Blöff volt Döbrögiék mentőállomásos kampányígérete is!
Orbán
Viktor miniszterelnököt a humántárca jelentése napokon belül
szembesíti azzal, hogy valójában nem épültek meg azok a mentőállomások,
amelyek elkészültét tényként jelentette be tavaly márciusban, a
választási kampányban. Az erre szánt uniós pénz egy része viszont
elúszhat.
A
korábbi ígéretek szerint 22 új mentőállomást kellett volna építeni az
előző ciklusban és további hatvanat felújítani. Ezek megtörténtét Orbán
Viktor be is jelentette tavaly márciusban. Valójában azonban mindössze
egyetlen új mentőállomás készült el, ez a Tolna megyei Bátaszéken, és
mindössze 13 felújítása történt meg.
A
programra 2009-ben 11 milliárd forintot kapott Magyarország uniós
forrásokból. Ha 2015 novemberéig, a támogatási ciklus végéig nem
sikerül a beruházásokat befejezni, elvész a pénznek az a része, amit
eddig nem költöttek el, a programot akkor már csak az Országos
Mentőszolgálat költségvetéséből lehetne finanszírozni. Szakemberek
lapunknak azt mondták: ha a programot az elmúlt három évben nem
sikerült befejezni, akkor nagyon valószínű, hogy a hátralévő kilenc
hónap sem lesz elegendő erre.
Ma
Magyarországon több mint 1100 olyan település van, ahol esélyük sincs
az ott élőknek – mintegy másfél millió embernek –, hogy baj esetén 15
percen belül kiérjen hozzájuk a mentő.
A
sürgősségi ellátásban ez a 15 perc az elfogadott nemzetközi normaidő –
ez az az időtartam, amelyen belül a beavatkozás, az esetleges
újraélesztés sikerrel járhat. Ha a hívástól számított egy percen belül
kigördülne is a legközelebbi állomásról a mentő, a Baranya megyei Kórós
lakóinak például 46,5 percet, az ófalusiaknak 36,5 percet kellene
várniuk. (Ebbe a megyébe három új mentőállomást is terveztek.)
Hasonlóan lassan juthat el a segítség a Bács-Kiskun megyei Kunmadaras
vagy Hercegszántó lakóihoz: nekik 37-38 perc az a legrövidebb idő,
amennyit a legkedvezőbb esetben is várniuk kell a sürgősségi ellátásra.
Ezt
az áldatlan helyzetet orvosolná az uniós projekt az új mentőállomások
megépítésével és a felújításokkal. A program indításakor az érintett
önkormányzatok ingyenes telket adtak a 22 új állomás megépítéséhez. A
következő két évben nem történt semmi. 2012 szeptemberében Mártai
István, az Országos Mentőszolgálat akkori főigazgatója egy pécsi
szakmai rendezvényen bejelentette: 2013 végére elkészül a 22 új
mentőállomás, és 60-at felújítanak. Továbbá 200 új mentőautót
vásárolnak, melyből 44-et az új állomásokon, a többit az ország egyéb
helyein állítják szolgálatba. A főigazgatót viszont előbb menesztették,
mint hogy ezt a tervét valóra válthatta volna.
Lapunk
úgy tudja: a kormánypárt kampánystábja a 2014-es országgyűlési
választás előtt sorra szervezte volna az új állomások átadó eseményeit,
ám miután egy sem készült el, maradt a „kampányduma”. Az őszi
önkormányzati választás előtt viszont néhány helyen, köztük például
Zalalövőn, sikerült az alapköveket letenni, de ezeken a helyeken sem
biztos, hogy határidőre lezárul a munka: itt – egyebek mellett –
régészeti feltárás is lassítja a folyamatot.
Néhány
helyen megvan már az építési engedély, és zajlik a közbeszerzési
pályázat az építők kiválasztására. Abán például már áll a szerkezetkész
épület, valamikor tavasszal akár be is fejezhetik. Sásd polgármestere,
Rabb Győzőné lapunknak azt mondta: minden reményük megvan arra, hogy
novemberig az ő településükön is elkészül az új mentőállomás. Itt a
kivitelezési terveknél tartanak, igaz, egyszer már lejárt az építési
engedély, de az építési hatóság már meghosszabbította. Februárra
kiválaszthatják az építő céget is. Hasonló a készültség Bábolnán is. A
többi település esetében viszont még alig történt valami.
Arról
a nyár elején számoltunk be, hogy sok helyen azért is késett a
kivitelezés, mert az OMSZ megcsúszott a számlák kifizetésével. Nem
jutott időben a megbízási díjához az egyik tervezőiroda sem, amely a
fizetési nehézségek miatt visszaadta a megbízást. Úgy tudjuk, a
programból való kilépése négy-öt állomás megépítését biztosan
késleltetheti.
(NOL)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése