INDIAIAK JÖNNEK IDE DOLGOZTATNI, MERT A MAGYAR KÉPZETT MELÓS, SZORGALMAS MELÓS, ÉS VALÓSZÍNŰLEG KEVESEBBE KERÜL, MINT AZ INDIAI! India is minket gyarmatosít!
Az
egyszer már elüldözött Apollo Tyres visszatért Magyarországra, s vele
együtt már négy világcég reprezentálja a hazai abroncsgyártást. Az
iparág méretét jól jellemzi, hogy 2017-re évi csaknem 7,5 millió
járműre lesz elegendő a nálunk gyártott mennyiség.
Nagyot
fordult a világ 2008 óta Orbán Viktorral és pártjával. A kormányfő
pénteken örömmel helyezte el a Gyöngyöshalász mellett az indiai Apollo
Tyres gumiabroncsgyár alapkövét, míg hét éve a helyi Fidesz még
népszavazást kezdeményezett az indiaiak Gyöngyösre tervezett
beruházásának megtorpedózására. A szavazásra feltett kérdés úgy
hangzott:
„Egyetért-e Ön azzal, hogy ne épüljön meg az indai Apollo Tyres cég gumigyára Gyöngyösön?”.
A
fideszesek szerint ugyanis az üzem termelése veszélyeztette volna a
Mátraalja környezetét és a munkások, lakosság egészségét. A referendum
végül okafogyottá vált, mert időközben az Apollo úgy döntött, hogy oda
nem megy, ahol nem látják szívesen. „Az adminisztratív eljárások
váratlan késedelme” volt az a hivatalos indok, amivel a beruházás
lefújását magyarázták.
Az
Apollo Tyres azonban 2012-ben visszatért, s 2012-ben jelezte, hogy az
azóta is csak tervasztalon létező gyárának helyszínéül lengyel és
szlovákiai települések mellett –ismét – magyar területeket is számba
vesz. Végül tavaly be jelentették, hogy a befutó Gyöngyöshalász lett. A
beruházás volumenében nem történt változás: az Apollo Tyres öt év
alatt 146 milliárd forintot kíván költeni az üzem felépítésére és a
termelés felfuttatására, amelyhez a magyar kormány 16 milliárd
forinttal járult hozzá. Az elképzelések szerint az üzem 2017 elején már
megkezdené a termelést. A tervezett kapacitás a fejlesztési program
végére napi 16 ezer személygépkocsi- és háromezer teherautó-abroncs
lenne. Az Apollo közel ezer embernek adna munkát új üzemében.
A hét
évvel ezelőtti eseményekre a környezetvédelem ügyét újabban „kevésbé
kiemelten” kezelő Fidesz kormánypártként már nem szívesen emlékszik.
Orbán Viktor miniszterelnök ünnepi beszédét is a beruházás volumenéhez
igazított tiszteletkörök jellemezték.
Múltidézéssel
annyiban foglalkozott, hogy a negyven év után megbukott kommunista
rendszert ostorozta amiatt, hogy el voltunk zárva a fejlett
technológiai világtól.
„Húsz
évvel ezelőtt nem gondoltam volna, hogy eljön az a pillanat, amikor nem
európaiak ruháznak be Indiában, hanem indiaiak ruháznak be Európa
szívében”
–
mondta, és hosszasan ecsetelte kormánya eredményeit, a teljes
foglalkoztatottság szinonimájaként kezelt háromszázalékos
munkanélküliség célként történt kitűzésétől a barátságos befektetői
környezet megteremtésén, a modern technológiák iránti
fogadókészségünkön át egészen a versenyképes tudást garantáló oktatási
rendszer kiépítéséig.
Végezetül
szólt arról, hogy az indiaiak fejlesztése nem csupán egy üzleti
lehetőség, hanem a térség legnagyobb beruházása, közös siker esetén
pedig ajtókat nyithat a világra, és újabb befektetőket vonzhat ide –
szögezte le.
Az
Apollo Tyres vezetői sem foglalkoznak már a múlttal, számukra a kormány
16 milliárdos támogatása, a kiemelt beruházásokkal járó előnyök
megszerzése és más, nem részletezett kedvezmények önmagukért beszélnek.
Onkar S. Kanwar elnök-vezérigazgató arról beszélt, hogy ma India a
világ negyedik legnagyobb gazdasága, és a leggyorsabban fejlődő piacok
között található, feltörekvő informatikai hatalom. Felidézte, az indiai
beruházások több mint nyolcezer ember foglalkoztatását teszik lehetővé
Magyarországon.
A
gyöngyöshalászi az első Indián kívüli zöldmezős beruházása az Apollo
Tyresnek. „Célunk egy modellértékű gyártókapacitás létrehozása, ez lesz
a legmodernebb gyára a társaságnak” – idézi Onkar S. Kanwart az MTI.
Neeraj
Kanwar, a társaság alelnöke azt mondta, cégük elkötelezett dolgozóik
életminőségének javítása iránt, gyáruk pedig hozzájárul a régió
fejlődéséhez. A felelős növekedés csak környezeti tudatossággal és
társadalmi fenntarthatósággal érhető el – fejtegette.
„Az Apollo Tyres világában a gyöngyöshalászi gyár lesz a Kékestető”
–
jegyezte meg. Kanwar elmondta: a gumiabroncsgyár révén nem csak
közvetlenül jönnek létre új munkahelyek, de közvetett módon is bővül a
foglalkoztatottság. Arról is beszélt, hogy a társaság számára fontos a
társadalmi felelősségvállalás, több ehhez kapcsolódó, egészségügyi, a
környezet védelmét szolgáló programot terveznek.
(NOL)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése