Titkolták a számokat: elithálózatot épít az állam
Az
előző ciklusban ötven százalékkal növekedett az egyházak által
fenntartott iskolák száma. Úgy tűnik, az állam egyfajta egyházi
iskolahálózatot akar létrehozni – idemenekítheti a gyerekét a felső
középosztály a lebutított állami köznevelésből.
Korábban
csak sejthető, most azonban már tényszerűen is igazolható folyamat
játszódott le a magyar közoktatásban, amit idáig titkolni igyekeztek:
az elmúlt négy évben nemcsak az állam vette át az önkormányzatoktól az
iskolákat, amelyekben azóta az oktatás színvonala folyamatosan romlik,
hanem az egyházak is számos intézményhez jutottak. Ezeket pedig, úgy
tűnik, állami segítséggel elit intézményekké fejlesztik.
A
folyamat tényszerűen: a 2009/2010-es tanévben az állam és az
önkormányzatok összesen 2133 óvodát, 2019 általános iskolát, 442
szakiskolát, 467 szakközépiskolát és 407 gimnáziumot működtettek, a
különböző egyházak fenntartásában ekkor 139 óvoda, 194 általános
iskola, 33 szakiskola, valamint 31 szakközépiskola és 104 gimnázium
volt. Három év leforgása alatt alapvetően megváltoztak az arányok: az
egyházi jogi személyek által fenntartott intézmények száma több mint 50
százalékkal növekedett. A 2012/13-as tanévben közel 800 intézmény volt
egyházi fenntartásban, ahol több mint 190 ezer gyermek tanult.
A
Magyar Katolikus Egyház 497, a Magyarországi Református Egyház 221, a
Magyarországi Evangélikus Egyház 74 intézményt tartott fenn. A számok,
melyeket eddig mindenki titkolt, abból a pályázatból derülnek ki, amit a
kormány írt ki karácsony előtt a szívének kedves egyházak számára. A
számoktól pedig nem lehetett eltekinteni, ugyanis uniós forrásokról,
kétmilliárd forintról van szó.
A
pályázat címe: „Az egyházak köznevelési feladatainak támogatása”. A
pályázatra mindössze egyetlen hét volt, s a kikötések közé tartozik,
hogy csak az Országgyűlés által elismert egyházak jelentkezhetnek,
közülük is azok, melyek önállóan vagy konzorcium formájában legalább 25
„köznevelési feladat-ellátási helyet” tartanak fenn. Érdemes
megjegyezni, hogy a pályázat hasznos célokat szolgál, egyebek mellett
az intézményirányítás és -fenntartás új integrált rendszerének
kialakítását, az informatikai rendszerek fejlesztését, az egyházi
fenntartó által működtetett pedagógiai szakszolgálati tevékenység
minőségének javítását.
E
mostani kiírást is azzal indokolja a kabinet, hogy „az elmúlt években
az oktatási intézmények (óvodák, iskolák) jelentős hányadát érintette a
fenntartóváltás folyamata”, ami, miként azt a számok is alátámasztják,
igaz. Nem is titkolja a kiíró: „a Magyar Katolikus Egyház intézményei
behálózzák az egész országot, szinte minden térségben és a közoktatás
valamennyi területén szerepet vállalnak”. A reformátusok
nagyságrendileg leszakadva kullognak a katolikusok mögött, de az elmúlt
években 25 százalékkal gyarapodott az intézményrendszerük.
A
tények mögött azonban élesen kirajzolódik egy másik folyamat is,
amelyről Szüdi János jogász, közoktatási szakértő azt mondja: – Úgy
tűnik, az állam az egyházi intézményrendszer területén kívánja az
oktatást fejleszteni, a minőséget javítani. Ekkora fejlesztési pénzzel
ugyanis nem szórja meg sem az alternatív iskolák fenntartóit, sem az
állami iskolák kezelőjét, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központot
(Klik). Hozzáteszi: a Klik 2015-ös költségvetését úgy tervezték, hogy
abból nemhogy oktatásfejlesztésre nem jut, de még a pedagógusbérek
kifizetésére sem.
Az
állam újraszervezi, 2015 áprilisától pedig beolvasztja az Oktatási
Hivatalba a pedagógiai intézeteket anélkül, hogy ehhez
többletforrásokat biztosítana. Jövő év júniusától pedig a szakképzés
intézményrendszerét átveszi egy ma még nem létező, új állami
intézményfenntartó. Ennek a feladatnak a végrehajtásához rendelt pénz
sincs a költségvetésben.
–
Szinte csak az egyházi iskolákkal szemben érzékelhető állami
gondoskodás. Ugyanakkor a pályázatban kiírt fejlesztéseket az egyházi
iskolafenntartók már korábban elvégezték. Van saját pedagógiai
szakszolgálati intézményük és saját tanügy-igazgatási rendszerük. Olyan
feladatokhoz kapnak tehát ekkora összeget, amiket már kipipáltak.
Vélelmezni lehet, hogy az állam kifejezetten létre akar hozni egy
egyházi iskolafenntartói hálózatot. Így számos iskoláját átadhatja az
egyházaknak.
A
középosztály aztán odaküldheti a gyerekeit – jósolja Szüdi János. Az
általa mondottakat támasztja alá az is, hogy a kormány az állami
intézményrendszerben a tanítás szabadságát, ezen keresztül az oktatás
minőségét folyamatosan rontja. – A 16 évre leszállított
tankötelezettség azt is jelenti, hogy 16 éves kor felett az államnak
nincs ellátási kötelezettsége. Olyan szorosra húzza a kapacitásokat,
amilyen szorosra csak akarja. Így több ezer gyerek eshet ki a
rendszerből.
Az
egyházi iskolákban sokkal nagyobb biztonságban vannak a gyerekek,
akiket az intézményrendszerükön keresztül az óvodától az érettségiig
végigvisznek. Ezzel szemben az állam szétdarabolta az
intézményrendszerét: a kormány az óvoda fenntartását az
önkormányzatoknál hagyta, az általános iskolákat és a gimnáziumokat a
Klik alá rendelte, a szakképző intézményeket és a szakközépiskolákat
pedig a Nemzetgazdasági Minisztérium fenntartásába utalta.
Mindebből
logikusan az következik, ha a szülő biztosítani akarja azt, hogy
gyereke eljusson az érettségiig, akkor inkább egyházi iskolába íratja.
Szüdi János rámutat arra is, hogy az egyházi iskoláknak a fenntartó
saját kerettantervet hagyathat jóvá. Így felmentést kapnak a kötelező
kerettantervek alól, eltérhetnek a központi tananyagtól, ennek
megfelelően az állami iskolák számára kötelezővé tett, drasztikusan
szűkített tankönyvjegyzék sem vonatkozik rájuk, olyan tankönyvből
tanítanak, amilyenből csak akarnak. Szüdi szerint minden adott, hogy
létrejöjjön az elitképzés az egyházakon keresztül.
Idetartozik,
hogy Ujhelyi István, az MSZP európai parlamenti képviselője cikkünk
nyomán kérdésekkel fordult Navracsics Tibor oktatást felügyelő uniós
biztoshoz. Ebben arról faggatja: – Megfelel-e az európai gyakorlatnak,
hogy a pályázatkiíró egyoldalúan leszűkíti a pályázók körét egy olyan
uniós támogatás elosztásakor, amelynek deklarált célja az
esélyegyenlőség és a fenntartható fejlődés biztosítása?; Navracsics az
európai értékekkel megegyezőnek és az oktatásfejlesztés céljaival
megegyezőnek tartja-e, hogy bármilyen módon hátrányos szelekció
történjen az alternatív, alapítványi iskolák és az egyházi fenntartású
intézmények között?; Navracsics Tibor az európai értékek őreként miként
látja a magán- és az egyházi fenntartású köznevelési intézmények
szerepét az oktatási rendszerben?
(NOL)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése