Mi lenne, ha nem milliárdos gyártósorokon készülnének az autók,
hanem csak a tervrajzok között kéne válogatnunk? Az Oak Ridge-i
amerikai nemzeti laboratóriumban (mely az energiaügyi minisztérium
része) ilyesmivel kísérleteznek, 3D-nyomtatóval szeretnének autót
gyártani – írja a USA Today.
A lap emlékeztet: az autógyártás meglepően hasonlóan indult,
eredetileg személyre szabottan gyártották le a kocsikat az első
megrendelőknek a készítők. A különbség az, hogy az autó akkoriban úri
huncutság volt, most pedig épp az a forradalmi, hogy széles körben
elérhetőek lesznek az egyedi darabok.
A 3D-nyomtatás éppen berobban, mint a számítógép a nyolcvanas években. Fogalmunk sincs, a közeljövőben mi mindenre leszünk képesek ezzel a technológiával.
– mondta James Earle mérnök, aki a projekten dolgozik. Az Oak Rigde
elképzelésének része egyébként, hogy erősítsék az amerikai ipart és
csökkentsék az ország energiafüggőségét.
Májusban készült az első
„Azzal kísérletezünk, hogy hogyan lehet a 3D-nyomtatást hatékonyan
felhasználni a gyártásban” – mondta Brian Post kutató, aki szerint akár
egy nagyságrenddel olcsóbban lehet így autót gyártani.
Mivel a nyomtatás során az alapanyagot rétegről rétegre viszi fel a
nyomtató egy felületre, sokkal kevesebb alapanyag veszik kárba, és a
nagyon aprólékos részleteket is könnyebben tudja kezelni a technológia.
A laboratóriumban egyébként nemcsak autókkal foglalkoznak, gyártanak
például művégtagokat is.
Májusban nyomtatták ki az első autót, melyek neve Strati, és vázuk
teljes mértékben Oak Ridge-ben készül. Júniusban ki is próbálták, Earle
szerint sokkal jobban ment, mint gondolták. A kocsi 38 óra alatt
készült el, hajtáslánca és felfüggesztése egy Renault Twizy-ből
származik.
Meglepően halk volt, a vázból nem jön semmilyen zaj, mert egy darabból van.
– mondta Earle. A váz egyébként szénszálból készül. Az autóból
összesen hármat nyomtatnak, a technológiát viszont más termékekre, így
autókra is alkalmazni fogják.
Korábban itt írtunk arról, hogy emberi testrészeket is nyomtatnak 3D-nyomtatóval, illetve a magyarországi fejlesztésekről.
Index
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése