Kilakoltatás Kőbányán !
A
Város Mindenkié csoport felelőtlen és embertelen döntésnek tartja, hogy
a Kőbányai Önkormányzat egy héttel a téli kilakoltatási moratórium
kezdete előtt utcára tett egy háromgyermekes családot. Szolidaritásunkat
fejezzük ki a családot reggel védő rokonokkal és aktivistákkal.
Felszólítjuk az önkormányzatot, hogy a további hasonló kilakoltatások
helyett érdemi megoldásokat keressen a lakhatási válságra, és a most
kilakoltatott család számára is biztosítson érdemi lakhatási
lehetőséget.
Tegnap
délelőtt 15 ember – a kilakoltatás alatt álló nő ismerősei és
szimpatizánsai, köztük hajléktalan aktivisták – erőszakmentes élőlánccal
próbálták megakadályozni a három gyermeket nevelő nő kilakoltatását egy
kőbányai önkormányzati bérlakásból. A végrehajtó a kitűzött 10 órai
időpontban jelent meg a lakásnál, majd, a család támogatóit látva
rendőri erősítést hívott. A helyszínen nagy számban megjelenő készenléti
rendőrség dél körül eltávolította az elhelyzés nélküli kilakoltatás
ellen tiltakozó embereket, majd szabálysértési eljárást indított
ellenük. Ezután kilakoltatták a családot, bútoraikat, személyes
tárgyaikat azonnal elszállították.
Az
anyával az önkormányzat 2007-ben bontott szerződést egy egyszeri, kisebb
összegű lakbérelmaradás miatt. A lakásért viszont a szerződésbontás
után is fizetni kellett: ún. lakáshasználati díjat, ami a rendes bérleti
díj többszöröse is lehet, és a nehéz helyzetben lévő családra
megfizethetetlen terhet ró. Az önkormányzat hét éven keresztül ilyen
megemelt díjat szedett a lakásért, miközben nem adott lehetőséget az
adósság vagy a szerződéses helyzet rendezésére, ezzel folyamatosan
kiszolgáltatott helyzetben tartva a családot.
A
család rezsi-, illetve lakbérhátraléka a magyarországi viszonyokhoz
képest egyáltalán nem nagy: a lakbérelmaradásuk a novemberi hónappal
együtt kb. 100.000 forint (és ez is csak a kilakoltató határozat
kézhezvétele után keletkezett, addig a lakbérfizetéssel nem voltak
elmaradva), közműtartozásuk pedig legfeljebb 400.000 forint. Ez az
összeg még könnyedén kezelhető volna, akár a Hálózat Alapítványon, akár
az önkormányzat adósságkezelő szolgáltatásán keresztül, csakhogy a
szerződésbontás miatt a család nem jogosult ezekre a támogatásokra.
Mindebből számunkra egyértelműnek látszik, hogy az önkormányzat célja
végső soron nem az, hogy rászoruló lakói számára megoldásokat keressen,
hanem hogy a „nemkívánatos” lakóktól megszabaduljon – és ehhez igazítják
a jogi környezetet is.
A
Kőbányai Önkormányzat egyébként az utóbbi időben több fronton is
mozgásba lendült a szegényebb bérlői kilakoltatása, valamint rossz
állapotú szociális bérlakás állományának további csökkentése érdekében. A
legutóbbi ilyen eset a Noszlopy utcai munkáskolónia kiürítése és tervbe
vett bontása volt, de az AVM közérdekű adatigénylésére küldött
válaszukból az is kiderül, hogy a közeljövőben a Hős utcai,
önkormányzati tulajdonú és már részben kiürített; lakóik szegénysége
miatt az önkormányzatnál szitokszóként emlegetett épületek is le lesznek
bontva.
Pedig
az önkormányzatnak lenne lehetősége megoldást keresni: a kerületben több
mint 300 önkormányzati bérlakás üresen áll, és Kőbányán az AVM-mel
együttműködésben már két üteme is megvalósult egy „Elsőként lakhatást”
programnak. Ez azonban láthatóan a kivétel volt, nem pedig a szabály.
Melinda
esetében az AVM jogászai által elért hosszabbítással együtt az
önkormányzat embertelen módon kifejezetten olyan kilakoltatási dátumot
kért a végrehajtótól, mellyel még a téli moratórium kezdete előtt
megszabadul a családtól.
A három
gyermek közül kettő súlyos pszichiátriai beteg egy korábbi családi
tragédia miatt, folyamatos kezelés alatt állnak. Az anya, akit most
kilakoltattak, a folyamatos felügyeletre szoruló gyerekeket egyedül
neveli, ezért nem tud elmenni dolgozni, és nem tud piaci alapú
albérletet megfizetni.
Magyarországon
törvény tiltja, hogy pusztán anyagi okok miatt (például hogy a szülő
nem tudja fizetni a lakhatásukat) emeljenek ki gyermekeket a
családjukból. Az elhelyezés nélküli kilakoltatás során mégis nagyon
gyakran ez történik. Ráadásul az intézményi gondozásba vétel sokkal
többe kerül az államnak, mint a család szociális támogatása.
Pszichiátriai kezelésre szoruló gyerekek esetében pedig a lelki sérülés
még nagyobb lehet; a személyes odafigyelés és gondoskodó közeg
elvesztése különösen súlyos következményekkel járhat.
Ezen
kívül a lakás, ahol eddig éltek, most üresen fog állni, ugyanis az
épület bontásra vár. A kilakoltatási tilalom kezdete előtt egy héttel
tehát a Kőbányai Önkormányzat azért tett utcára egy olyan családot,
amelynek semmilyen más lakhatási lehetősége nincsen, hogy aztán a lakás,
amiben éltek, több hónapig, vagy akár évekig üresen álljon. A szegény
emberek elüldözésének szándékán túl ebben semmilyen racionalitást nem
látunk, ezért továbbra is követeljük, hogy az önkormányzat biztosítson
megfelelő alternatív lakhatási lehetőséget a család számára, és adjon
lehetőséget nekik arra, hogy rendezzék a bérleti jogviszonyukat és az
adósságukat, és ismét szociális bérlők lehessenek Kőbányán.
(avarosmindenkie)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése