Hát így fest a valóság!
Növekvő
állami kiadások, megduplázódó gazdasági kiadások, megugró
sportfinanszírozás az egyik oldalon. A másik oldalon a csökkenő
egészségügyi, oktatási és nyugdíjkiadások. Az Orbán-kormány hat éve
számokban.
Alaposan
átalakított az Orbán kormány 2010-2015 között az állam működését ez
egyértelműen kitűnik ha a két év költségvetési kiadásainak szerkezetét
összevetjük. Pedig a magyar gazdaságban sok minden nem történt, a GDP
értéke még a tavalyi kirívó várható 3,2-3,5 százalékos növekedés után
sem éri el a válság előtti szintet. Ezért még nagyobb eredmény, hogy az
államháztartási hiányt sikerült rendbe tenni – igaz ehhez “trükkök
százaira”, pontosabban adóemelések garmadájára volt szükség.
2010-ben,
a mostani kormány első évében – amit még társbérletben töltöttek a
távozó Bajnai-kormánnyal – 17 463 milliárd forintot költhetett el az
állam, ezzel szemben az idén az állami kiadások már 19792 milliárd
forintra rúgnak. Nem is annyira a növekedés szembetűnő – hisz a
nominális GDP-t nem csak a növekedés, de az infláció is növeli – hanem
az, hogy a kiadások szerkezete miként alakult át: egyre drágábban
működik az állam, több pénz kell államadósság finanszírozására,
jelentősen nőttek a gazdasági támogatások – eközben befagytak a
szociális, oktatási, egészségügyi kiadások.
A gazdaság növekedés és az államháztartás hiánya
GDP változása GDP előző Államháztartás
1995=100 évhez képest GDP-arányos hiánya
2008 150,2 0,9 -3,6
2009 140,4 6,5 -4,6
2010 141,5 0,5 -4,55
2011 144,1 1,8 -5,49
2012 141,9 -1,5 -2,32
2013 144,1 1,5 -2,43
Forrás: KSH, Eurostat
Az
állam működési kiadásaira 2010-ben 2370 milliárd forint jutott ezzel
szemben jövőre 2878 milliárdot költenek az elfogadott költségvetés
szerint. Ebben a körbe tartoznak a kormányzat parlament működési
kiadásai, amely 200 milliárd forinttal 1006 milliárd forintra
emelkedett, ami 25 százalékos növekedés öt év alatt – miközben az
olcsóbb állam szlogenjével kampányol úton-útfélen a kormány.
Csökkentek
viszont a védelmi kiadások, tovább folytatódott a honvédség
legatyásodása. A NATO elvárásai szerint a GDP 2 százalékát kellene
tartósan minden tagállamnak a védelmi kiadásokra fordítani annak
érdekében, hogy a védelmi szövetség ütőképesen működjön. A magyar
honvédelmi kiadások 2015-ben a GDP 0,65 százalékára rúgnak, amely még
Magyarország esetében is mélypont; a 2008-as válság előtti években még
egy százalék felett volt a honvédelmi kiadások aránya, azóta ez az
érték csökkent. A 2015-ös számokban viszont nincsenek benne az év
közepére tervezett honvédségi béremelések – bár ez nem fogja
megfordítani a csökkenő trendet és a Magyar Honvédség sem lesz
ütőképesebb tőle.
A
második Orbán-kormány szereti magát rendpártinak feltüntetni, ami több
szempontból igaz is – ám ez a rendpártiság nem látszik meg a rendőrségi
költségvetésen sem. A rendőrség, a bíróságok,a tűzoltóságok és az
igazságszolgáltatás együttes kiadásaira 2010-ben 562 milliárd forint
jutott – idén pedig 576 milliárd forint – vagyis a változás minimális,
sőt reálértéken csökkenést jelent. A tűzvédelmi kiadások jelentősen
csökkentek – ez a katasztrófavédelem átszervezésével lehet
összefüggésben – a másik három soron enyhe növekedés látható.
Ömlik a pénz a gazdaságba
Az
államadósság elleni harc felemásan alakul, azt ugyan nem sikerült
csökkenteni a jelentős 3000 milliárdos magánpénztári vagyon elköltése
ellenére sem, ugyanakkor a GDP-arányos mutató, ami a legfontosabb,
csökkenni kezdett. Igaz ennek a GDP nominális növekedése volt az
egyetlen hajtóereje, ugyanis a forintban számolt államadósság tovább
nőtt. Ennek fényében már nem olyan meglepő, hogy az államadósság
finanszírozási költségei sem tudtak érdemben csökkenni. 2010-ben két
évvel a 2008 pénzügyi összeomlás után évi 1146 milliárdot költött az
állam az adósságfinanszírozásra. Azóta eltelt kvázi négy békeév, ám
emelkedtek a költségek: 2015-ben 1196 milliárd forintot fordítanak erre
a célra.
A
kormány egyre inkább rátelepedik a gazdaságra is – ez látszik a
számokból is – ami nem meglepő, hisz ez elérendő kormányzati cél lett
az elmúlt négy évben. Sőt azóta felpörgött a gazdaság államosítása,
csak az elmúlt hónapokban két bankot is vett a kormány – ez pedig még
súlyos milliárdokba fog kerülni az adófizetőknek. Öt évvel ezelőtt az
állam gazdasági célú kiadásai még csak 2462 milliárdra rúgtak évente,
idén ez már 4172 milliárd forint lesz, vagyis a növekedés 69
százalékos. Megháromszorozódott – évi 39 milliárdra emelkedett – az
energiapolitikai kiadások számlája, ami az időközben bekövezetezett
“rezsicsökkentés” ára. A fogyasztói költségek 2010-hez képest ugyan
befagytak, de ezzel párhuzamosan nőttek az állam ilyen célú kiadásai. A
mezőgazdasági támogatások kis mértékben nőttek – ez a megugró uniós
támogatások hazai részét teszik ki. 2015-ben már 460 milliárdnyi
adóforint megy a mezőgazdaság támogatásába.
Nagyot
nőttek közlekedésre fordított kiadásokra kiadások: az öt évvel
ezelőttinél jelentősen több pénzt visz el a tömegközlekedés
finanszírozása, de igazán jelentős mértékben a “közlekedési
infrastruktúrák fejlesztésére”, illetve a “szakigazgatás költségeire”
fordít többet a kormány. Ez utóbbi tételre 2010-ben évi 198 milliárd
folyt el, idén pedig már 680 milliárd forint – ráadásul mindez a
költségvetési törvényben követhetetlen módon. Jó hír viszont, hogy a
környezetvédelmi kiadások is jelentősen nőttek, 2015-ben már 806
milliárd jut ezen célokra a 2010-es 307 milliárddal szemben.
Ezek az igazi megszorítások
A
növekvő állami működési és gazdasági kiadásokat valahol le kell verni,
nem maradt más mint a szociális és oktatási szféra. Az államháztartás
jóléti kiadásai hat év alatt 11034 milliárd forintról, 11157 milliárdra
nőttek. Mint az látható az állami kiadásokban még mindig ez a
legnagyobb tétel. Nehezen vitaható az a tézis, hogy ha egy ország a
jövőjébe akar befektetni, akkor jól teszi ha az közoktatást fejleszti.
Az Orbán-kormány azonban ezzel a vélekedéssel teljesen ellentétes
oktatáspolitikát folytat; csökkenteni kívánják a felső és a közoktatás
szerepét, az elmúlt években szakmunkásképzés lett a kívánatos cél, a
gimnáziumi és egyetemi oktatás leépítésével párhuzamosan. Jól látszik
az oktatás költségeinek alakulásán – amely hat év alatt pár milliárd
forinttal csökkenti is – vagyis reálértéken számottevően mérséklődött.
Drasztikusan
csökkent az alapfokú oktatás támogatása: míg 2010-ben még 881
milliárdot költöttek erre, idén már csak 370 milliárd forint jut – igaz
eközben fordítottan nőtt az egyéb oktatás – így az alapfokú oktatás
költségeinek csökkenése a mutatottnál kisebb lehet – de az irányt jól
jelzi. A középfokú oktatási kiadások évi 352 milliárdról, 217
milliárdra csökkentek, míg a felsőoktatás támogatása beragadt a 2010-es
szinten: jövőre 485 milliárdot költenek erre a célra.
A
jóléti kiadásokon belül az egészségügyi kiadások nőttek kerek 51
milliárd forinttal a hat év alatt. Az egészségügyi kiadásokon belül
jelentős átcsoportosításra került sor: egyedül a kórházi kiadások
emelkedtek 1608 milliárdról 1701 milliárd forintra, minden más – házi
és gyerekorvosi ellátás, a szakorvosi, fogászati kiadások és a
közegészségügyi kiadások – csökkentek. Az egészségügyet ráadásul
szétfeszítik a jelenlegi keretek, egyre nagyobb probléma az orvoshiány,
a fiatal orvosok elvándorlása, az alulfinanszírozottság, amely
meglátszik a bérekben és a kórházi tartozásokban is.
Bár a
kormány eddig nem beszélt róla, korábban érzékeltették, hogy több
jelentős területen átalakításra készülnek a 2014-2018-as kormányzati
ciklusban, az egyik ilyen terület az egészségügy finanszírozása lesz.
Az eddig kiszivárgott ötletmorzsák szerint a Fidesz által eddig
tabuként kezelt lakossági finanszírozás is az asztalra kerül.
Ugyanakkor mint az látható az állami kiadásokban lehetne hol spórolni,
és az állam nem úszhatja meg, hogy lényegesen több pénzt tegyen az
egészségügybe – ám az is igaz soha nem tehet elegendőt, mert a
gyógyítás technológiák költségei rohamosan nőnek, így valóban csak egy
forrás marad: a betegek közvetlen befizetése.
Csökkenő munkanélküli és szociális ellátások
Az
elöregedő társadalom egyik nagy problémája az egészségügyi kiadások
féken tartása – a másik a nyugdíjaké. Ezen a fronton viszont az elmúlt
években siker aratott a kormányzat, ugyanis a növekvő nyugdíjas létszám
ellenére a nyugdíjkiadások csökkentek: 2010-ben erre a célra 3322
milliárd forint ment el, idén pedig már csak 3010 milliárd. Ám ez csak a
látszat: valójában azt történt, hogy az elmúlt években megszüntették a
korhatár alatti ellátások egy részének nyugdíjstátuszát, így az
érintetek nem “nyugdíjat”, hanem más járadékot kaptak. Ezzel együtt a
szociális kiadásokat is sikerült befagyasztani: az idén 5598 milliárd
forintot költenek erre a célra, 74 milliárd forinttal kevesebbet, mint
hat évvel korábban.
Ám nem
csak a nyugdíjakon, hanem a munkanélküli ellátásokon is spórolt a
kormány, amikor azok mértékét és időtartamát is csökkentette annak
ellenére, hogy az biztosítási alapon járt. Évi ötven milliárd forinttal
csökkentek a családi pótlékra fordított kiadásokat is – ami a csökkenő
gyerekszámmal, illetve az ellátások évtizedes befagyasztásával
magyarázható. (A kormány előszeretettel mutogat a bőkezű családi
adókedvezményekre, ami vitathatatlan, ám nem ott segít ahol kell, így a
gyermekszegénységet nem akadályozzák meg.) A családi pótlékot utoljára
a 2008-as válság előtt emelték, ezzel párhuzamosan jelentősen 502
milliárdról 373 milliárdra csökkentek egyéb szociális támogatások,
miközben a szegénység az elmúlt nyolc évben a magyar társadalom
alapjait fenyegető tényezővé nőtte ki magát. Erre azonban az állam
válasza a segélyekre fordított kiadások további csökkentése és a
“munkaalapú” társadalom hirdetése, a gazdaságilag és társadalmilag
haszontalan közfoglakoztatás erőltetése.
Évi plusz százmilliárd a sportra
Hat év
alatt 421 milliárdról 581 milliárdra nőttek az államháztartás
kulturális és sportkiadásai. Ez utóbbi a 2015-es 68 milliárdról 174
milliárd forintra hízott idénre, ami száz milliárd forintos növekedés.
Itt számolták el a kormány stadionépítéseit, de a sportegyesületek
támogatását is. Ennél szerényebb mértékben, de nőttek a kulturális
támogatások – 2015-ben erre a célra 247 milliárd forint jut a
közpénzekből.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése