Fogja az ember a fejét a 44 milliárdos vasútfelújítás láttán
Most
két jelzőőr ül egy személyautóban, és amikor a mobiljuk megcsörren,
kiszállnak, és egy piros tárcsával megállítják a sűrű autós forgalmat.
Az egy hete átadott, alig pár perccel rövidebb utazást ígérő,
tízmilliárdokból felújított Budapest-Esztergom vasútvonalon ugyanis a
fénysorompó még nem működik. Ürömnél a P+R parkoló és az állomás
autóval megközelíthetetlen, gyalogosan pedig szinte értelmetlen
odamenni.
Bruttó
44 milliárd forintból felújított vonatpálya, ahol augusztus 20-án
indult újra a vonatközlekedés, ahogyan azt a beruházó Nemzeti
Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és a nemzeti fejlesztési tárca büszkén
hirdette. Ebbe az idilli képbe rondít bele naponta sok száz vagy ezer
autós szeme láttára az a két jelzőőr, akik Budapest határán belül, ahol
a 10-es (Bécsi) út keresztezi a vasutat, óránként kétszer kiszállnak
egy ott parkoló személyautóból, miután megszólal a mobiltelefonjuk,
felmutatják a piros tárcsát, így állítják meg az autós forgalmat, hogy
elhaladhasson a vonat. Elég fapados megoldásnak tűnik – és egy kis
ideig még így is lesz.
Korszerűsítésre elment tízmilliárdok ide vagy oda, ott, abban a kereszteződésben nem működik (fény)sorompó.
A NIF
megkeresésünkre azzal védekezett, hogy “prioritásként kezeltük, hogy a
vasúti vonatforgalom augusztus 20-án elinduljon, hogy az utazók minél
hamarabb igénybe tudják a vasutat.” Azt írták, hogy “a fénysorompó
szeptember 1-től rendeltetésszerűen fog működni, addig az útátjárót
napi 24 órában, 2 szakképzett jelzőőr biztosítja, akik folyamatos
kapcsolatban vannak a központi forgalomirányítással.”
Az
iskolakezdéskor fénysorompó ugyan lesz, de kétszer annyi vonat is, a
mostani óránkénti egy vonatpár megduplázódik, fél óránként indul járat
Budapestről Esztergomba, illetve vissza. És ez újabb torlódással jár,
pedig a reggeli csúcsforgalomban és délután az ingázók már most is
bosszankodnak. Az egyszintű kereszteződésben a sorompó óránként
négyszer fog leereszkedni reggel 4 és éjfél között, ez alkalmanként 3-6
perces várakozást jelent – vagyis lehet úgy számolni, hogy 60 percből
durván 20 percig állnak az autók. Ez pedig legkorábban csak október
végén lesz jobb. A NIF azt ígéri, “várhatóan október végétől megszűnik a
szintbeli átjáró” ott a 10-es út “új nyomvonalának kiépítésével és
átadásával.”
De a
kereszteződés nemcsak a sorompó hiánya miatt jelent veszélyt. A
szakaszon 3 évig nem járt vonat, ezért a sofőrök hozzá vannak szokva,
hogy a síneknél nem kell körültekintően közlekedniük, sokan felállnak a
sínekre torlódás esetén, lassítás nélkül hajtanak át a vágányokon vagy
egyszerűen kikerülik a piros táblát tartó jelzőőrt.
Az állomás, amit nem lehet megközelíteni
Nem
messze onnan, Ürömnél sem kellemes a helyzet. Minden reggel kerülnek
fel képek az éppen soroló dugóról az ürömi körforgalom előtt, amit pont
a torlódások elkerülése miatt, egy lámpás kereszteződés kiváltására
építettek. A kommentelők az indexet nem használó kihajtókat és a
körforgalmat rosszul vagy félve használókat okolják a sor
megtorpanásáért, de a Bécsi úti kereszteződés sorai is elhatnak egészen
idáig.
Van még
egy dolog ott Ürömnél, amely miatt csóválják az emberek a fejüket. Az
állomást és Ürömöt elválasztja a 10-es út, Üröm központjától bő 2
kilométerre fekszik az állomás, vagyis gyalog kicsit bajos az
állomáshoz jutni. Az állomás most a gyalogosoknak azonban a szokásosnál
is nehezebben megközelíthető, az ürömi felüljáró építése miatt ugyanis
egy kartonnal leterített gyalogos alagúton lehet odajutni, eső esetén
sárban kell járni. (Kedd kora délután jártunk ott, kivonatoztunk oda,
de senki nem szállt le, illetve nem szállt fel visszafelé. Az Aquincum
megállónál szálltunk fel a vonatra – épp akkor betonozták be a padokat
és a kukákat rögzítő csavarokat.)
Autóval
még ennél is rosszabb a helyzet: lényegében lehetetlen odajutni az
állomáshoz. Egy aszfaltozás alatt álló utca felől lehetne az állomásra
érkezni, de a most épített, körülbelül 50 férőhelyes P+R parkoló
megközelíthetetlen, a lámpaoszlopok még nincsenek felállítva és a
helyszínen dolgozó markológépek állnak benne.
A NIF
szerint “a csatlakozó utak átépítése, korszerűsítése nem volt a projekt
része, ez önkormányzati hatáskör.” A P+R parkoló összekötését,
aszfaltozását mindenesetre, ígérik, a meglévő úttal a hét végéig a
vállalkozó elvégzi.
(HVG)
Bal-Rad komm: “…prioritásként kezeltük, hogy a vasúti vonatforgalom augusztus 20-án elinduljon…” – mert ugye…-ÜNNEPELNI KELLETT!
Európa-ha nem a
világ-LEGDRÁGÁBB vasútvonalán. Már a munkálatok is rekordhosszúságú
időt vettek igénybe, és mégis: nagyon finoman fejezzük ki magunkat, ha
azt mondjuk: vannak még hiányosságok! (Lesznek is!)
Ám hogy mi került 44 milliárd forintba?-azt talán soha nem fogjuk megtudni. Vannak persze sejtéseink, de…!
Különben meg rossz az, aki rosszra gondol!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése