Új
központi nyilvántartást hozna létre a kormány, amiben tárolnák minden
magyar állampolgár arcképét. Az intézkedés lehetővé teszi a hazai
zsidóság listázását és egy hiteles cigány népszámlálás elvégzését is.
A
Belügyminisztérium által nyilvánosságra hozott törvénytervezet szerint
egy olyan központi nyilvántartás jönne létre, ami kezdetben a hivatalos
igazolványképekből épülne, és ahhoz valamennyi állami szerv
hozzáféréssel rendelkezne. Az intézkedés nem igényel állampolgári
közreműködést: a személyi igazolványok, vezetői engedélyek, útlevelek
már létező képeit vonják össze egyetlen hatalmas adatbázisba. A tervezet
véleményezésére szeptember 1-ig van lehetőség, így mire a lakosság
többsége tudomást szerez az új adatbázisról, annak létrehozásáról már a
hozzájárulása nélkül is végleges döntés született.
A
belügyminisztérium a nemzetközi okmányhamisítás elleni harccal, bűnözők
felkutatásának könnyebbé tételével, ismeretlen holttestek
azonosításával, politikusok, védett személyek biztonságának
garantálásával indokolja az új központi nyilvántartás létrehozását. Az
intézkedés indoklása elsősorban az állampolgárokkal elfogadtatás
megkönnyítését célozza. Az adatbázis létrehozásával párhuzamosan épül az
új térfigyelő-kamera rendszer, melyek – némi modernizáció után –
arcfelismerő programmal lehetővé teszik, hogy a hatóságok a körözött
bűnözők tartózkodási helyéről friss információt szerezzenek.
Gyakorlati
haszna azonban állambiztonsági szempontból jelentős: az adatbázis
megkönnyíti a párhuzamos személyazonosságok kiszűrését, ami így a
kémelhárítást tehermentesíti. Példának okáért: ha X.Y. nevű személy
másodvonalas politikusként működik egy ellenzéki pártban, de eközben
egy vagy több másik neve is van, melyeken a nyilvánosság számára
ismeretlen üzletemberként folytatja tevékenységét, az új központi
nyilvántartás azt egy megfelelő programmal képes lesz kiszűrni. Ez a
hazai titkosszolgálatok személyi állományát tehermentesíti, miközben
nagyobb humánerőforrás működtetését teszi szükségessé a hazánkban működő
idegen titkosszolgálatok számára.
A
belügyminisztérium tervezete emellett lehetővé tenné valós időben több
tízezer személy lehallgatását, amit a telefon- és
internetszolgáltatókra vonatkozó új szabályozással garantálna. Eszerint
minden, legalább egymillió előfizetővel rendelkező szolgáltatónak olyan
csatlakozási pontokat kell kialakítania, ami lehetővé teszi az
előfizetők 0,1 százalékának online lehallgatását, követését.
A
baloldali liberális körökben és a jobboldali ellenzék soraiban egyaránt
elhangzott ennek kapcsán az orwelli világra utalás. Tény, hogy az
adatkezelés központosítása egy a társadalom teljes ellenőrzés alatt
tartása felé tett újabb lépés – de azt sem szabad figyelmen kívül
hagyni, hogy a nyugati országokban ez ma meghatározó trend, és
amennyiben a kormány nem lép ezen a téren, más országok nagyobb rálátással rendelkezhetnek a magyar társadalom folyamataira, mint a magyar kormány. Ez a mindenkori kormány milyenségétől függetlenül egy nemzetbiztonsági kockázat, amit semlegesíteni kell.
Az új központi adatbázisnak azonban vannak más, alternatív felhasználási lehetőségei is, amivel a magyar társadalom “jobbra tolódása” miatt számolni kell.
Az arcfelismerő programok működésének logikája ugyanis lehetővé teszi,
hogy bizonyos módosításokkal a rendszer más attribútumokat is
kereshetővé tegyen. A két világháború közt, amikor a mára ideológiai
okokból száműzetésbe került rasszantropológia fénykorát élte, a kutatók
még nem is álmodhattak arról, hogy tízmilliós mintán, digitalizált
adatbázissal dolgozhassanak. Egy adott személy rasszjegyeinek
megállapításához az adott személy közvetlen, személyes vizsgálata volt
szükséges – fizikai eszközökkel. Ma egy szélsőjobboldali kormány kezében
a központi arckép-nyilvántartás azonban lehetővé tenné, hogy az
adatbázis akár bőrszín vagy más rasszjegyek alapján kereshető legyen.
Egyetlen program, ami az ismerten zsidó származású személyek arcképei
közti egyezéseket megállapítja – és az új adatbázis alkalmassá válik
arra, hogy a keresett attribútumok alapján
a teljes hazai zsidóság listázása akár egyetlen irodából, nem több mint tucatnyi szakértő alkalmazásával történjen meg – anélkül, hogy arról a nyilvánosság tudomást szerezne.
Mindez
azonban nem feltétlen lenne szükséges egy magyarországi zsidólista
elkészítéséhez. Ahogy minden más rendezvényen, a zsidó kulturális
rendezvényeken és zsinagógákban is megszámlálhatatlanul sok fotó
készült, melyeken egy arcfelismerő program – a központi adatbázissal
összevetve – felismeri az ott jelen lévők személyazonosságát.
Vannak
olyanok, akik szerint Orbán Viktor neofasiszta diktátor. Mások
tisztában vannak azzal, hogy az adatbázis felhasználása nem csak
kormányrészről történhet; a mai világban az adatbázisok jönnek-mennek,
nagyobb országok titkosszolgálatai akkor is megszerzik, ha a
magyarországi szolgálatok mindent elkövetnek az adatok biztonságban
tartásáért. Amint elkészül az adatbázis, kész a magyarországi zsidólista.
Annak felhasználása pedig politikai folyamatok, aktuális nagyhatalmi
érdekek kérdése. Mint mindig, a politikában ma is elképzelhetőek
látványos fordulatok: 25 évvel ezelőtt ki gondolta volna, hogy egy akkor
még liberális politikus végül a liberalizmus és multikulturalizmus
elleni harc szószólójává válik, vagy egy ellenzéki politikus a
parlamentben javasolja a zsidók listázását?
http://hidfo.ru/2015/08/egyetlen-irodabol-elerhetove-valhat-a-magyarorszagi-zsidolista/
http://hidfo.ru/2015/08/egyetlen-irodabol-elerhetove-valhat-a-magyarorszagi-zsidolista/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése