MAGYARORSZÁG A TOTÁLIS ÖSSZEOMLÁS HATÁRÁRA ÉRT!
Kormányzati
oldalon az elmúlt időszakban olyan gyakran emlegették a nagyszerű
makrogazdasági számokat és az „unortodox” gazdaságpolitika sikereit,
hogy a „gazdaságpolitikacsinálókon” túl már a közgazdászok is hinni
kezdenek a csodában, a kitépett szárnyú dongó repülésében, avagy a
gazdasági fellendülés eljövetelében.
A
tények azonban egészen mást mutatnak! A kormányzati propaganda nagy
ünneplésbe kezdett annak örömére, hogy EU-s összevetésben is kiemelkedő
növekedési ütemet tudtunk elérni az utóbbi három negyedévben. Valóban,
a 3,5-3,6 százalékos negyedéves GDP-növekedés szép eredménynek számít a
válságtól sújtott régióban. Éves szinten 2014-ben minden bizonnyal 3
százalék feletti lesz a növekedési ütem, még akkor is, ha az utolsó
negyedévben már lassulni fog a fellendülés.
Ha
azonban felidézzük, hogy 2010 és 2013 között összességében csak 2,7
százalékkal bővült a magyar GDP, ami éves szinten alig haladta meg a
fél százalékot, akkor már nem lehetünk olyan felhőtlenül boldogok.
Különösen akkor nem, ha beszámítjuk azt a tényt is, hogy az adott
időszakban az Európai Unió nettó támogatása összességében a GDP-nk
15-18 százalékát tette ki. Ez a hatalmas többletkereslet mindössze 6
százalékos növekedést tudott generálni (beszámítva a 2014-es várható
3,2 százalékos növekedést is). Vagyis a sokat emlegetett és várt
multiplikátor hatás egyáltalán nem érvényesült.
Hogy
miért nem, annak több oka is van. Az egyik az, hogy a háztartások
súlyos eladósodottságát még mindig nem rendezte a kormány, ezért az
adósságdeflációs spirál tovább működik. A másik ok az, hogy a
kormányzat voluntarista gazdaságpolitikája olyan bizonytalan
környezetet teremtett, amelyben a vállalkozások nem akarnak befektetni.
Így aztán a külső keresletélénkítés nem többletként, hanem a hiányok
pótlásaként jöhetett csak számításba.
További
okként említhetjük, hogy nem történt meg a gazdaság szerkezeti
átalakítása, ezért a hazai tulajdoni többségű vállalkozások által
dominált kínálat nagyon rugalmatlan és igen gyengén reagál a keresleti
impulzusokra. Így aztán könnyen megjósolható: ha a keresletélénkítés
folytatódni fog, s a külső forrásokat kiegészítik a kedvezményes
hitelkonstrukciók is, akkor az elégtelen kínálat hiányában a kereslet
az import felé fordul és a ma még jelentős
külkereskedelmimérleg-többletünk igen gyorsan hiányba fordul át.
Mert ne
feledjük: az elmúlt években az exporttöbblet nem azért halmozódott
fel, mert a versenyképességünk növekedett volna (ellenkezőleg,
jelentősen romlott), hanem a drasztikus keresletcsökkenés miatt, ami a
válság következtében állt elő. A kormányzati propaganda ugyancsak
bőségesen taglalja a foglalkoztatás növelése, a munkaalapú társadalom
felépítése terén elért sikereket. A közkézen forgó számok első látásra
itt is pozitív változásokat sejtetnek. Hiszen ez év harmadik
negyedévében a foglalkoztatottak száma elérte a 4 millió 160 ezret, és a
munkanélküliségi ráta 8 százalék alá csökkent.
A
foglalkoztatás bővülése 361 ezer, ha 2010 harmadik negyedévéhez, és 279
ezer, ha 2008 első negyedévéhez hasonlítjuk. Nagy örömre azonban nincs
különösebb okunk, mert ha alaposabban szemügyre vesszük a statisztikai
adatokat, akkor kiderül, hogy az utolsó negyedév impozáns
növekedéséből 101 ezer a külföldi munkavállalásnak,míg 166 ezer pedig a
közmunkának tudható be. Az ezektől megtisztított tényleges
foglalkoztatás mindössze 3 millió 892 ezer volt, ami csak 67 ezer fővel
több mint a válság előtti, 2008 első negyedévi létszám.
Évenként
tehát kevesebb, mint 20 ezer munkahely teremtődött, jobbára az sem a
versenyszférában. A foglalkoztatás ilyen mesterséges felhígításának a
következménye az, hogy a termelékenység folyamatosan csökken, még a
válság után öt évvel is. Ha a 2008-as átlagos munkatermelékenységet 100
százaléknak vesszük, akkor ez 2014 végén már csak 91,4 százalék.
Vagyis a vizsgált időszakban a GDP növekedése rendre elmaradt a
foglalkoztatás növekedése mögött, a rés mára már majdnem 10 százalékra
nyílott.
Valamivel
vigasztalóbb a termelékenységi helyzetkép, ha megtisztítjuk a
foglalkoztatási adatokat a külföldi munkavállalóktól és a
közmunkásoktól. Ekkor már „csak” 4,5 százalékos az átlagtermelékenység
romlása 2008 és 2014 között. Mindez azt mutatja, hogy főként olyan
munkaerőt sikerült bevonni a foglalkoztatásba, amelynek a
termelékenysége átlag alatti, vagy olyan területen tudták csak
alkalmazni, amely igen alacsony hozzáadott értéket termelt. Kicsit
másként fogalmazva: ha az elmúlt években volt valamilyen szerkezeti
átalakulás Magyarországon, az éppen a gyenge hatékonyságú, alacsony
termelékenységű szektorokat bővítette. A hosszú távú fejlődés
szempontjából ez nem igazán biztató.
A
kormány által kiemelten támogatott közmunkának a foglalkoztatás
növelésén túl van még egy számukra pozitív hozadéka. Nevezetesen, hogy
az adott nemzeti elszámolási rend szerint az erre fordított kormányzati
kiadás egy az egyben, automatikusan növeli a GDP-t. A jövő évi
költségvetésbe beállított 250 milliárdos közmunkakiadás tehát nemcsak a
foglalkoztatást fogja több ezerrel növelni, hanem a növekedési ütemet
is meg fogja emelni, majdnem 1 százalékponttal. A „minél több
közmunkakiadás, annál magasabb foglalkoztatás és GDP”mechanizmusa
könnyen érthető a politikusok számára és egyszerűen meg is valósítható.
Csak egy baja van: hosszabb távon fenntarthatatlan.
A
második Orbán-kormány kétségkívül sikeresen szakított a fiskális
alkoholizmussal, amely a korábbi években rendre a 3 százalékos
maastrichti előírás fölött tartotta az államháztartási hiányt, és
amelynek következtében súlyosan eladósodott az ország. A kritérium
betartásában sokat segített a magánnyugdíjpénztárak megszüntetése,
amely önmagában 1-1,5 százalékponttal javította évről évre a
költségvetés pozícióját, illetve a nyugdíjpénztári megtakarítások
szabad (részben költségvetési) felhasználása. A szigorúan kézben
tartott költségvetési kiadások garanciát jelenthetnek arra, hogy
Magyarország nem kerül vissza a túlzottdeficit-eljárás körébe.
A
költségvetési szigornak azonban megvannak a maga árnyoldalai, mivel a
kormány onnan vett el, ahonnan a legkönnyebben tudott. Az elmúlt négy
év költségvetési adatai azt mutatják, hogy a legnagyobb vesztes az
egészségügy, az oktatás és a szociális ellátás területe volt. A
nyertesek között lehet számon tartani a gazdasági támogatásokat, az
államapparátust és a sportot. Látszólag tehát rendben van a dolog, mert
válságos időben, amikor kevés a forrás, akkor a jóléti kiadásokat kell
csökkenteni és a gazdasági célú kiadásokat növelni a fellendülés
érdekében.
Csakhogy
a nemzetközi tapasztalatok nem ezt mutatják, ugyanis éppen azok az
országok tudtak a legkisebb veszteségekkel és a leghamarabb kijönni a
válságból, ahol a humán tőkébe fektettek, ahol az oktatás, a
továbbképzés, a kutatás-fejlesztés prioritást kapott. A skandináv
jóléti modell nemhogy idejét múlt lenne, ahogyan azt kormánykörökben
gyakran mondogatják, hanem a mi számunkra az egyedüli lehetőség volna a
kilábalásra.
Kezdetben,
2010-ben még kiemelt célként szerepelt az Orbán-kormány politikájában
az államadósság csökkentése. Nos, e tekintetben sem számolhatunk be
komoly sikerekről, hiszen az államadósság GDP-hez viszonyított aránya
2014 harmadik negyedévében ugyanúgy 83 százalék, mint volt 2010
ugyanezen negyedévében. S ha ehhez hozzávesszük, hogy közben a
magánnyugdíjvagyont is elköltötték, akkor nincs semmi okunk azt
feltételezni, hogy pozitív irányú elmozdulás történt ezen a területen.
Nem
jelenthet vigaszt, hogy a nyugdíjmegtakarításokból a kormány az állami
tulajdont gyarapította (Mol-tulajdonrész, gáztározók stb.), mert ezek a
beruházások nem jelentenek garanciát arra, hogy a későbbi megnövekedő
nyugdíjjáradék kifizetésének meglesz a fedezete. Ennek hiányában
viszont ezeket az akciókat a jövő felélésének kell tekintenünk. A
jövedelmi viszonyok tekintetében igen lesújtó kép tárul elénk. Nem
véletlen, hogy a KSH nem publikálta az adatokat az önkormányzati
választások előtt.
A
statisztikák szerint 2010 és 2013 között jelentősen növekedtek a
jövedelmi különbségek. A Gini-index 24-ről 28-ra nőtt, a legfelső és
legalsó jövedelemtized aránya 7,3-ról 9-re emelkedett. 2013-ban a
legalsó jövedelmi tizedbe tartozók bruttó munkajövedelme 141 ezer Ft/fő
volt, miközben a legfelső tizedbe tartozóknál ez az érték 2 millió 318
ezer Ft (vagyis 16-szor magasabb). Jellemző, hogy a leggazdagabbak a
társadalmi juttatásokból is többet kaptak (652 ezer Ft/fő) mint a
legszegényebb jövedelmi tizedbe tartozók (192 ezer Ft/fő).
A
jövedelmi szegénység aránya is nőtt hazánkban az elmúlt években: míg
2010-ben ez az arány 12,3 százalék volt, addig 2013-ban már 14,3
százalék. Ugyanezek a számok Csehországban 9 százalék és 8,6 százalék,
Szlovákiában pedig 12 százalék és 12,8 százalék az Eurostat számai
szerint. A szóba jöhető létminimum-számítások közül bármelyiket is
alapul véve, legalább hárommillióan vannak a halmozottan hátrányos
helyzetűek, azok, akik végzetesen leszakadtak és önerőből nem képesek
fenntartani magukat.
Számuk
napról napra növekszik és az Orbán-kormánynak láthatóan nincs programja
arra, hogy miként lehetne ezt a súlyos társadalmi problémát
megnyugtatóan rendezni. (A rezsicsökkentés nem tekinthető ilyennek,
mert nem a legelesettebbeken segített, hanem a középrétegek számára
jelentett csak némi könnyítést.) A velünk élő és egyre növekvő
szegénység nemcsak kellemetlen mellékhatás, amely kedvezőtlen esetben
átmenetileg némi társadalmi feszültséget is gerjeszthet, de majd idővel
kinőjük. Sokkal inkább olyan súlyos társadalmi defektus, amely
megakasztja a növekedést is, mert leszorítja a keresletet, a kínálati
oldalon pedig távol tart attól, hogy elegendő képzett munkaerővel,
megfelelő minőségű humán tőkével rendelkezzen az ország.
(NOL)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése