Az Ikarus a Fehér ház kertjében
Sem előtte, sem utána nem járt több autóbusz az elnöki rezidencia kertjében.
Az
Ikarus 1977-ben készítette el a 18,2 méter, vagyis 60 láb, hosszú
286-os típust László Anna tervei alapján. A kocsit kiszállították az
Egyesült Államok nyugati partvidékire, ahol bemutatókon vett részt,
többek között Los Angelesben és San Fransiscóban. A meggypiros jármű
nagy feltűnést keltett ahol megjelent, ugyanis az USA-ban akkoriban
szokatlan látványt nyújtottak a csuklós buszok, ezért az amerikai
köznyelvben Big rednek, a buszos szakmában pedig, a konstruktőr után,
Anna babynek becézték az impozáns járművet.
A Big red San Francisco utcáin
Az
Ikarus és a különböző észak-amerikai gyártók együttműködésének
köszönhetőnek az Ikarus 286-osból, 1980 és 1988 között összesen 505
darab készült. Az Anna babyből többek között Portland, Louisville,
Ottawa, Albany, Millwaukee és Toronto vásárolt.
Ilyen
előzmények után az Ikarus vezetése úgy döntött, hogy szeretnék
megtartani a tengerentúli piacokat, ezért 1986-ban elkészítették, az
akkor új 415-ös amerikai adaptációját, a szélesebb Ikarus 416-ost.
Az egyik első Ikarus 416 San Diego színeiben
Posztunk
főszereplőjét, a 18 méter hosszú Ikarus 436-ost a szóló változattal
párhuzamosan fejlesztették és 1987-ben szállították ki az USA-ba. Ennek
a busznak a műszaki megoldásai, a 286-ossal ellentétben, már nem az
amerikai, hanem inkább az európai szemnek volt szokatlan. A 97
férőhelyes 436-os szélessége 2591 milliméter, ami így majdnem tíz
centivel volt szélesebb, az alapot adó 435-ösnél. Padlómagassága 740
milliméter helyett 810 milliméter lett. Érdekes volt a busz motorja is,
ugyanis egy álló V elrendezésű hathengeres, 12 000 köbcentis, 298
lóerős, kétütemű dízel Detroit Diesel motor dolgozott benne.
Az Ikarus 436
A Buy
American Law törvény miatt az állami és önkormányzati beszerzésű
buszoknak hatvan százalékban amerikai alkatrészekből kell épülnie,
ezért az Ikarus 1989-ben megalapította az Ikarus USA Incorporated nevű
céget, amelynek központja Annistonba került. Ettől kezdve az Ikarus 416
és 436 típusok kocsiteste a budapesti Ikarus gyárban készült, de a
főegységek beépítése és a végszerelés Annistonban történt. Az amerikai
Ikarus gyártás 1992-re a csőd szélén táncolt, ezért az Első Magyar Alap
nevű angol bejegyzésű kockázati tőketársaság felvásárolta a céget és
létrehozta az American Ikarus Inc.-et. Majd 1993-ban egy teljesen új
céget alapítottak a North American Bus Industriest, azaz a NABI-t.
Az Ikarus 436, Bill Clinton az USA 42. elnöke és a magyar delegáció a Fehér Ház kertjében
A
magyar kormány több tagja, köztük Róna Péter az Első Magyar Alap
vezérigazgatója, és Horn Gyula Magyarország miniszterelnöke 1994-ben
látogatást tett a washingtoni Fehér Házban, ahol az USA 42. elnöke Bill
Clinton fogadta őket. A látogatás igen stílusosra sikerült, ugyanis a
magyar delegáció egy Ikarus 436-ossal érkezett, amit beállítottak a
Fehér Ház hátsó udvarára is. A visszaemlékezések szerint a kocsi túl
széles és hosszú volt, hogy beférjen a kapun, ezért a hátsó bejáratot
elbontották, hogy a csuklós busszal be lehessen férni. A 436-ost az
udvaron, néhány méter erejéig, maga Bill Clinton is vezette. Sem
előtte, sem utána nem járt, nemhogy Ikarus, de semmilyen autóbusz a
Fehér Ház kertjében! Így az elnöki rezidencia történelméből, ha csak
egy picike szeletet is, a neves magyar gyártó is kiragadott magának.
(omnibusz)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése