Barack
Obama számára 2014, vagyis kormányzásának hatodik éve volt az eddigi,
legtöbb gonddal terhelt esztendő. Elnöksége második ciklusának összes,
csitulni nem akaró belpolitikai válságát felerősítették azok a
kudarcok, amelyeket a világpolitikai krízishelyzetek kezelésére
irányuló kísérletek közben szenvedett el. Az év azzal indult, hogy az
elnök reformokat terjesztett elő az egész világra kiterjedő titkos
adatgyűjtést végző Nemzetbiztonsági Hivatal (NSA) munkájával
kapcsolatban, amelyet a Moszkvába szökött amerikai informatikus, Edward
Snowden tárt a világ elé. Az esztendő azzal zárult, hogy az újabb
átmeneti költségvetés megszavazásánál már a demokraták is fellázadtak a
saját elnökük ellen, akinek növekvő népszerűtlensége döntő szerepet
játszott abban, hogy a képviselőház 2010-ben történt elvesztése után az
idei „félidős” választások eredményeképpen a szenátusban is
kisebbségbe szorultak. A demokraták, akik az alsóházban végül 69, a
szenátusban pedig 11 mandátumot vesztettek, a kampány során igyekeztek
elhatárolódni Obamától.
A tavalyi évre is áthúzódtak a korábban kirobbant botrányok utórezgései. Ezek közé tartozott a bengázi amerikai képviselet elleni terrortámadás kormányzati kommunikációja, az adóhivatal (IRS) konzervatív csoportok ellen indított célzott vizsgálatai, a Snowden-féle leleplezés és az egészségügyi reform technikai nehézségekkel kísért bevezetése miatti vita. Miközben a CNN és az ORC televíziók szerint 2008 decemberében még az amerikaiak háromnegyede tartotta úgy, hogy a „változás” ígéretével megválasztott Obama képes lesz hatékonyan kormányozni, 2014 márciusára ez az arány 43 százalékra csökkent. Az elnök - az egyébként jó és javuló gazdasági mutatók ellenére is, a FED mesterséges beavatkozása, amely majd egy újabb válságot idéz elő - minden felmérés szerint 40 százalék körüli, alacsony népszerűségi mutatója nagyjából megfelelt a Fehér Házból igen alacsony közmegbecsülés közepette távozott előd, George W. Bush elnökségének hasonló szakaszában megállapított támogatottsággal. Ez azért is különös, mert Obamának éppen Bush örökségének tagadásával győzött.
Obama az egészségbiztosítási reform zökkenői miatt az egészségügyi, a háborút megjárt katonák kórházaiban feltárt visszaélések miatt pedig a veteránügyi miniszterét kényszerült feláldozni. Felállította posztjáról a Pentagon vezetőjét is, aki stratégia kérdésekben nehézkesnek tartotta a Fehér Ház döntéshozatalát, ami szerinte mind Amerika szövetségeseit, mind ellenfeleit bizonytalanságban tartja. A távozó védelmi miniszter, Chuck Hagel bírálatai mellett a kormány volt tagjai részéről is komoly kételyek fogalmazódtak meg, hogy Obama alkalmas-e egyáltalán az általa betöltött tisztségre. Hillary Clinton volt külügyminiszter, aki esélyes lehet rá, hogy 2016-ban megszerezze a Demokrata Párt elnökjelöltségét, memoárkötetében nemcsak pusztán az óvatoskodó külpolitikája miatt kritizálta volt főnökét, de azt is állította, hogy a szíriai "polgárháborúba" való jóköveti beavatkozással segítette az Iszlám Állam (IÁ) terrorszervezet felemelkedését.
Leon Panetta, a Központi Hírszerző Ügynökség (CIA) és a Pentagon volt első embere emlékirataiban egyenesen arról írt, hogy az elnök „eltévedt” a fontos államügyek sorában. Panetta szerint „kiábrándító” az elnök attól való tartózkodása, hogy megküzdjön ellenfeleivel, és hogy híveit a saját ügyeinek támogatására mozgósítsa. Úgy vélekedett, hogy Obama túl gyakran „támaszkodik a jogászprofesszori logikára, mintsem a vezető szenvedélyre”. A kormányzat számára negatív belpolitikai folyamatokat felgyorsították az elnöknek és csapatának világpolitikai botlásai. A Krím orosz elcsatolásának és Kelet-Ukrajna destabilizálásának fényében visszamenőleg naivnak tűnik Obamának az orosz-amerikai kapcsolatok"újraindítását” meghirdető politikája. Utólag derült ki, hogy a republikánus Mitt Romneynak igaza volt, amikor az elnökjelölti vitában Oroszországot az Egyesült Államok fő globális riválisának nevezte. Noha a zuhanó olajár és a nyugati szankciók az év végére megrendítették látszólag kissé a rubelt, de nem sokáig örömködhettek, mert Vlagyimir Putyin orosz elnök hajthatatlan és újra stabilizálta azt. Ukrajna területeit káoszba döntő politikájában Amerika viszont szintén az élen járt.
Az IÁ szíriai és iraki térnyerése nyomán világossá vált, hogy az elnök 2011 végén elhamarkodottan teljesítette a 2008-ban tett kampányígéretét és vonta ki csapatait Irakból. Persze ez a tervük része volt, mint utólag kiderült - a CIA nem is cáfol, hiszen jelen vannak a közel-keleti térségben és annak harci előkészületeiben már csaknem két évtizede. Az amerikai foglyok kamera előtt történt lefejezése nyomán - a legalizáló indíték a közvélemény előtt - Obama a légicsapások elrendelése mellett nyáron először vezényelt vissza amerikai egységeket Irakba, amelyek létszáma mára elérte a 3 ezer főt. A katonai erő újbóli felvonultatása eddig 5,6 milliárd dollárba került. Washingtonnak Afganisztánban - Oroszország miatt fontos számukra - szinte az utolsó pillanatban sikerült tető alá hoznia az ország új vezetésével a kétoldalú biztonsági megállapodást, valamint az amerikai és szövetséges katonákra vonatkozó státusegyezményt, amely nyomán az elmúlt év vége után is csapatokat állomásoztathat az országban. Barack Obama hazai mozgásterének beszűkülése és a várható belpolitikai összecsapások miatt elnökségének utolsó két évében várhatóan nagyobb hangsúlyt fektet majd a külvilág ügyeire. Ezek közé tartozik a legsúlyosabb katonai konfliktusok kezelése mellett az ebola és a klímaváltozás elleni harc, a transzatlanti és a transz-csendes-óceáni kereskedelmi szerződések megkötése, az 1961-ben megszakított amerikai-kubai diplomáciai kapcsolatok helyreállítása - valamint néhány olyan új „demokráciavédelmi” projekt beindítása, mint a civil szervezetek védelme és a korrupció elleni harc.
Hírfigyelő SzolgálatA tavalyi évre is áthúzódtak a korábban kirobbant botrányok utórezgései. Ezek közé tartozott a bengázi amerikai képviselet elleni terrortámadás kormányzati kommunikációja, az adóhivatal (IRS) konzervatív csoportok ellen indított célzott vizsgálatai, a Snowden-féle leleplezés és az egészségügyi reform technikai nehézségekkel kísért bevezetése miatti vita. Miközben a CNN és az ORC televíziók szerint 2008 decemberében még az amerikaiak háromnegyede tartotta úgy, hogy a „változás” ígéretével megválasztott Obama képes lesz hatékonyan kormányozni, 2014 márciusára ez az arány 43 százalékra csökkent. Az elnök - az egyébként jó és javuló gazdasági mutatók ellenére is, a FED mesterséges beavatkozása, amely majd egy újabb válságot idéz elő - minden felmérés szerint 40 százalék körüli, alacsony népszerűségi mutatója nagyjából megfelelt a Fehér Házból igen alacsony közmegbecsülés közepette távozott előd, George W. Bush elnökségének hasonló szakaszában megállapított támogatottsággal. Ez azért is különös, mert Obamának éppen Bush örökségének tagadásával győzött.
Obama az egészségbiztosítási reform zökkenői miatt az egészségügyi, a háborút megjárt katonák kórházaiban feltárt visszaélések miatt pedig a veteránügyi miniszterét kényszerült feláldozni. Felállította posztjáról a Pentagon vezetőjét is, aki stratégia kérdésekben nehézkesnek tartotta a Fehér Ház döntéshozatalát, ami szerinte mind Amerika szövetségeseit, mind ellenfeleit bizonytalanságban tartja. A távozó védelmi miniszter, Chuck Hagel bírálatai mellett a kormány volt tagjai részéről is komoly kételyek fogalmazódtak meg, hogy Obama alkalmas-e egyáltalán az általa betöltött tisztségre. Hillary Clinton volt külügyminiszter, aki esélyes lehet rá, hogy 2016-ban megszerezze a Demokrata Párt elnökjelöltségét, memoárkötetében nemcsak pusztán az óvatoskodó külpolitikája miatt kritizálta volt főnökét, de azt is állította, hogy a szíriai "polgárháborúba" való jóköveti beavatkozással segítette az Iszlám Állam (IÁ) terrorszervezet felemelkedését.
Leon Panetta, a Központi Hírszerző Ügynökség (CIA) és a Pentagon volt első embere emlékirataiban egyenesen arról írt, hogy az elnök „eltévedt” a fontos államügyek sorában. Panetta szerint „kiábrándító” az elnök attól való tartózkodása, hogy megküzdjön ellenfeleivel, és hogy híveit a saját ügyeinek támogatására mozgósítsa. Úgy vélekedett, hogy Obama túl gyakran „támaszkodik a jogászprofesszori logikára, mintsem a vezető szenvedélyre”. A kormányzat számára negatív belpolitikai folyamatokat felgyorsították az elnöknek és csapatának világpolitikai botlásai. A Krím orosz elcsatolásának és Kelet-Ukrajna destabilizálásának fényében visszamenőleg naivnak tűnik Obamának az orosz-amerikai kapcsolatok"újraindítását” meghirdető politikája. Utólag derült ki, hogy a republikánus Mitt Romneynak igaza volt, amikor az elnökjelölti vitában Oroszországot az Egyesült Államok fő globális riválisának nevezte. Noha a zuhanó olajár és a nyugati szankciók az év végére megrendítették látszólag kissé a rubelt, de nem sokáig örömködhettek, mert Vlagyimir Putyin orosz elnök hajthatatlan és újra stabilizálta azt. Ukrajna területeit káoszba döntő politikájában Amerika viszont szintén az élen járt.
Az IÁ szíriai és iraki térnyerése nyomán világossá vált, hogy az elnök 2011 végén elhamarkodottan teljesítette a 2008-ban tett kampányígéretét és vonta ki csapatait Irakból. Persze ez a tervük része volt, mint utólag kiderült - a CIA nem is cáfol, hiszen jelen vannak a közel-keleti térségben és annak harci előkészületeiben már csaknem két évtizede. Az amerikai foglyok kamera előtt történt lefejezése nyomán - a legalizáló indíték a közvélemény előtt - Obama a légicsapások elrendelése mellett nyáron először vezényelt vissza amerikai egységeket Irakba, amelyek létszáma mára elérte a 3 ezer főt. A katonai erő újbóli felvonultatása eddig 5,6 milliárd dollárba került. Washingtonnak Afganisztánban - Oroszország miatt fontos számukra - szinte az utolsó pillanatban sikerült tető alá hoznia az ország új vezetésével a kétoldalú biztonsági megállapodást, valamint az amerikai és szövetséges katonákra vonatkozó státusegyezményt, amely nyomán az elmúlt év vége után is csapatokat állomásoztathat az országban. Barack Obama hazai mozgásterének beszűkülése és a várható belpolitikai összecsapások miatt elnökségének utolsó két évében várhatóan nagyobb hangsúlyt fektet majd a külvilág ügyeire. Ezek közé tartozik a legsúlyosabb katonai konfliktusok kezelése mellett az ebola és a klímaváltozás elleni harc, a transzatlanti és a transz-csendes-óceáni kereskedelmi szerződések megkötése, az 1961-ben megszakított amerikai-kubai diplomáciai kapcsolatok helyreállítása - valamint néhány olyan új „demokráciavédelmi” projekt beindítása, mint a civil szervezetek védelme és a korrupció elleni harc.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése