Ha ez igaz?…- nyakunkon a forradalom! Vagy valami, még rosszabb!
A
válság óta Európa nagy része inkább növelte a szociális kiadásait, hogy
enyhítse a munkanélküliséget. Mi ezzel szemben jövőre rekordra
tervezzük járatni a közmunkaprogramot, 2018-ig pedig eltörölnénk a
munkanélküli-segélyt. Ez hosszabb távon öngyilkos terv lehet – főleg,
hogy úgy tűnik, bármit is mond a kormány, a közmunka nem kapu a rendes
munkához. Összeszedtük, hogy mit lehet tudni a közmunkásokról, mire elég
a közmunka, és hogy miért lehet szörnyen veszélyes, ha a kormány
megvalósítja azt, amit a következő évekre tervez.
Orbán
Viktor régóta emlegeti, hogy a jóléti társadalmak megbuktak, hiszen
szerinte kiderült, hogy a jólét nem alapja semminek, legfeljebb a
következménye. Orbán szerint ezért kell létrehozni egy munkaalapú
államot, aminek az állampolgárai nem segélyből, hanem munkából jutnak
jövedelemhez.
Ebben
nincs is semmi új, a kormány már 2010-ben is világossá tette: a teljes
foglalkoztatottság elérése a cél, hogy munkába állítsák Magyarországot.
Orbán a Siemens átalakított tanműhelyének átadásán nemrég viszont már
arról beszélt, hogy a kormány
2018-ig teljesen eltörölné a munkanélküli-segélyeket,
és
elérné, hogy mindenkinek legyen olyan munkája, amiből nemcsak hogy
megélni, hanem gyarapodni is tud. Orbán szerint a kormány így nem a
munkanélküliséget, hanem a munkát támogatja.
Kedden
pedig már egész konkrétan az derült ki, hogy négy év leforgása alatt
évente negyedével csökkentenék a foglalkoztatást helyettesítő
támogatásokat, és helyette az érintetteket a közmunkaprogramba vonnák
be.
Soha nem költöttünk még ennyit közmunkára
És ez a
vonal látszik az új költségvetés számaiban is, ami csúcsra járatja a
közmunkát, miközben folyamatosan csökkenti a segélyezést. Ha viszont
megnézzük a számokat, azt látjuk, hogy a keddi bejelentés sem akkora
újdonság, hiszen 2009 és 2012 között egyszer már csaknem harmadával
csökkentették a munkanélküli-ellátásokra szánt pénzeket.
2015
viszont ténylegesen fordulópont lehet, hiszen ha ragaszkodnak a
költségvetésben most szereplő összegekhez, akkor ez lehet az első év,
amikor a kormány többet költ majd közmunkára, mint
munkanélküli-segélyre. A kormány ugyanis az eddigi 200 ezer fő felett
jövőre további, több tízezer főnek teszi lehetővé, hogy részt vegyen a
közmunkaprogramban.
Ezért
tavalyhoz képest csaknem 40 milliárddal többet költ majd az állam a
közmunkaprogramra: jövőre így 270 milliárd mehet közfoglalkoztatásra,
míg munkanélküli-ellátásra csak 237 milliárd jut majd.
Mi így segítünk
A
gazdag országokat tömörítő OECD-országok – ide tartozunk mi is –
túlnyomó többsége a válság után növelte a gazdasági visszaesés miatt
munka nélkül maradt emberek terheit enyhítő szociális kiadásokat. Ehhez
képest hogyan reagált Magyarország a válságra? Nagyjából sehogy, a
szociális kiadások leginkább stagnáltak, kis mértékben még csökkentek is
a válság utáni években.
Erre
persze mondhatnánk azt, hogy a közmunka is valamiféle szociális kiadás: a
kormányzat is valahogy így van ezzel, hiszen a közmunkaprogrammal
egyszerre akarnak szociálpolitikát és foglalkoztatáspolitikát csinálni.
A számok alapján viszont úgy tűnik, a közmunkaprogram két szék között a pad alá esik.
Egyrészt
jól látható, hogy 2007–2008-hoz képest mennyivel többen kerültek
tarthatatlan helyzetbe különböző szempontok alapján. 2013-ban kétszer
annyian mondták azt, hogy nem tudnak fizetni a hónap végén, mint öt
évvel azelőtt. Közel hat százalékkal lettek többen azok, akik a magyar
medián jövedelem 60 százaléka alatt keresnek – utóbbiak azok, akiket a
definíció szerint „szegénység és kirekesztés fenyeget”.
És
miközben a magyar lakosság csaknem 18 százaléka számított súlyos anyagi
nélkülözőnek 2008-ban, amivel már akkor a lista alján voltunk az EU-s
országok között, az Eurostat friss adatai szerint 2013-ra már minden
negyedik magyar, pontosan a lakosság 26,8 százaléka került ebbe a
csoportba.
Nem
elég viszont, hogy a 2007-hez képest, amikor 2,92 millió szegény volt az
országban, 3,3 millióra nőtt a szegények száma, de a közmunka
foglalkoztatáspolitikai szempontból sem látszik túl hatékonynak.
Annak
ellenére, hogy a KSH június–augusztusi adataiból az látszik, hogy a
munkanélküliség számszerűen rég volt ennyire alacsony. Közmunka nélkül
viszont 7,6 százalék helyett bőven 11 százalék felett lenne a
munkanélküliek aránya: nagyjából ennyi volt kicsivel a válság beütése
után 2009-ben is. Ez pedig azt jelenti, hogy
a magyar munkaerőpiac lényegében öt éve egy helyben toporog.
A fenét
toporog egy helyben – mondaná a kormány –, hiszen pont a közmunka
indítja majd be a munkaerőpiacot. Kérdés azonban, hogy tényleg
beindítja-e?
Tényleg visszavezet a munka világába?
Orbán
és a kormányzat rendszeresen emlegeti, hogy a közmunka kaput jelent a
munka világába, tehát a közmunkán keresztül a munkanélküliek
segélyezettből átléphetnek a valódi munkaerőpiacra. A számok ezt
egyelőre nem vagy csak nagyon kis mértékben erősítik meg.
Az MTA
Közgazdaság-tudományi Intézetének tanulmánya szerint nem lehet óriási
hatékonyságról beszélni, hiszen a 2011–2012-es időszakban a közmunkások
átlagosan 18, a 2012–2013-as időszakban pedig 13 százalékban tudtak
elhelyezkedni a munkaerőpiacon.
Pintér
Sándor belügyminiszer nemrég arról beszélt, hogy a 2013–2014. évi téli
közprogramban részt vevő 99 571 ember 16,11 százaléka, 14 965 fő
helyezkedett el a munkaerőpiacon a program után, ami bár enyhe javulás,
de még mindig nem a túl nagy hatékonyságról árulkodik.
Az MTA
kutatásán kívül a Magyar Szegénységellenes Hálózat is külön tanulmányt
szentelt a közmunkaprogramnak, és az MTA-s kutatással egyetemben ez is
arra jutott, hogy a közfoglalkoztatás nem vezet vissza a munkaerőpiacra,
így nem is hatékony ellenszere a munkanélküliségnek.
De mit állítanak pontosan ezek a kutatások?
Az MTA
szerint például azt, hogy azért is lehet veszélyes a közfoglalkoztatás,
mert minél több időt tölt el benne valaki, annál nehezebben tud átlépni a
munkaerőpiacra: azok, akik nem először vettek részt közmunkában, a
közmunka után fél évvel 14 és 10 százalékban dolgoztak a
közmunkaprogramon kívüli munkahelyen.
A
kutatók szerint ennek az az oka, hogy ha bőségesen rendelkezésre áll a
közmunka, akkor a munkanélküliek kevéssé lesznek arra ösztönözve, hogy a
meglévő, de sokkal nehezebben elérhető piaci állásokat keressenek.
Piaci állásokhoz ugyanis körülményesebben, több kereséssel lehet
hozzáférni, míg a közmunkáért csak be kell sétálni az önkormányzatra.
A
beleragadásnak pedig több oka is van: egyrészt a közmunka során a
többség nem jut a munkaerőpiacon is hasznos tudáshoz. Másrészt viszont a
közmunkásoknak sokszor már nincs is energiájuk a munka mellett állást
keresni, arról nem is beszélve, hogy a Szegénységellenes Hálózat
kutatása szerint az önkormányzatok sokszor kifejezetten akadályozzák a
közmunkásokat az álláskeresésben, mert jól jön nekik az olcsó munkaerő.
“Nem a csak zsákfalvakban van közmunka
Na
most, akik tíz-tizenöt éve nem dolgoztak, a végzettségük is kétséges,
hogy alkalmazható-e az időközben megváltozott gazdaságban, hogy tudnak-e
alkalmazkodni a munkaerőpiachoz, hiszen kiestek onnan, na, őket
valahogyan oda vissza kell vinni.”– mondta Orbán Viktor idén
tavasszal, de más kormányzati szereplők is gyakran ismételgetik, hogy a
közmunkaprogram azoknak segít, akik hosszú ideje nem dolgoztak, ezért
„elszoktak” a munkától.
A
Szegénységellenes Hálózat kutatása arról számol be, hogy a közmunkások
között ténylegesen vannak olyanok, akiknek esetleg soha nem volt
munkahelyük. Nem arról van szó ugyanakkor, hogy a lustaságból nem
dolgoztak: a kutatás alapján ezek az emberek egyébként rengeteget
dolgoznak, számos módon igyekeznek családjuknak pénzt szerezni,
képzettség híján azonban főleg csak szezonális, alkalmi munkát kapnak,
sokszor feketén. Ezek az emberek a beszámolók alapján sokszor közmunka
után, akár hétvégén is dolgoznak, ha tudnak, néha akár 12-14 órát is.
A
közmunkások másik csoportja azért vesz részt a közfoglalkoztatásban,
mert a válság után elvesztette a munkahelyét, és azóta nem tudott
elhelyezkedni. A kutatás szerint a sikertelenség részben magyarázható az
alacsony iskolai végzettséggel és azzal, hogy olyan helyen laknak, ahol
nincs munka, de a csoportba tartozók között vannak városiak és
diplomások is. Ezt egyébként az MTA kutatása is megerősíti, amely
szerint a közmunka egyáltalán nem csak a zsákfalvakra jellemző:
városokban ugyanúgy dolgoznak közfoglalkoztatásban, és a program az egész országot lefedi.
A
földrajzi hely annyiban viszont meghatározó, hogy a tanulmány szerint
Budapesten lehet a legkönnyebben piaci munkát találni közmunka helyett,
míg az ezer fő alatti falvakban a legnehezebb.
És van
még egy sztereotípia, amely gyakran előkerül a közmunkával kapcsolatban,
miszerint ez a romáknak jelentene munkahelyeket. Nemrég Orbán is
emlegette, hogy mióta van közmunka, 300 ezer ember ment át a rendszeren
(elmondása szerint is többen többször is), ebből pedig 57 ezer olyan
cigány, aki még soha nem dolgozott. A kutatásokból is pontosan az derül
ki, hogy a közfoglalkoztatottak többsége nem roma.
Akkor mitől lesznek valódi munkahelyek?
Az
Orbán-kormány munkaerő-piaci intézkedéseinek a hatása az volt, hogy
egyre több ember került a munkaerőpiacra úgy, hogy a pangó gazdaság
miatt nem volt elég munkaadó, vállalkozás, aki felszívja az új
jelentkezőket. Emögött az az elgondolás állt, amiben már Orbánék előtt
is hittek a kormányok, tehát hogy a munkaerőpiac kínálati oldalával van
valami baj: a magyar munkavállalók egy része valamiért lusta, ezért rá
kell őket kényszeríteni, hogy dolgozzanak.
Az MTA
kutatói szerint ugyanakkor másról van szó: ugyanis a munkakeresés
eredményessége is függhet olyasmiktől, hogy a munkanélkülinek például
van-e pénze buszjegyre, hogy elmehessen állásinterjúra, van-e pénze
lakhatásra a munkanélkülisége idején, vagy hogy jár-e időben busz oda,
ahol munkát tudna vállalni. És ekkor még nem is beszéltünk arról, hogy
az alulképzett munkavállaló sok esetben csak továbbképzéssel juthatna
piaci álláshoz.
Időközben
a magyar gazdaság is növekedni kezdett, és a korábbi évek pangásához
képest már a cégek is keresik a munkaerőt, például az olyan munkaigényes
ágazatokban is, mint például az építőipar.
Ennek
ellenére – ahogy a grafikonon is jól látszik – a kormány pont most
növeli a közmunkások számát, aminek a már említett okok miatt könnyen az
lehet az eredménye, hogy egy csomó olyan ember, aki a munkaerőpiacon is
találna állást, – ahogy arra a Portfolio cikke is rámutat – beleragad a
közmunkába. És még ha nem is ragadnak benne, valószínűleg az se segít
túl sokat, hogy a munkanélküli-segély jelenleg három hónapig jár, és 28
800 forintra csökkentették az összegét. Az MTA kutatói szerint viszont
ennyi idő alatt aligha lehet munkát találni.
Nagy baj lehet még ebből
A
segélyek megvonását hosszabb távon csak a közmunkával lehet majd
felváltani, és a kormány valószínűleg arra számít, hogy a növekedés
beindulásával majd egyre kevesebb költségvetési forrást kell erre az
egészre áldozni. A tanulmányokból viszont látszik: a kormány valójában a
tűzzel játszik akkor, amikor 2015-re több közmunkást tervezett be,
hiszen úgy tűnik, a közmunka hosszú távon inkább csak nehezíti a
munkaerőpiacon való elhelyezkedést.
Azzal
viszont, hogy a közmunka elhúzódásával százezreket zárnának ki a
munkerőpiacról, miközben további százezrek maradnának segély nélkül,
komoly társadalmi konfliktusoknak ágyazhat meg a kormány. Arról nem is
beszélve, hogy több kutatás is megmutatta, hogy a munkaerőpiacról való
hosszabb távú leszakadás nemcsak az érintettek számára borzasztó, hanem
az egész társadalom veszít a helyzettel, hiszen a leszakadás hosszabb
távon az alacsonyabb gazdasági növekedésben is megmutatkozik.
És
további fontos kérdés, hogy a lecsökkentett segélyek mellett mi lesz
azokkal, akik egyszerűen nem jutnak közmunkához? Sok olyan esetről lehet
tudni, hogy a közmunkáért is verseny van egyes településeken, aki ebből
kimarad, és segélyt se kap, az nagyon gyorsan lecsúszhat.
(index)
Bal-Rad komm: “…aki ebből kimarad, és segélyt se kap, az nagyon gyorsan lecsúszhat…”
Köteteket
lehetne – nagyokat és vastagokat – a közmunka hatékonytalanságáról és
drága voltáról írni, és a szó szerinti semmibe vezető voltáról. Ez az út
ugyani a semmibe vezet. Ezt már nagyon jól tudják azok, akik az út
végére értek. Sokan vannak már az út végén.
Nagyon
komoly és roppant veszélyes – életveszélyes – folyamat ez! Amiből
ORSZÁGUNK a jelenlegi struktúrájában nem képes kilábalni. A jelenlegi
struktúra alatt kell érteni ORSZÁGUNK társadalmi, gazdasági, és
szövetségesi struktúráját. A kialakult helyzetért pedig – és ezt is
mindenkinek világosan kell már végre látni – a hazai politikai elit – a
rendszerváltó és az azótai uralkodó politikai elit ORSZÁG ÉS NEMZETI
ÉRDEKEKET TELJESEN FIGYELMEN KÍVÜL HAGYÓ, ÖNÖS RABLÓÉRDEKEKET KIELÉGÍTŐ
BŰNÖS ÉS BŰNÖZŐ MAGATARTÁSA A FELELŐS!
Számtalanszor jeleztük a rendszerváltás káros voltát, ami még akkor is igaz, ha nem okvetlenül csak Magyarországon múlott.
Ugyanakkor
más országok is váltottak rendszert, ám korántsen taszították magukat
olyan reménytelen mélységbe, mint mi! Pontosabban rablóelitünk.
Ám
a legnagyobb probléma a jelenünkben az, hogy a mostani politikai elit
(parlamenti maffiáink) egyikének sincs “lövése sem” a problémák hatékony
kezelésére sem, nemhogy a megoldásra! Ennek oka ismét csak az önös
szerzési vágy!
A
jelenlegi – és ki tudja még meddig – kormányzó rablóhorda kizárólag
közmunkában, később pedig rabszolgamunkában látja a megoldást. Ma még
többnyire a közterek kapirgálására kivezényelt milliók, holnap már “egy
marék rizsért” dolgozó, a kormánynak fizetendő közvetítői jutalékért a
multikhoz és egyéb “NAGYOKHOZ” betereltek jelentik majd a
foglalkoztatást!
Hogy
lesz munkanélküli segély? – vagy álláskeresői támogatás? – vagy sem? –
valójában ez már kevésbé érdekes. Emberhez méltó életet egyik sem
biztosít! Éhendögléshez untig elég amit valaki kap! – ha kap egyáltalán
majd.
Az,
hogy a munkanélküli segélyt be akarja szüntetni a kormány, nem egyéb,
mint burkolt figyelmeztetés: OLYAN MÉRVŰ MUNKANÉLKÜLISÉGGEL SZÁMOLNAK,
AMIT ANYAGILAG KEZELNI NEM TUDNAK! (A jelenlegit sem!) Viszont a
szómágia mögé rejtik ismét a problémát, és a közmunkát szorgalmazzák.
Aminek semmi értelme, sőt…! Komoly veszteséget termel csak!
Ám
közmunka ide vagy oda, segélynélküliség meg egyéb ötletelések,
ORSZÁGUNKBAN a szociális válság már kopogtat az ajtón! Hogy ez mikor fog
robbanni? (Mert robbanni fog!) És milyen formában fog robbanni?
Félő, hogy hamarosan robbanni fog, és a lehető legdurvább formában!
Látják
ezt parlamenti maffiáink, ám egyébbel sem foglalkoznak, csak vetítenek!
Úgy tesznek, mintha a kialakult – általuk kialakított – helyzetet
orvosolni tudnák. Nem tudják orvosolni! Eszme és felfogásrendszerükbe
ugyanis a valóban megoldást jelent(het)ő variáns – A SZOCIALIZMUS – nem
fér bele!
Márpedig a következményekért a felelősség őket terheli! Itt már nem lehet “büdöskommunistázni”!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése