Első kérdés: hogyan van felöltözve? (Avagy: mi vár még ránk?) - SAJÁT FÜLÉVEL hallotta, amint a mentősöket lecseszte a doktornő: HATVAN ÉV FELETT NEM ÉLESZTÜNK!
„A
férfi pár perccel azelőtt eshetett el, hogy odaértem. Ott feküdt a
Jászai Mari téri park műkövein. (…) Arccal előrebukva, mankója
mellette. Véres orra jelezte, hogy nem csupán megpihent, mert elfáradt.
(…) Közben odajön valaki, megtapintja a nyaki ütőeret. Van pulzusa,
mondja. Hívom a 112-t. Gyorsan kapcsolják a mentőket. Elmondom, mit
láttam, és hogy hol történt. (…)
Első kérdés: hogyan van felöltözve?
Számítottam
erre, azt hazudom, jól öltözött, középkorú férfi, hisz tudom, hogy a
hajléktalanokhoz nem szokás sietni” – írta Keszthelyi András.
A
szerző beszámolója szerint ezután vártak, de nem jött a segítség. Újra
hívták a 112-t, amelynek diszpécsere a sürgetésre bontotta a vonalat.
Közben
egyre teltek a percek. Aztán arra jött egy „orvos járókelő” is. Miután
szereztek neki a közeli patikából gumikesztyűt, megvizsgálta a férfit:
„Nincs már pulzusa, mondja az orvos. De ha a mentők megérkeznek, talán
segíthetnek. Azzal odébbáll ő is.”
Az írás
így folytatódik: „Közel a 30. perc is. Ismét próbálom a 112-t. De
uram, már kétszer beszélt velük, ne zaklassuk őket, mondja az operátor,
majd ő is leteszi a telefont anélkül, hogy tovább kapcsolná a
mentőkhöz. Mindenki elment. Ott állunk ketten a barátommal és az egyre
liluló férfival.”
Keszthelyi
szerint az első bejelentés után 33 perccel érkezett meg a mentő:
„Három fáradt ember, két férfi meg egy nő száll ki. Reggel 8 óta úton
vannak, magyarázza a nő. Azonnal nekilátnak az újjáélesztéshez. Azért
esett el, mert előtte meghalt, magyarázza egyikük. Tüdőembólia. De
amikor telefonáltam, volt még pulzusa, próbálok érvelni.”
Az
ügyben megkerestük az Országos Mentőszolgálatot. Kértük, ismertessék az
eset körülményeit, s válaszoljanak arra: valóban érdeklődött a sérült
öltözékéről a diszpécser? Tényleg informálódnak a bejelentéseknél
arról, hajléktalan-e a sérült, a beteg? Ha igen, akkor ennek mi az oka?
A
mentőszolgálat megkeresésünkre így válaszolt: „Az esetet vizsgáljuk.
Általánosságban elmondható, hogy a mentő helyszínre érkezésénél nincs
»normaidő«, a szabály az, hogy a lehető leghamarabb kell kiérni a
betegekhez.
A
sürgős esetek háromnegyed részében ez 15 percen belül teljesül, az
esetek néhány százalékában azonban – rendszerint a környékbeli
mentőautók pillanatnyi foglaltsága miatt – átlagosnál hosszabb idő
alatt tud kiérkezni a segítség.
Fejlesztéseink
fő célja a kiérkezési idő csökkentése. A mentők egyik alapértéke az
egyenlően magas színvonalú ellátás, különbséget kizárólag a sürgősség, a
betegség súlyossága alapján teszünk. A hívást fogadó mentésirányító
kérdéseinek célja a segítségre szoruló beteg egészségi állapotának
megítélése, a kórfolyamat zajlásdinamikájának, vagyis az ellátás
sürgősségének felmérése.”
(NOL)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése