Már Mészáros Lőrinc is besegít az uniós százmilliókból épülő felcsúti kisvasút befejezésébe
Mészáros
Lőrinc munkagépeit és alkalmazottjait több alkalommal láttuk dolgozni
az új felcsúti kisvasúton, noha a kivitelezéssel a polgármester egyik
cégét sem bízták meg.
Az
utolsó simításokat végzik a Felcsútról induló új kisvasút egész
vonalán: ezen a héten többször is megfordultunk az építkezések
környékén, ahol azt láttuk, hogy már csak néhány szakaszon dolgoznak a
munkások, és közel sem akkora számban, mint hetekkel ezelőtt. A
beruházás így is többhetes csúszásban van, ugyanis az eredeti tervek
szerint október legvégén kellett volna átadni a Pancho Aréna és az
alcsútdobozi Puskás Sport Hotel között kialakított vasutat. Ám ez nem
sikerült.
A
határidő azért fontos, mert túlcsúszás esetén a felcsúti kisvasútra
küldött uniós támogatást vissza kellene küldeni. Ez pedig érzékenyen
érinthetné a Mészáros Lőrinc vezette felcsúti focialapítványt.
Figyelje az M betűt!
Bár a
közbeszerzés nélküli, 857 millió forintos megbízást hivatalosan a
Swietelsky Vasúttechnika Kft.-nek adták, információink szerint a
munkálatok során Mészáros Lőrinc legnagyobb építőipari cégének, a
Mészáros és Mészáros Kft.-nek a gépei és munkásai is ott voltak a
munkaterületeken. Ezt több, a beruházáson dolgozó alkalmazott is
megerősítette a magyarnarancs.hu-nak, illetve a helyszínen mi is
többször láttuk a kft. logójával ellátott járműveit. (Miközben a
kisvasútprojekt gazdája épp a Mészáros Lőrinc vezette fociakadémia, de
erről majd később.) Íme a Mészáros és Mészáros logója:
Fotózni
a munkaterületen nem volt lehetőségünk. Noha próbálkoztunk, többször
elhajtottak minket, de így is észrevettünk néhány Mészáros-logóval
ellátott gépet az egyik felcsúti állomás környékén, amint az említett
munkálatokban részt vesznek.
Ezt
követően megkerestük a felcsúti polgármester cégét, hogy mégis milyen
„konstrukcióban” vállal részt az unió által is támogatott
munkálatokban, ingyen, esetleg pénzt kap ezért a fővállalkozótól, de
cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ. Ha ez később befut,
közzétesszük.És még egy M:
A csarnokban a mozdonyok
A
középső, Alcsútdoboz és Felcsút határában lévő pályaudvaron – amely
mind közül a legnagyobb – a vonalon közlekedő vasúti járművek
karbantartására építettek egy üzemi csarnokot is. Úgy tudjuk, ezen a
helyen javítják majd azokat a mozdonyokat, amelyeket az augusztusi
hírek szerint Nyíregyházáról szállítottak a felcsúti vonalra. Ezeket az
értesüléseket eddig senki sem erősítette meg hivatalosan, ám
tudomásunk szerint két szépen felújított és lefestett mozdony jelenleg a
felcsúti üzemcsarnokban várja az indulást.
Felcsúti optimizmus
Korábban
sokan kifogásolták a hazai és uniós forrásból finanszírozott
építkezést, hiszen annak várható kihasználtsága erősen
megkérdőjelezhető. Ettől függetlenül Orbán Viktor és a fociakadémiát
működtető Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány – az uniós
támogatás kedvezményezettje, a kisvasútprojekt gazdája – ragaszkodott a
beruházáshoz. A kivitelező Swietelsky Vasúttechnika Kft.-t azért
választhatta ki közbeszerzés nélkül a felcsúti polgármester, Mészáros
Lőrinc által vezetett alapítvány, mert a beruházás csupán 70 százaléka,
600 millió forint volt az uniós pénz, közbeszerzés kiírása viszont
csak akkor kötelező, ha az EU által folyósított összeg minimum 75
százaléka az összköltségnek. A Swietelskyvel egyébként jó viszonyt ápol
Felcsút polgármestere, hiszen a Mészáros és Mészáros Kft. egy
konzorciumban dolgozhat az osztrák céggel és az A-Híddal a Győr–Gönyű
Országos Közforgalmú Kikötő kivitelezésén. Ez az a 6,9 milliárd
forintos megbízás, amely miatt a Simicska-féle Közgépet három évre el
akarták tiltani a hazai közbeszerzésektől.
Orbán saját maga is ellenőrizte a munkálatokat
Az
engedélyeztetési eljárás egyik hivatalos dokumentuma szerint a 760
mm-es nyomtávon közlekedő felcsúti kisvasút „nosztalgia és turisztikai”
céllal épül. Az eddigi vonal hossza közel 5,7 kilométer, tervezett
sebessége 25 km/óra; a kisvasút menetrendszerűen március és október
vége között közlekedik majd. Meg nem erősített információink szerint a
hivatalos átadás november 19-én lesz, és minden bizonnyal Orbán Viktor
miniszterelnök is elmegy az ünnepségre. A helyszínen dolgozóktól úgy
tudjuk, hogy a kormányfő korábban eddig többször is a helyszínen
ellenőrizte a munkálatok aktuális állását, legutóbb aznap, amikor
novemberben a felcsúti Kastély Óvoda alapításának 60. évfordulóján a
helyi fejlesztéseket ért kritikákra reagálva úgy nyilatkozott: „Minél
inkább támadnak bennünket azért, mert valami történik a faluban,
fejlődik a falu, annál inkább folytatni kell a munkánkat.” Majd
folytatta: „(…) ha támadják a kisvasutat, akkor meg kell hosszabbítani
Bicskéig, és ha akkor is támadják, akkor meg Lovasberényig.” Ugyan
Lovasberény az ellenkező irányban van, de a kisvasút építkezésein
dolgozó helyiek körében az a pletyka kering, hogy Etyek felé is
terjeszkedne a vonal, ahol a Korda Filmparkig közlekedne a kisvasút. Ez
egyelőre feltételezés, az viszont biztos, hogy hamarosan átadják a
felcsúti „korona” legújabb ékkövét, amely a próbajárat után téli
szünetre megy, és várhatóan márciusban kezdi meg állandó működését.
7 ezer utas egy nap?
A
kormány által kiemelt beruházásnak minősített felcsúti projekt egyik
legfurcsább részlete, hogy a legelső tervekben még napi 2,5–7 ezer
utassal számoltak, de ezt a számot végül évi 10 ezerre módosították,
miközben egy szezonon belül hatmillió forint jegybevételre számítanak. A
Figyelő korábban arról is írt, hogy az EU-nak is gyanús lett a nehezen
indokolható beruházás, ám ezt az értesülést az OLAF, az unió csalás
elleni hivatala nem erősítette meg, a Miniszterelnökség pedig azt
közölte, hogy nem tudnak hivatalos vizsgálatról.
(Magyar Krisztián)
Bal-Rad komm:
“…A kormány által kiemelt beruházás…” majdnem időbeni elkészülte
érdekében jelentek meg a Lőrinc barát gépei és melósai! Sürget az idő,
így aztán működik a felcsúffy döbrögista KGST! Hiszen “egy a tábor-egy a
zászló”! Közös a zsákmány is!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése