Hiperrealisztikus kampány-mesefilm
jelent meg nemrégiben a cukros üdítőitalok - konkrétan a kóla - ellen. A
cél a tudatos fogyasztás elősegítése, illetve az ahhoz vezető
gondolkodási folyamat elindítása - mondja a kampány egyik koordinátora.
A film elején a jegesmacicsalád
gondtalanul szürcsölgeti a kólát a lemenő nap fényében, felidézve ezzel
a kólareklámok mindent elsöprő boldogság-hangulatát, majd a kedves kis
rajzfilm hirtelen átcsap horrorba: a túlzott kólafogyasztás miatt
túlsúlyos maci hátán szétszakad a bőr (mármint a bunda), az időközben
kövérré vált kismaci beszorul a lékbe, papamaci cukorbeteg lesz és
impotens, kislánymacinak hullani kezd a foga, majd a kisfilm
legbrutálisabb pillanataiban egy fehér róka láncfűrésszel levágja
papamaci pirosan izzó, gyulladt lábát. Heppiendes megoldásként a film
végén a jegesmacik az összes kólát összcsaládilag kiöntik a tengerbe.
A kisfilm az amerikai CSPI
kampányfilmje és célja felhívni a figyelmet a cukros üdítőitalok -
konkrétan a Coca-Cola - káros hatásaira, főleg az így elfogyasztott
rengeteg "láthatatlan" kalóriára, a túlzott fogyasztás miatti elhízásra
és annak komoly következményeire, pl a cukorbetegségre.
Bár a figyelemfelhívó szándékkal mélyen
egyetértek, vegyes érzések ébredtek bennem. A láblevágós résznél
felfordult a gyomrom és felháborodtam, mert eszembe jutottak azok a
cukorbetegek, akiknek tényleg amputálni kellett a lábukat. Ezt a valós
és nagyon kemény élethelyzetet pedig amolyan "Happy tree friends"
jellegű animációban viszontlátni nem volt kellemes, megkockáztatom,
felháborító. Arról nem is beszélve, vajon kellően érezhető-e egy
animációs mesefilm által a probléma valós súlya, magára ismer-e a
kisfilm macijában egy átlag felnőtt üdítőital-fogyasztó? Merem remélni
ugyanis, hogy nem a gyerekeket akarták célozni ezzel a
modern Varjúdombi horromesével.
A dolog érdekessége, hogy a Crispin
Porter + Bogusky a Coca-Cola egyik ügynöksége, és rengeteg szpotot
készítettek már az üdítőgyártónak. Alex Bogusky reklámgurunak már volt
korábban furcsa lépése: egy volt cége a Burger Kingnek is dolgozott
korábban, a szakember később mégis előrukkolt egy könyvvel, amelyben a
gyorséttermek társadalomra káros hatásait elemzi. "Bogusky néhány éve
azért hagyta ott a reklámszakmát, mert elege lett, nemrég pedig egy
olyan kis ügynökség élén tért vissza, amely kis amerikai márkák, cégek
reklámjait készíti félig-meddig karitatív alapon".
Felháborodás ide vagy oda, a tények
magukért beszélnek. A rendszeres üdítőital-fogyasztás 60%-kal növeli a
gyermekkori elhízás kockázatát és 25%-kal a 2-es típusú cukorbetegség
kialakulásának valószínűségét. Az üdítőitalokban általában semmilyen
más hasznosítható tápanyag nincs, csak csupasz cukor, csupasz kalória,
amit a szervezet rendkívül hatékonyan raktároz el hájként. A nem
baleset következtében szükséges amputációk 60%-a cukorbetegség miatt
történik, melyek nagy része megelőzhető lett volna kellő odafigyeléssel
és a vércukoranyagcsere rendben tartásával. Ésatöbbi, sorolják a
tényeket az oldalon.
Hogy itthon hogy állunk?
Lassan minden második felnőtt túlsúlyos, miközben a gyermekkori elhízás is vírusszerűen terjed, ahogy a gyermekkori 2-es típusú cukorbetegség is.
Van helye a figyelemfelhívásnak.
Hírfigyelő Szolgálat
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése