Nemcsak az Ószövetség, hanem a grúz, az arab és a szír hagyomány is ismerte Nimródot, a világ első királyát.
A
törzsek származásáról, avagy a Kincsesbarlang című 4. századi,
ismeretlen szerző által összeállított szír keresztény mű a ma ismert
adatoktól eltérően tárgyalja a világ teremtésétől a Krisztus
kereszthaláláig tartó hosszú korszakot, amely Mezopotámiában és a
Kaukázusban játszódott. Egy külön fejezet – a tűzimádás- Nimród király
tetteivel foglalkozik. A történeti forrás szerint Nimród volt az első
király a földön. Fővárosául Bábelt tette meg. Összesen 69 évig
uralkodott. A mű szerint nemcsak székhelyét bővítette (hozzá kötődik a
bábeli toronynak az építése), hanem attól északra is új településeket
emelt.
A mű
szerint ő építette fel Ninivét, Reszainát, Szeleukiát, Kteszifont és
Adorbajgánt és további három erődöt, amely helyek többségében a mai
Irak északi részén találhatók, kivéve Adorbajgánt, amely név
Azerbajdzsánra utal. (Nem tudjuk, hogy mely részére vonatkozott, de
valószínűleg a ma Iránhoz tartozót értették alatta.)
Az égi korona
A
történeti forrás egy nagyon különös történetet mesél el, ami szerint
nem a perzsa sahok viseltek először koronát, hanem a hagyományt
–eszerint – Nimródtól és utódaitól tanulták. A mű a következő mondát
örökítette meg: „Nimród az égen megpillantotta egy diadéma képmását.
Hívatta Sziszánt, a takácsot, szövetett magának egy ugyanolyat és a
fejére helyezte. Ezért mondják, hogy az égből szállott alá koronája.” A
hagyomány nem ismeretlen számunkra, hiszen mi, magyarok is hasonlóan
vélekedünk a Szent Koronáról.
A tűzimádó
A
tűzimádást a zoroaszter valláshoz kapcsolják a vallástörténészek.
Sajnos, nálunk kevésbé ismert az a megállapítás, hogy az ókori nagy
vallásalapító megegyezhet Nimróddal is. A szír munka így írt a tűzimádás
kezdetéről: „Nimród, a vitéz király napjaiban tűz tört fel, mely a
földből szállt fel, odament hát Nimród, meglátta és leborult előtte.
Papokat állított mellé, hogy ottan szolgáljanak és tömjént vessenek rá.”
Az asztronómiát szintén Nimród fejlesztette, aminek elveivel a szír
szerző egyetértett, viszont a jövendőmondás „káldeus” hagyományát a mű
szerzője helytelennek vélte.
Orientalista
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése