Államadósság: a nyugdíjvagyont eltapsolták, de mire?
Hivatalosan
október elején adott számot az országgyűlésben a kormány arról, hogy a
Nyugdíjreform és Államadósság-csökkentési Alap hogyan gazdálkodott a
rá bízott 3000 milliárd forinttal, és mire használták fel a
magánnyugdíjpénztárakból átáramlott vagyont.
Nagyon
szomorú, hogy a parlamenti ülésen mindösszesen 8 képviselő és 1
kormánytag vett részt, hiszen a téma ennél jóval fontosabb. Főleg annak
ismeretében, hogy komoly problémák vannak a hazai nyugdíjrendszerben. A
kormány és a Fidesz természetesen kiállt a magánnyugdíj-pénztári
vagyon államosítása mellett – a szokásos kommunikációval: megvédték az
emberek megtakarításait -, miközben az ellenzék egyhangúan a
nyugdíjvagyon eltapsolásáról beszélt.
Hogy
kinek van igaza, és hogy mennyire gazdálkodott jól a Nyugdíjreform és
Államadósság-csökkentési Alap, azt a számok jól bizonyítják: elég csak
arra gondolni, hogy az államadósság közel sem csökkent olyan mértékben,
mint ahogy azt a kormány szerette volna, miközben az államosított
nyugdíjpénz elfogyott.
A nyugdíjvagyon államosítása
2010
végén döntött a Fidesz a magánnyugdíj-pénztári vagyon államosításáról. A
kormány fő indoka az volt, hogy meg kell védeni az embereket pénzét,
mert a pénztárakban csak eltőzsdézik azt, a kormány által biztosított
egyéni számlákon viszont mindenki biztonságban tudhatja a pénzét.
A
számokból persze kiderült, hogy eltőzsdézésről egyáltalán nem lehetett
beszélni, máskülönben nem lett volna reálhozam, ahogy az is, hogy azok
jártak jól, akik a rendszerben maradtak, mivel a rákövetkező években
jelentős hozamokat értek el a pénztárak.
Ráadásul
a kormány ígéretével szemben azok az egyéni számlák sem láthatóak,
ahol mindenki nyomon tudná követni a megtakarítását, persze ez már nem
is reális elvárás, amikor jól tudjuk, hogy az a 3000 milliárd forint
volt-nincs.
Bár
a kormány váltig állítja, hogy az emberek önkéntesen elfogadták a
2010/11-es „nyugdíjreformot”, valójában az emberek többsége két ok
miatt hagyta ott a harmadik pillért (a másik két pillér az állami
nyugdíj és az önkéntes pénztári tagság):
–
Egyrészt, a kormány úgy kommunikált, hogy azok, akik nem lépnek ki a
magánnyugdíj-pénztári rendszerből, azok a jövőben nem fognak részesülni
az állami nyugdíjból.
–
Másrészt, a folyamat automatikus: aki nem ment nyilatkozni arról, hogy
nem lép ki a rendszerből, annak a megtakarítása automatikusan átkerült
az államhoz, ráadásul nagyon szoros volt a határidő is.
A Nyugdíjreform és Államadósság-csökkentési Alap gazdálkodása
2015.
október elején a kormány és az ellenzék összesen 9 képviselője ismét
egymásnak feszült, hogy megvitassák, hogyan gazdálkodott a 3000
milliárd forinttal a Nyugdíjreform és Államadósság-csökkentési Alap.
Miközben az ellenzék ismét arról beszélt, hogy eltapsolták a
nyugdíjvagyont, a kormánypárt politikusai a már fent említett érveket
hozták fel, azaz meg kellett védeni az embereket pénzét, és jó
döntéseket hoztak a nyugdíjreform során. De valóban meg kellett védeni
az emberek pénzét? Jól gazdálkodott az Alap? És mi lett a 3000 milliárd
forinttal?
Az első
kérdésre a válasz igen összetett. A pénzügyi válság után valóban
csökkent a bizalom a tőkepiaci szereplőkkel szemben, hiszen 2008-ban és
2009-ben bebizonyosodott, hogy a gyenge szabályozói környezetben a
bankok, a biztosító társaságok és egyéb pénzügyi intézmények mennyire
vissza tudnak élni a háztartások pénzével és bizalmával. El kell
ismerni, hogy a magánnyugdíj-pénztári rendszerben is voltak olyan
elemek, amelyek teljes egészében rosszul működtek. Ilyen volt például a
szereplők működési szabályozásának hiánya. Ennek köszönhetően a
pénztárak nem kevés pénzt tudtak leakasztani működési és egyéb költség
címen.
Ráadásul
az egész pénztári rendszer rosszul épült fel: a nyugdíjpénztár
deficites volt, a költségvetésnek pedig ki kellett pótolnia a hiányt,
ami évi szinten több 100 milliárd forintot jelentett. Ettől függetlenül
arról már egyáltalán nem lehet beszélni, hogy a magánnyugdíjpénztárak
eltőzsdézték volna az emberek pénzét, még annak ellenére sem, hogy a
válság után a kockázatosabb portfóliókon nem kevés pénzt buktak. Ha így
lett volna, nem lett volna reálhozam, márpedig reálhozam volt, nem is
kevés, több mint 200 milliárd forint.
Ezzel
szemben a Nyugdíjreform és Államadósság-csökkentési Alap egyáltalán nem
gazdálkodott jól a rá bízott pénzekkel, csak az átértékelési
vesztesége több mint 200 milliárd forint volt.
Hogy
néhány példát említsünk: a különböző részvényekkel, befektetési
jegyekkel és egyéb pénzügyi termékekkel annyira rosszul bántak, hogy
2011-ben 18,4 milliárd forinttal kevesebbért adták el az
értékpapírokat, 2013-ban pedig az értékpapírokon elért veszteség több
mint 40 milliárd forint volt. Mindeközben pedig a megmaradt pénztárak
egész jól fialtak, és sikeresen meglovagolták az optimista nemzetközi
pénzpiaci hangulatot. Miközben az állam körülbelül 7-8 százalékot
bukott, addig a kicsit nagyobb kockázatú portfóliók ugyanennyit hoztak a
pénztáraknál.
Friss
MNB adatokból kiderült, hogy a megmaradt pénztáraknál 2010 októbere
óta éves szinten 4,5-8 százalék között volt a hozam, attól függően,
hogy az adott portfólió milyen kockázati kategóriába tartozott és
milyen pénzügyi eszközökből állt.
Összességében tehát elmondhatjuk, hogy mondjon bármit is a Fidesz, az Alap nagyon rosszul bánt a hozzá került pénzzel.
És hogy
mi lett a pénzzel? 2000 milliárd forintot az államadósság
csökkentésére fordítottak, több mint 400 milliárd forint állami
pénzalaphoz került, több mint 200 milliárd forintot kifizettek a
lakosságnak, ez volt a reálhozam, és a már többször említett 200
milliárd forintos veszteség is ide tartozik, amely a kormány szerint
valójában jó gazdálkodás.
Megmaradt tehát az emberek pénze? Nem, azt mind elköltötték, vagy ellenzéki szakzsargonnal, eltapsolták.
Csökkenő államadósság?
A
probléma csak az, hogy hiába költöttek el 2000 milliárd forintot
államadósság csökkentése címen, az államadósság csekély mértékben
csökkent, és ami talán ennél is rosszabb, hogy azóta, amióta
elköltötték ezeket a pénzeket, az államadósság valójában emelkedett:
Miközben
2011 második negyedévében a bruttó államadósság GDP-arányosan 78
százalék alá csökkent 1400 milliárd forint felhasználása után, aközben
2015 második negyedévében a GDP-arányos államadósság majdnem 80
százalék volt. Ráadásul ugyanazokat a negyedéveket megvizsgálva az
eltelt időszakban mindig magasabb volt a bruttó államadósság.
Az év
végi adatokkal azért nem érdemes összehasonlítani ezeket a számokat,
mert ahogyan arról már korábban is írtunk, év végén mindig alacsonyabb
lesz az államadósság egy kis trükközésnek köszönhetően. Az uniós
szabályoknak ez az eljárás megfelel, ráadásul nem a Fidesz az első
kormány, amely ezzel a trükközéssel él. Az adatokból azonban jól
kivehető, hogy az államadósság csökkentésére irányuló minden
erőfeszítés megbukott az elmúlt 4 évben, hiszen az évközi adatokat
összehasonlítva jól látható, hogy nincs trendszerű csökkenés azóta,
amióta felhasználták a nyugdíjvagyont, ráadásul, ha eltekintenénk ettől
az összegtől, akkor nagy valószínűséggel most ugyanakkora lenne a
GDP-arányos államadósság, mint a 2010-es kormányváltás idején. Hogy mi
ennek az oka? Egyértelműen a rossz gazdaságpolitika. A GDP nem nőtt
olyan ütemben, mint ahogy azt a kormány szerette volna, raádásul
2012-ben recesszió volt, az árfolyam jelentősen leértékelődött részben
belső okok miatt (bizalmatlanság a kormány gazdaságpolitikájában
szemben, laza monetáris politika), és számos külső turbulencia volt,
amely nem érintette jól Magyarországot.
Ilyen
körülmények között pedig nem meglepő, hogy alig csökkent az
államadósság, főleg azóta, mióta a kormány elköltötte a teljes
nyugdíjvagyont. Az adatokat és a számokat vizsgálva még mindig meglepő
számunkra, hogy a kormány szerint ők jól bántak a pénzekkel és senkinek
sem kell aggódnia a megtakarításai miatt. Azok miatt a megtakarítások
miatt, amelyeket már régen elköltöttek.
(tenytar)
Bal-Rad komm: Hiszen ha csak a nyugdíjpénzeket tapsolták (SIKKASZTOTTÁK) volna el!
A döbrögista horda MINDEN GONDOLATA A LOPÁS-ÉS ANNAK A DÍCSÉRETE!-mint jóságos cselekedet!
De van számukra mentség! Mint Dajcstompi mondotta volt: “CSAK AZT CSINÁLTUK, AMIT A TÖBBIEK!”
Döbrögiék sem loptak kevesebbet
mint kollégáik! Az elmúlt 26 esztendő ugyanis csak erről szólt!
Lopásról, sikkasztásról! Ám Döbrögiék egy egész komoly stábot hoztak
létre a lopás intézményesítésére és MAGASZTALÁSÁRA!
Összességében véve kijelenthetjük viszont, hogy a MAGYAR NÉP teljességgel rászolgál a kiszolgáltatott sorsára!
Ahol százan mennek el egy
politikai szélhámosgyülekezet emlékműromboló akciójára, de csak
legfeljebb húszan tiltakoznak kilakoltatások ellen-OTT BÁRMIT MEG LEHET
CSINÁLNI!
Ahonnan elmenekülnek inkább az
emberek!-ahelyett hogy szétvernék a kártevő banditahordákat!-OTT BÁRMIT
MEGTEHET A POLITIKAI ELIT!
Ahol csak egy internetadó miatt
tüntet tízezer “Z”-nemzedékes!-de a kifosztottság ellen szinte
senki!-OTT A POLITIKAI ELITNEK SZABAD KEZE VAN!
MINDENRE! MERT A MAGAR NÉP ELVISELI!
Ha pedig a magyar nép mindent hajlandó elviselni, akkor miért ne lopnák szét az ország maradékát is?!
3000 milliárd forint az azért nem semmi! Elveszett! (MEG/EL!-VÉDTÉK!)
TILTAKOZOTT VALAKI IS?!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése