2014. augusztus 2., szombat

Meg ne fagyjon a télen Európa! - Az orosz gázra nem érvényesek az EU-s szankciók?

Mától Magyarországra ezer köbméterenként 300 dollárnál olcsóbban érkezik az orosz gáz, amiért 2012 utolsó hónapjaiban még 560 dollárt fizettünk. Az augusztusban behozott mennyiség jelentősen nőni fog. Ha elakadna az Ukrajnán keresztüli behozatalunk, akkor a télen csak a tárolt mennyiségre, saját termelésünkre és némi nyugati importra számíthatnánk!
Augusztus 1-től is rendben érkezik Magyarországra az orosz gáz, ami azért hangsúlyozandó, mert az üzletben érintett orosz Gazprombank is rajta van azon a szankciós listán, amelyet az Egyesült Államok a Krím elcsatolására válaszul állított össze. Az import jelentős része a magyar-orosz Panrusgáz Zrt-en keresztül érkezik, a kisebb, de szintén számottevő hányada pedig a közvetve Gazprombank ellenőrzésű Centrex Zrt. közreműködésével. "Bár Günther Oettinger uniós energiabiztos is hangsúlyozta, hogy a szankciók a napi gázügyleteket nem érintik, magyar és amerikai jogi szakértők bevonásával és a bankok aktív részvételével megvizsgáltuk, mi a teendő az új helyzetben. A gázszállításhoz szükséges minden akkreditív időben megnyílt, minden garancia rendelkezésre állt, a behozatal zavartalan” – válaszolt a Világgazdaságnak a Centrex vezérigazgatója.
Szitó János tájékoztatása szerint a Centrex augusztusban ezer köbméterenként 300 dollárnál kicsit olcsóbban adja el Magyarországon a gázt, mert alacsonyabbak az európai árak is. Igaz, ez utóbbiak szeptemberi jegyzése már 10 százalékkal magasabb a mostaninál, vélhetőleg a Nyugat és Oroszország közötti feszültséget tükrözve.
Az európai ár azért fontos, mert a magyar kormány 2011-es döntése alapján az egyetemes piacon eladó hazai nagykereskedő árában a hosszú távú szerződés szerinti tarifa mellett érvényesíteni a kell hollandiai gáztőzsde árait is. Ehhez a döntéshez igazodott árával az orosz eladó is. Információink szerint a Centrexhez hasonlóan kevert áron értékesítő Panrusgáztól is 300 dollárnál olcsóbban veszi a gázt a Magyar Földgázkereskedő Zrt. (MF). Akkori értesülésünk szerint 2012 utolsó negyedében még ezzel az árkeveréssel is 560 dollárt fizettünk az orosz gáz ezer köbméteréért.
Augusztustól a Centrex megnöveli Magyarországra történő gázeladásait. Úgy tudjuk, hogy így tesz az MF-nek eladó Panrusgáz is, hiszen az MF-re hárul az a feladat, hogy a hazai gáztárolóknak a szokásosnál nagyobb szintre kell feltölteni.
Az MMBF Földgáztároló biztonsági tárolóban már 1,452 milliárd köbméter gáz van, a Magyar Földgáztároló kereskedelmi létesítményeiben pedig 1,2 milliárd köbméter. Az együttes mennyiség így 2,652 milliárd köbméter. Ukrajna felől ezekben a napokban mintegy 16,4 millió köbméter gáz érkezik, és abba az irányba 5,4 millió köbméter hagyja el az országot. Ausztria felől napi 19,8 millió köbméter gázt kapunk, ebben oroszon kívül más eredetű is van.
Ha elakadna az Ukrajnán keresztüli orosz tranzit – ami az Ausztria felől várt orosz tételeket is érintené –, akkor télen csak a már betárolt mennyiségre, a hazai termelésre és némi nyugati importra számíthatnánk. Ez utóbbi 2015. január 1-től bővülhetne a magyar-szlovák összekötőn keresztüli behozatallal, ám minden további lehetőség csak ígéret, vagy annyi sem.
Az észak-dél gázfolyosónak például hiányzik az évi ötmilliárd köbméteres, szlovák-lengyel szakasza, amelyet 2018-ban adnának át.
A gázfolyosó északi végén, a lengyelországi Swinoujscie mellett épülő cseppfolyós gázt (LNG) fogadó terminál 2014 helyett csak 2015-re készül el évi 2,5 milliárd köbméteres, bár bővíthető kapacitással. Szintén az idén kellett volna üzembe helyezni a horvátországi Krk-szigeti terminált, most 2019 a céldátum évi 6 milliárd köbméteres induló-, és szintén bővíthető kapacitással.

Fuccs: Sovány LNG-lehetőségek

A lengyel és a horvát LNG terminál tervezett indulókapacitása szerény segítség abban az esetben, ha a térség nem kap orosz gázt. Ráadásul egy LNG fogadó évi 10 milliárd köbméteres kapacitás mellett kifizetődő, de ekkora viszont aligha fér el a turistaparadicsomnak számító és olajkikötőkkel alaposan ellátott Krk-szigeten. Egy nagy tanker fogadására egyébként is 18 méter mély víz kell, az ilyen partszakaszokat a Krk-en a katonaság használja. A szállítóhajók gyártókapacitása szűkös, a tankereket sok évre előre kell megrendelni, kibérelni.
Mi a tanulság
Érdek és nagyotmondás a nyugati gazdaság és annak számító politikája!!!
Gölöncsér Miklós összeállítása

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése