Az elmúlt három évben az Orbán-kormány
nevével mondhatni összeforrt a minél nagyobb állami szerepvállalás
fogalma, úgy mint anno a privatizáció is a háttérben (ezt már hajlamosak
vagyunk elfelejteni). Hiszen számos olyan terület van, ahova "betette a
lábát" így vagy úgy! Legutóbb épp a betétesek megmentése érdekében a
takarékszövetkezeti rendszer átalakítását tűzte ki célul annak ellenére,
hogy az érintettek többször is felszólaltak a tervezett lépések ellen.
Demján Sándor, az Országos Takarékszövetkezeti Szövetség (OTSZ) elnöke
például megígérte, hogy minden hazai és ha kell, európai fórumon jogorvoslatot fognak kezdeményezni.
Ennek apropóján az mfor.hu igyekezett összeszedni azokat a cégeket, ágazatokat, ahol az Orbán-kormány 2010 óta megjelent.
Magánnyugdíj-pénztárak
Az első és azóta is talán az egyik
legnagyobb jelentőségű mozzanata volt a kormánynak a
magánnyugdíjpénztári vagyon "einstandolása" és a nyugdíjrendszer
második pillérének ilyen módon történő kivéreztetetése. A lépést 2010
októberében jelentették be, és akkor még úgy szólt a fáma, hogy aki nem
lép át az állami rendszerbe, lemondhat az állami nyugdíjról, csak a
nyugdíjpénztári megtakarításaira számíthat idős korában. Az átlépőknek
pedig egyéni számlákat, pontos nyilvántartást ígértek. Az akkori
indoklás szerint minderre azért volt szükség, mert a rendszer nem
fenntartható, nagyon nagy a költségvonzata, és így megszüntethető az az
óriási lyuk, ami a nyugdíjkasszában tátongott. A tagok 97 százaléka át
is lépett az állami pillérbe, az átvett 3000 milliárdos vagyonból - az
államadósság visszafizetésére fordított tételek miatt - viszont mára
annak 10 százaléka maradt meg.
Restik a MÁV kézében
Döntő mértékben állami tulajdonba
került a vasútállomások restijét működtető társaság, melyért a kormány
tavaly 2 milliárd forintot fizetett ki, 85,58 százalékos tulajdont
szerezve a cégben. A cégekre egyébként a kormányablakok működtetése
érdekében volt szüksége az államnak az akkori indoklás szerint.
A tulajdonosváltás a cég működésében -
legalábbis pénzügyi szempontból - drasztikus változást nem hozott. A
2011-es 39,4 milliárd után 42,3 milliárdos árbevételt realizáltak,
melyből végül 2011-ben 454 millió, tavaly pedig 569 millió nyereség
maradt.
Cafeteria piac
Bár itt a szó klasszikus értelmében államosítás nem történt, az állami szerepvállalással gyakorlatilag ellehetetlenítette a kormány a külföldi cégeket.
Tette mindezt úgy, hogy az állam által kibocsátott utalványokat a
piaci versenytársakéhoz képest jóval kisebb adóval terhelte meg. Így,
különösen az elmúlt évek szűkös gazdasági helyzetében a vállalatok
értelemszerűen az olcsóbb terméket választják. Az már egy másik kérdés,
hogy a piacra lépés óta az állami cafeteria terhe is jókorát veszített előnyéből az adóemelés miatt.
A kormány egyébként azzal indokolta ezt
a lépést, hogy így az utalványokon szerzett nyereség itthon marad, azt
pedig szociális célokra fordítják majd, ami egyébként meg is valósult a
szociális üdültetés (Erzsébet-program) formájában. Az EU nem ért egyet
a piac átrendezésével, az ügy végére azonban még nem került pont,
egyelőre folyamatában van a kötelezettségszegési eljárás.
Mol-részvények visszavétele, Rába többségi tulajdon
A Surgutneftegaztól visszavásárolt Mol részvénypakettel az állam 21,02 százalékos tulajdonrészt szerzett a társaságban, amit a nyugdíjvagyonban lévő papírokkal és egy rejtélyes módon szerzett 0,8 százalékos részesedéssel 25 százalékos tulajdoni hányadra emeltek.
Az ügylet óta eltelt két évben az állam az osztalékkal együtt is 110 milliárdos veszteséget hozott össze,
amivel kapcsolatban hangsúlyozni kell, hogy nem realizált mínusz,
hiszen a papírokat nem adta el az állam, így ez csak egy aktuális
állapotot tükröz.
A Mollal ellentétben a Rábában többségi tulajdont szerzett az állam,
részvényenként 815 forintért 73,67 százalékos tulajdont vásárolt.
Jelenleg az árfolyam 900 forint körül mozog, tehát az aktuális állapot
szerint mindenképpen nyereséges üzletet kötöttetek Orbánék, amikor a
vásárlásról döntöttek.
Takarékbank, majd a takarékszövetkezeti szektor
Végezetül részletesebben a
Takarékbankra, illetve a legfrissebb eseményre, a takarékszövetkezeti
rendszer átalakítására térnénk ki. A Takarékbankban 2012 novemberében
szerzett az állam 38,46 százalékos részesedést. Ennél viszont jóval nagyobb felzúdulás övezte a szövetkezeti rendszer teljes átalakítását.
Demján Sándor szerint gyakorlatilag a
tulajdonost fogja váltani a tulajdon, és minderre semmi szükség nincs,
mivel az uniós követelményeknek is megfelelő mutatókkal működik a
rendszer, a beígért 100 milliárdra pedig nincs szükség. Ezzel szemben
Orbán Viktor szerint a hatékonyabb működés, a nagyobb biztonság miatt
csak a hasznára válik a szövetkezeteknek az integráció, arról nem is
beszélve, hogy a betétesek pénzét is meg fogják védeni.
Az elképzelést egyébként minden
bizonnyal valahol összeér a kormányfőnek azon vágyával, hogy a
bankrendszer legalább fele legyen magyar kézben. Demján szerint ezzel
Magyarország második legnagyobb bankja fog létrejönni, hiszen az 1000
milliárdos érték a második legnagyobb lesz a piacvezető OTP Bank 1400
milliárdja után.
Mobilfizetés, babakötvény, közművek
A fentiek mellett vannak még olyan
kisebb elemei a piacnak, ahol szintén jelentős beavatkozás történt,
vagy épp állami monopólium alakult ki. Ilyen például a mobilfizetés
rendszere, mely szerint bizonyos közszolgáltatások díját csak a nemzeti mobilfizetés rendszerén keresztül lehet kiegyenlíteni.
Feltétlenül meg kell említeni a
földgáztárolókat, vagyis az E.On gáz üzletágának visszavételét is. Az
E.On Trade és az E.On Storage megvétele idén januárban zárult le. Míg utóbbi már 2011-ben is nyereségesen működött, az E.On Trade két éve 606 milliós veszteséggel zárt,
tavaly pedig már 11,6 milliárdos nyereséget termelt. A Storage egy
nullás eredmény után 2012-ben 8,2 milliárdos nyereséget realizált.
De ott van még a babakötvény is, melyet
korábban a kereskedelmi bankok értékesítettek, 2012 október elsejétől
azonban állami lett ez a megtakarítási forma. Teljes mértékben
államosították a közoktatást, ezentúl a helyi közösségek csak az óvodai
ellátás szervezéséért felelősek, az iskolák, a fenntartói jogok és a
kapcsolódó vagyonelemek az államhoz kerültek.
Az Orbán-kormány a mobilcégek piacán is
szeretett volna megjelenni, egy időben úgy is tűnt, hogy sikerül
létrehozni a negyedik mobilszolgáltatót, volt tender is a szabad
frekvenciákra, volt nyertes is, aztán a már működő szolgáltatók fellebbezése folytán kútba esett ez az ügy.
Végezetül a kormány a
dohánykereskedelmet is monopolizálta, mivel meglehetősen nagy vihart
kavart az ügy, és a részleteket mindenki ismeri, ezért erre nem is
térnénk ki részletesebben.
Kezdeti feltevésünk az volt, hogy a már
állami tulajdonba került cégek esetében megfigyelhető majd egyfajta
párhuzam. Például megugró árbevételek, nagyobb profit, leépülő
tartozásállomány, vagy épp visszaeső bevétel, alacsonyabb profit,
növekvő eladósodottság. Az adatok vizsgálata során azonban rá kellett
jönnünk, hogy egyértelműen egyik állítást sem tudjuk kijelenteni.
Az állami birtokába került - és
általunk vizsgált - 6 cégben ugyanis a reprivatizáció tényén kívül semmi
közös nincs. Viszonylag nagy arányban sikerült az árbevételek növelése
az előző évhez képest; ez alól a Resti Zrt. és az E.ON Fölgáztároló a
kivétel. A legnagyobb növekedés ugyanakkor egy 2013 februári rendelet
értelmében a tankönyvellátásért felelős Könyvtárellátó Zrt-hez
kapcsolódik. Itt a 2012-es 961 millió forint után tavaly már 15 milliárd
folyt a kasszába.
Ami az adózott eredményt és az
osztalékot illeti, a két E.ON-cégből - mely tavaly októberben került
vissza állami kézbe - szinte mindent kilapátoltak év végén a
tulajdonosok, ami összesen közel 16 milliárd forintnyi osztalékot
jelent. Ezen túlmenően bár 2012-ben még a Restiből, az Idomsoftból és a
Fővárosi Vízművekből is fizettek ki osztalékot, tavaly erre már nem
(igazán) került sor. Bár utóbbi esetben a 2 milliós kifizetés is
meglepetés, hiszen egy rendkívüli tétel miatt a korábbi 2 milliárdos
nyereség után 2013-ban 52 milliárdos veszteséget volt kénytelen
elkönyvelni.
A fenti cégek mellett nem szabad
megfeledkezni arról a két társaságról sem, melyet a hazai tőzsdére is
bejegyzettek: a Molról és a Rábáról. Előbbi esetében többször esik szó
arról, hogy mekkora - nem realizált - veszteséget halmozott fel az állam
a visszavétellel. 3 év alatt az államot megillető osztalék figyelembe
vételével is 211 milliárd forintos mínusz jön ki. Ellenben a Rábánál
egy gyors számítás után kiderül, hogy majdnem 5 milliárd forintos nem
realizált nyereség jött össze a visszavásárlás óta. Akkor ugyanis 815
forintos részvényáron került állami kézbe a cég, a kedd délutáni
árfolyam pedig 1327 forintot mutat.
Az idei költségvetést 4 cég
megvásárlása miatt kellett már módosítani: vagyis a Főgáz önkormányzati
részesedése, a Magyar Gáz Tranzit Kft, az AVE Magyarország Kft és az
Antenna Hungária megvétele okán. Emellett a napokban Seszték Miklós
fejlesztési miniszter a Bombardier MÁV Kft-t jelölte meg, amelynél
hamarosan eredményre vezethetnek a visszavásárlásról szóló tárgyalások.
Ha tetszünk
Ezekben a cégekben már azért
valamennyivel több a közös vonás, mint a más megszerzettek esetében. Az
AVE Magyarországon kívül ugyanis mindegyiknél csökkent tavaly az
árbevétel, és az Antenna Hungária volt képes egyedül arra, hogy a
2012-es veszteséget nyereségbe fordítsa. A 29 milliós mínusz után
ugyanis 911 milliós plusszal zárta a cég az évet. Viszont
osztalékfizetésre ennek ellenére sem került sor, nem így a Főgáznál,
mely 1,2 milliárddal gyarapította a tulajdonosok zsebét tavaly. A Magyar
Gáz Tranzitnál pedig a 40 millió forintos kifizetés még a tavalyi éves
profitot is meghaladta, vagyis az eredménytartalék terhére történt
juttatás a tulajdonosok részére.
Ennél a cégnél maradva a
kötelezettségek szemmel láthatóan megugrottak tavaly, 10 milliárd után
278 milliárdos kötelezettségállománnyal rendelkezett. A kiegészítő
melléklet szerint ez a magyar-szlovák gázvezetékkel kapcsolatos
hitelfelvétellel magyarázható.
Székely Sarolta nyomán
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése