Zavar érzékelhető a kormányzati kommunikációban mióta kiderült, hogy a főváros népszavazás helyett inkább visszavonja a 2024-es olimpiai pályázatát. Az
elmúlt időkben ugyanis sorra cáfolták egymást a vezető kormánypárti
politikusok annak kapcsán, mi lesz a Budapestre tervezett olimpiai
beruházások sorsa. Az eddigiekből azonban az látszik kirajzolódni, hogy a sportlétesítmények tervei maradnak, minden más kuka.
Mi lesz/lehet
Lázár János miniszterelnökséget vezető miniszter például arról beszélt egy gazdasági fórumon Debrecenben, hogy „Budapestnek nem kellett az olimpiára ezermilliárd forint fejlesztési forrás, így abból a vidék fejleszthető”.
A miniszter megemlítette a Kassát,
Miskolcot, Debrecent és Szegedet összekötő négysávos autóút tervét,
amelyet 2021-ig építenek meg négyszázötvenmilliárd forint hazai
forrásból.
A Jobbik egyből kihasználta a kínálkozó
lehetőséget, és kritikákat fogalmazott meg a kijelentésekkel
kapcsolatban. Stummer János, a párt regionális igazgatója az állami
hírügynökségnek azt mondta,
nem teheti meg a Miniszterelnökséget vezető miniszter, hogy „kukoricán
térdepeltetéssel” fenyegesse a fővárost az olimpiarendezés
meghiúsulása miatt, éket verve az olimpiapárti vidék és az azt nem
támogató budapesti emberek közé.
Ugyanakkor kormányoldalról is érkezett cáfolat Lázár kijelentéseire. Tuzson
Bence, a kormányzati kommunikációért felelős államtitkár közölte, még
nem született döntés az olimpiai pályázattól való visszalépés után
felszabadult pénzekről. Az államtitkár hangsúlyozta, senkinek
nincs ellenérzése a főváros iránt, Budapestet nem akarják büntetni, a
szükséges fejlesztéseket olimpia nélkül is el kell végezni.
Ennek ellenére sejthető, hogy jelentős átcsoportosításokra lehet számítani, amint az Tarlós István főpolgármester sajtótájékoztatójából is érzékelhető volt. A
főpolgármester újságírói kérdésre elmondta, hogy a Liszt Ferenc
nemzetközi repülőtérre vezető gyorsforgalmi út felújítása biztosan
elmarad. Ugyanakkor kiemelte, hogy négy uniós támogatású
fejlesztés mellett mindenképp kardoskodni fog, ám ezek nem kapcsolódnak
konkrétan az olimpiai fejlesztésekhez. A Tarlós-lista tehát a
következőkből áll: a 3-as metró felújítása, árvízvédelmi fejlesztések,
P+R parkolók bővítése és fejlesztése, valamint a BKV járműállományának
cseréje.
Véleményét Vitézy Dávid, a BKK korábbi igazgatója is kifejtette: Facebook-oldalán írt arról,
óriási kár lenne, ha a fontos fővárosi infrastrukturális fejlesztések
megfeneklenének. A fejlesztések, amelyeknek Vitézy szerint mindenképpen
maradniuk kellene: a budapesti nemzetközi reptér bekötése az országos
vasúti hálózatba, a körvasút bevonása a város életébe a hiányzó
megállók megépítésével és a kapacitás bővítésével, a csepeli, ráckevei
hév, az elővárosi vonatok és a pesterzsébeti villamosok ma rémes
belvárosi kapcsolatrendszerének fejlesztése.
Egy visszavont olimpiai pályázat után,
ha már annak felszabaduló költségeiről van szó, joggal
feltételezhetnénk, hogy ha valami, akkor a megépítendő
sportlétesítmények listája jelentősen megrövidül.
A visszatáncolás ellenére
azonban a sportlétesítményekkel kapcsolatos beruházások száma még mindig
magasabb, mint más fővárosi infrastrukturális fejlesztéseké.
A tervek szerint tehát olimpia nélkül is
megépül a Budapesti Xtrém Szabadidő Park (Csepel), a Dunai Evezős
Központ 8 ezres szlalompályával a Ráckevei Duna-ágnál, a Budapesti
Atlétikai Stadion és annak szabadtéri edzőpályái (Ferencváros és
Csepel), egy fedett pályás atlétikai multifunkciós csarnok (Csepel), az
Új Budapesti Teniszközpont (Csepel), az Új Budapesti Velodrom (Óbuda),
a Takács Károly Nemzeti Lövészeti Központ (Nagytétény), a Nemzeti
Lovas Központ (Üllői Tangazdaság területe), az új jégcsarnok, uszoda és
futókör, valamint a BOK Sportcsarnok és az új B csarnok a Budapesti
Olimpiai Központban.
Hogy szükség van-e minderre, szemben a
repülőteret a fővárossal összekötő gyorsforgalmi úttal, kérdéses. A
2024-es olimpiai pályázat sportigazgatója, Mizsér Attila szerint
mindenesetre igen.
„Az, hogy kell a magyar sportnak egy
velodrom, egy pályakerékpáros-csarnok, nem lehet kérdés. Azért, mert
nincs olimpia, a sportinfrastruktúra vagy a sportágak fejlesztése nem
áll le. Reményeink szerint megmarad abban a ritmusban, ahogy az elmúlt
években megszoktuk” – nyilatkozta
Mizsér a Mai helyzet című műsorban a Sport Televízióban. Szintén
példaként említette, hogy hogy a Csepelen épülő világszínvonalú
evezőspályának az evezés mellett a kajak-kenu sportág, valamint a
lakosság és a diáksportolók is élvezni fogják a hozadékait.
Puskás Stadion
A múlt héten derült ki, hogy összesen majdnem 300 milliárd forintot különített el a Puskás Stadionra a kormány, amelyet több ütemben fog kifizetni.
Ha ezeket összeadjuk, látszik, hogy összesen 292,6 milliárdos forrást csoportosítanak át erre a célra. Egyelőre még nem tudni pontosan, hogy ez az összeg milyen beruházásokat takar, hiszen a közlöny szerint a stadiont 2019 novemberére kell befejezni, ennek ellenére a listán szerepel olyan kötelezettségvállalás, ami 2018-2022 között hatályos. Elképzelhető, hogy az összeg a teljes fejlesztést takarja, vagyis nemcsak az új 65 ezres stadion, hanem a Körcsarnok, a szoborpark, a volt SYMA-csarnok felújítását-építését is, bár a közlöny végig az új Puskás Stadionra hivatkozik.
Nem először emelkedett látványosan a stadion ára: eredetileg 100 milliárdosra tervezték, ám az olimpiai bukta után Lázár János már 190 milliárdról beszélt. Állítólag Fürjes Balázs, aki az olimpiai pályázatért felelős Kiemelt Kormányzati Beruházások Központját vezette, 60-70 milliárdos plusztámogatást kért a kormánytól. A 24.hu információja szerint kormány ezt a kérést a budapesti olimpiarendezésről szóló népszavazási aláírásgyűjtés idején elutasította, majd a pályázat lefújása után az összeg hirtelen 190 milliárdra ugrott.
Nem igazán van magyarázat arra, hogy miért lett a 100 milliárdos stadionból hirtelen 190, majd 300 milliárdos tétel, azt viszont tudjuk, hogy Mészáros Lőrinchez köthető cégek végezhetik majd a kivitelezést.
A múlt héten derült ki, hogy összesen majdnem 300 milliárd forintot különített el a Puskás Stadionra a kormány, amelyet több ütemben fog kifizetni.
Ha ezeket összeadjuk, látszik, hogy összesen 292,6 milliárdos forrást csoportosítanak át erre a célra. Egyelőre még nem tudni pontosan, hogy ez az összeg milyen beruházásokat takar, hiszen a közlöny szerint a stadiont 2019 novemberére kell befejezni, ennek ellenére a listán szerepel olyan kötelezettségvállalás, ami 2018-2022 között hatályos. Elképzelhető, hogy az összeg a teljes fejlesztést takarja, vagyis nemcsak az új 65 ezres stadion, hanem a Körcsarnok, a szoborpark, a volt SYMA-csarnok felújítását-építését is, bár a közlöny végig az új Puskás Stadionra hivatkozik.
Nem először emelkedett látványosan a stadion ára: eredetileg 100 milliárdosra tervezték, ám az olimpiai bukta után Lázár János már 190 milliárdról beszélt. Állítólag Fürjes Balázs, aki az olimpiai pályázatért felelős Kiemelt Kormányzati Beruházások Központját vezette, 60-70 milliárdos plusztámogatást kért a kormánytól. A 24.hu információja szerint kormány ezt a kérést a budapesti olimpiarendezésről szóló népszavazási aláírásgyűjtés idején elutasította, majd a pályázat lefújása után az összeg hirtelen 190 milliárdra ugrott.
Nem igazán van magyarázat arra, hogy miért lett a 100 milliárdos stadionból hirtelen 190, majd 300 milliárdos tétel, azt viszont tudjuk, hogy Mészáros Lőrinchez köthető cégek végezhetik majd a kivitelezést.
Mi marad el?
Annak ellenére, hogy az olimpiát
ellenzőkkel szemben a kormány kommunikációs stratégiájának szerves
része volt, hogy jórészt olyan infrastrukturális beruházásokról van szó,
amelyekre a fővárosnak a játékok rendezése nélkül is szüksége van (bár
ezt sokan vitatták), úgy tűnik, hogy mégis pont ezek a fejlesztések fognak elmaradni.
Szinte biztos, hogy nem valósul meg a
Galvani-híd és annak folytatása a Soroksári Duna-ágon a kapcsolódó
úthálózattal, a Csepel szigetcsúcsi, a Margitszigeti és az
óbudai-szigeti kerékpáros- és gyalogoshidak. A csepeli HÉV
gyors-villamossá alakítása és összekötése a 2-es villamossal, valamint a
ráckevei HÉV föld alá helyezése és egy részének villamossal való
kiváltása szintén bukott ügynek tekinthető. Valószínűleg a kelebiai
vasútvonalat sem helyezik át a Duna-partról, ami 150 méteres vasútvonal
korrekciót jelentene.
Ezeken kívül pedig egy sor másik
fejlesztés sorsa bizonytalan: az 1-es villamos Etele térig történő
meghosszabbítása, a kisföldalatti felújítása, meghosszabbítása,
járműcseréje, a Déli-összekötő vasúti-híd bővítése (harmadik vágány),
plusz új vasúti megállóhelyek a vonalon (S-Bahn-fejlesztés), az M1-es
autópálya kétszer háromsávossá bővítése Budapest és Győr között és az
M7-es autópálya kétszer háromsávossá bővítése Budapest és Balatonvilágos
között.
A sportlétesítmények megépítése más
infrastrukturális fejlesztésekkel szemben, még ha azok vitatottak is,
egy valamit elárul a kormányról: az a vészcsengő, amely 266 ezer aláírás
formájában szólalt meg, és kifejezte, hogy sokak szerint a jó oktatás
és a jó egészségügy sokkal inkább nemzeti ügy, süket fülekre talált.
TényTár
TényTár
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése