Ha valaki egyszer összegyűjtené azokat a járműveket, amelyeket az orosz
MCsSz, a Rendkívüli Helyzetek Minisztériuma megrendelésére terveztek,
fejlesztettek vagy építettek, biztos, hogy övé lenne a világ legegzotikusabb
offroad-flottája. Ennél még látványosabb lenne azoknak az egyedi építésű
légpárnás, szán- és lánctalpas, traktorkerekes baggereknek a gyűjteménye,
amelyeket soha nem is kínáltak fel a katasztrófavédelemnek. Meglepő módon ezek
közé tartozik az Aton-Impulse prototípusa is, a Viking-2992. A cég specialistái nem mentőt vagy csapatszállítót
akartak építeni - csak egy jól úszó autót. Szerencséjükre a tesztpálya nem
esett túl messze a műhelyüktől...
Tervezői azzal főztek, ami otthon volt: a "hivatalosan"
Apokalipszis-fokozatúnak definiált hétszemélyes kétéltűt egy 1.8
literes, 82(!) lóerős, négyhengeres VAZ-2130-as Niva-motor hajtja. A
könnyű, mindössze 1,4 tonna súlyú jármű terepen is képes 60 km/órával
száguldani, de nem jön zavarba akkor sem, ha folyók vagy tavak állják útját: a vízen
is megtesz 10 kilométert óránként. A keréknyomás a kabinból
szabályozható, hatalmas gumiabroncsai alapból ultra-alacsony nyomásúak,
hogy nagy felületen fogják a talajt és ezért a hóban sem süllyednek el.
Légrugózású, szabadmagassága 250 és 500 mm között
állítható. Három differenciálzárja van, első terepszöge 45 fok, a hátsó 51, 38
%-os emelkedőn is felmászik.
Ha a "hajó" nem nyílt vizen úszik, hanem például mocsárban,
akkor sincs baj, propellerére nem csavarodik rá a hínár - ugyanis nincs neki. A
Vikinget a kerekek mellett a vizen egy vízszintesen elfordítható vízsugár-hajtómű
is hajtja. Ezzel a megoldással a kormányzás is egyszerűbb, mint hagyományosan,
csavarral és kormánylapáttal. Nem túl fordulékony, de a szemközti partot el
lehet találni vele. Biztonsági okokból a küszöbök alá légkamrákat építettek
be, ezáltal jobban úszik, több vizet szorít ki (ld. Archimedes törvénye!)
és tengelyei sem süllyednek a víz szintje alá.
Az autó legálisan vehet részt a közúti forgalomban, levizsgázott, rendszáma van. 35 000 dollárért kínálják, bárki megrendelheti. Készítői elsősorban a tajgán dolgozó geológusok, olajbányászok és fakitermelők érdeklődésére számítanak, de nem vetik meg a lökött milliomosok dollárjait sem.
Az autó legálisan vehet részt a közúti forgalomban, levizsgázott, rendszáma van. 35 000 dollárért kínálják, bárki megrendelheti. Készítői elsősorban a tajgán dolgozó geológusok, olajbányászok és fakitermelők érdeklődésére számítanak, de nem vetik meg a lökött milliomosok dollárjait sem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése