Mi lett a bürokráciacsökkentésre felvett EU-s 170 milliárddal?
Miközben
a 73 szőnyeg szélére került minisztériumi háttérintézmény pánikszerűen
nekilátott lobbizni a túlélésért, a kormányon belül is háború dúl
Lázár János halállistája miatt. Szakértők szerint, ha nem egy újabb
átgondolatlan rögtönzésről van szó, akkor a közigazgatás
átszervezésének egyik lehetséges értelme a következő években
felszabaduló 2-3 ezer milliárd forintnyi uniós forrás hatékonyabb
felügyelete.
A
bürokráciacsökkentés jegyében a kormány több mint 70 állami, országos
háttérintézmény, költségvetési szerv minisztériumokba, járási vagy
kormányhivatalokba olvasztását, esetleg megszüntetését tervezi –
közölte a Miniszterelnökséget vezető miniszter a múlt heti
Kormányinfón.
A szóba
jöhető szervezetek listáján olyan intézmények szerepelnek, mint az
Országos Egészségbiztosítási Pénztár, az Oktatáskutató és Fejlesztő
Intézet, a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal, az Országos
Tisztifőorvosi Hivatal, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal, az
Országos Meteorológiai Szolgálat, vagy a Nemzeti Fogyasztóvédelmi
Hatóság.
Csepreghy
Nándor, a Miniszterelnökség államtitkára az ATV Egyenes Beszéd című
műsorában azt mondta, hogy ha a gazdasági növekedés ebben az ütemben
folytatódik, a mostani kormányzati ciklus végéig 100-150 ezer fővel
csökkenhet az államigazgatásban dolgozók száma. A kormány február 10-i
döntéséig a Miniszterelnökség és az egyes tárcák arról egyeztetnek
majd, hogyan lehet racionalizálni a háttérintézmények, költségvetési
szervek rendszerét.
Milliárdok és simicskátlanítás
A
Népszabadság értesülései szerint a január 20-ai kormányülésen több
miniszter is ellenezte Lázár kezdeményezését, ami valójában főnöke, a
kormányfő ötlete volt. Orbán Viktor még inkább centralizálni szeretné a
magyar közigazgatást – állítja a lap kiszivárgott információkra
hivatkozva –, Lázár Jánosnak ezért április 15-ig már a konkrét
átalakítási javaslatot kell letennie az asztalra, hogy július elejétől
életbe léphessen az új rendszer.
A lap
szerint vannak olyan tárcavezetők, akik puccskísérletként élik meg a
változtatásokat. A felsorolásban Balog Zoltán, Pintér Sándor és Seszták
Miklós szerepelnek, ők állítólag vitatják, hogy minden intézményt
ugyanazzal a logikával lehetne kezelni. Az előterjesztés szerint
azonban nekik csak egyetértési vagy véleményezési joguk lesz a
kérdésben.
A
centralizálás általános szempontján belül két konkrét érv is az
átalakítás mellett szólhat: az egyik a háttérintézmények
„simicskátlanítása”, a másik pedig a milliárdos közbeszerzések.
Pánik, lobbi, helyezkedés
A
halállistán szerepelő cégek a megmenekülés reményében azonnal
nekiláttak a létezésük okát igazoló tanulmányokat, kimutatásokat
készíteni és kormányzati tanácsadóknál, államtitkároknál lobbizni. Az
atv.hu birtokába jutott érvanyagokban azt kívánják bizonyítani, hogy az
általuk – sokszor évtizedek óta – ellátott feladatokra, nem csak hogy
szüksége van a kormányzatnak, hanem azokat mondjuk egy helyettes
államtitkárságba való beolvasztás nélkül sokkal hatékonyabban tudnák
ellátni.
Szempontjukból
érthető is az aggodalom, hiszen eddig saját vezetés alatt, önállóan
gazdálkodtak, önálló költségvetési soron lógtak, ezentúl viszont –
várhatóan – egy szakmai helyettes államtitkár dönt majd, sokkal
körülményesebben és lassabban a korábbi menedzsment helyett.
Márpedig
ez a kilátás, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ döcögős
működését látva, semmiképpen sem nevezhető előrelépésnek a korábbi
állapotokhoz képest.
Az
egyik lobbi anyagot készítő, száznál több alkalmazottal dolgozó intézet
a következőkkel érvel önállósága mellett: nem csak, hogy ez a
költséghatékonyabb megoldás – például a külső források megőrzése miatt
–, de még a Lázár-féle Közigazgatási- és Közszolgáltatás-fejlesztési
Stratégia is ajánlja a hozzájuk hasonló szakpolitikai tudásközpontok
kialakítását. Ha beolvadnának az ágazati minisztérium
szervezetrendszerébe – írják –, kockára tennék nemzetközi
kapcsolatrendszerüket, amivel mindeddig hazájukat szolgálták. És azt sem
értik, ki látja el a jövőben a jogszabályokba kifejezetten nekik
delegált feladatokat.
Túlduzzasztott minisztériumok
Tény,
hogy túlsúlyos az állam, és újra kell gondolni a szerepét, de az ilyen
fajsúlyú átalakításokat azért nem így szokták bejelenteni, mert abban a
pillanatban az érintett szervezeteknél megáll a munka, és mindenki
nekilát helyezkedni és/vagy munkát keresni – mondta el lapunknak Varga
Péter, a Millefolium Stratégiai kft. közigazgatási szakértője, aki
szerint “a szektorban dolgozók az elmúlt 25 évben nagyon komoly
védekezési mechanizmusokat alakítottak ki a folyamatos fenyegetettség
okán.”
A
szakértő úgy véli, hogy az év közepéig tervezett átállási időszak
bizonytalanságot és hatékonyságcsökkenést fog eredményezni a
közigazgatásban, hiszen egyfelől a nagyobb tapasztalattal rendelkező
szakembereket biztosan felszippantja a reálszféra, másfelől – és éppen
ebből következően – a rendszerben maradó, kevésbé rutinos, elsősorban a
fiatalabb generációhoz tartozó kollégák a létbizonytalanság miatt sem
lesznek képesek minőségi munkavégzésre.
Varga
prognózisa szerint a végeredmény néhány túlduzzasztott minisztérium és
összevont, ám hatalmas háttérintézmény lesz, amiből egyértelműen
következik, hogy amit megspórolnak a réven, azt elvesztik a vámon.
170 milliárd nem volt elég
Hazánk
közepesen bürokratizált ország, amelynek mértékét nem a végrehajtó
szervezetek száma határozza meg, hanem azok a jogszabályok, amelyek
ezeket a szervezeteket létrehozták és kötelező feladatokkal látták el –
állítja Varga Péter, aki úgy látja, hogy ha csak a hivatalnokréteget
csökkenti a kormány, de a vonatkozó jogszabálytömeget nem
racionalizálja, abból komoly rendszerzavar lehet.
Mindemellett
adódik egy fontos kérdés az események sodrában: ha 2007-2013 között
Magyarország összesen 170 milliárd forint uniós pénzt költött
szervezetfejlesztésre, és ezeknek a pénzeknek a Lázár-féle halállistára
került 73 szervezet egy része is haszonélvezője volt, akkor miként
lehetséges, hogy most mégis ők kerültek a szőnyeg szélére?
Az
Államreform Operatív Program keretében ugyanis 55 milliárdot, az
Elektronikus Közigazgatás Operatív Program keretében pedig 114
milliárdot kaptunk arra Brüsszeltől, hogy csökkentsük intézményeink
túlbürokratizáltságát.
Jön viszont 3 ezer milliárd
A
háttérintézmények költségvetései fölött – 80 százalékos bértömeg
csökkentés mellett – ezentúl a befogadó minisztérium diszponálhat, ám
ennél is masszívabb érv a centralizáció mellett az a 2-3 ezer milliárd
forintnyi uniós pénz, amely a kiemelt projektek révén juthat nemsokára a
minisztériumi háttérintézményekhez.
Ennek
felhasználását vagy egy új pályázatkezelő háttérintézmény segítségével
tudná még szorosabb pórázon tartani a miniszterelnökség, vagy a már
lassan öt éve üzemelő Széchenyi Programiroda Nkft. felfejlesztésével.
(atv)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése