenstein, a
Wilfried Martens Európai Tanulmányok Központ igazgatóhelyettese úgy
gondolja, Európa egyáltalán nem kétsebességes politika irányába halad,
annak ellenére, hogy számos politikus támogatja ezt az ideát. „Sokkal
inkább egy többsebességű integrációról beszélhetünk. A belső mag és
periféria kifejezés sem használható ebben a tekintetben, mert a
gyakorlatban egyszerűen nem ez történik, nem ennek kell történnie.” –
mondta.
Freudenstein szerint Angela Merkel
esetében is néhány év leforgása alatt éles váltás volt megfigyelhető,
hiszen korábban az EU teljes egységét támogatta, mostanra azonban a
többsebességű Európa létrehozását szorgalmazza. A szakértő azt mondta, a
kétsebességű Európa elgondolás valójából amiatt okoz szembenállást a
tagállamok közt, mert vezetőik nem értik, hogy nem a tagállamok két
osztályba sorolásáról van szó, hanem egy többsebességű integráció
lehetőségéről, ahol az országcsoportok bizonyos fő közéleti kérdések
megítélése mentén ölthetnek végső formát.
Gyümölcsöző távkapcsolat
A szakértő szerint a tagállamok többsége
egyébként is előnyben részesítené a távkapcsolat jellegű viszonyt
Brüsszellel, amit az utóbbi évek során az integráció és központosítás
eltúlzott erőltetése vont magával. Ettől eltekintve azonban a
tagállamok elkötelezettek bizonyos fokú integráció irányába, és a főbb
közéleti kérdések mentén egyetértő országok mélyebb lokális integrációt
kezdhetnek. Abból kell kiindulni, hogy ez a fajta együttélés már most
létezik: az eurozóna vagy a schengeni övezet ilyen együttműködések –
bizonyos tagállamok tagjai, mások nem. Ami egyszer már létezik, annak
mentén pedig egyszerű megtalálni az együttműködés újabb formáit és a
lehetséges újabb jelölteket.
A szakértők szerint ilyen új blokkok
létrejöhetnek például a védelmi projektek mentén: Svédország,
Lengyelország, Németország, Dánia és Hollandia kialakíthat egy ilyen
együttműködést. Franciaország, Németország és Hollandia közt viszont a
jelenleginél mélyebb titkosszolgálati együttműködés jöhet létre. Más
országok létrehozhatnak regionális szövetségeket a migrációs válság
kezelése vagy a bűnüldözés terén. Freudenstein szerint ezek a csoportok
önállóan is életképesek, nincs köztük egyetlen központi mag, és
mindegyik az EU további fejlődésének lehetséges irányait képviseli. Ez a
kaotikus megközelítés valójából lehetővé tenné az EU további
bővítését, hiszen az újabb tagállamok nem egy teljesen központosított
Európához, hanem egy-egy ilyen regionális együttműködéshez
csatlakoznának.
http://www.hidfo.ru/2017/03/az-ev-amikor-megfeneklett-europa/
http://www.hidfo.ru/2017/03/az-ev-amikor-megfeneklett-europa/