A zsebszerződések lényege, hogy a felek
az általuk megkötött megállapodásokat a hatályos törvényi szabályozás
kijátszása érdekében nem hozzák nyilvánosságra, illetve azokat a
hatóságokhoz nem terjesztik be. Magyarországon sok külföldi gazda
pontosan ilyen szerződéscsomagot kötött, amelyben a haszonélvezeti szerződés mellett együttműködési szerződést is létesített, illetve ezeket aláírt adásvételi vagy jelzálogszerződés egészítette ki. Ez utóbbiakkal a szerződéskötés idején tiltott földtulajdon későbbi megszerzésére törekedtek, de a földhivatalokhoz csak a haszonélvezeti megállapodásokat nyújtották be,
a két háttérszerződést pedig a jogszabályi környezet változására várva
„zsebben tartották”. Ezért szerintem a jogalkotók társadalompolitikai
szempontból helyesen döntöttek, amikor – közeli hozzátartozók
kivételével – május elsejétől megszüntették a korábban kötött
haszonélvezeti szerződéseket, illetve azokat a használati
megállapodásokat, amelyek ilyen haszonélvezeti szerződéseken alapultak.
Nem volt ritka ugyanis, hogy a haszonélvezeti jogot bejegyeztetett
osztrák befektetők a földhivatali nyilvántartásban szereplő magyar
tulajdonosoknak adták vissza haszonbérbe a haszonélvezetükbe került
termőföldeket. Tény azonban, hogy a jogszabályi változások miatt
alkotmányjogi és uniós jogi feszültség alakult ki, hiszen a
haszonélvezeti szerződések önmagukban nem zsebszerződések, mivel azokat
törvényesen kötötték meg. Így ha csak azokat vizsgáljuk,
megszüntetésükkel sérülhet a korábban jogszerűen szerzett jogok
alkotmányos védelme. Az új földforgalmi törvény tehát ebben a szűkített
értelmezésben egyszerre belső (alkotmányos), illetve külső (uniós
joggal szembeni) feszültséget is generálhat.
Tisztelettel: Kurucz Mihály, agrárjogi docens
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése