A döbrögisták megoldása a szegénységre: amiről nem beszélünk, az nincs is
Újabban
a szegénységgel kapcsolatos diskurzusokban (is) bizonyítja a
kormányoldal, hogy egy teljesen más párhuzamos valóságban él. Balog
Zoltán, egy szegénységről szóló konferencián azzal nyitott, hogy
szerinte értelmetlen arról vitatkozni, hogy nő, vagy csökken a
szegénység. Aztán mégis arról próbálta meggyőzni hallgatóságát, hogy az
bizony csökken.
A
Emmi minisztere szerint a közmunkások jobban jártak azzal, hogy a
segélynél jóval többet visznek haza. Csakhogy pont a legutóbbi
blogunkban mutattunk rá arra, hogy durván terjed a dolgozói szegénység,
vagyis már a munka sem véd meg a nélkülözéstől. Az Emmi valósággal
való hadakozását jól szemlélteti az az internetre kikerült anyag,
amelyben megtiltották a dolgozóknak (az egységes kommunikáció
érdekében), hogy olyan szavakat használjanak, mint például stadion,
gyermekszegénység és mélyszegénység.
Eközben
a szakemberek egyetértenek abban, hogy komoly egzisztenciális válság
van Magyarországon. Hazánk egyre jobban marad le régiós
versenytársaitól jövedelemszintben és szegénységi arányban. A
társadalom szerkezete pedig egy fenék nehéz piramishoz kezd
hasonlítani: a nélkülözők száma nő, miközben a középosztály egyre
szűkül.
Ha nem beszélünk róla, nem is létezik?
Úgy
tűnik, az Emmi ezzel próbálkozik, ráadásul érdemi vitát sem hajlandó
folytatni róla. Pedig nem sokat kell keresgélnünk olyan mutatók után,
amelyek világosan mutatják a negatív folyamatokat. A visegrádi országok
közül csak Magyarországon emelkedett a szegények aránya, a többi
ország képes volt gátat szabni a szegénység növekedésének, sőt sikerült
mérsékelni a szegények számát (legnagyobb mértékben a lengyeleknél
(19,5), majd a szlovákoknál (12,2) és a cseheknél 5 százalékponttal).
2003-ban
a háztartások egy főre jutó bruttó jövedelmének tekintetében Szlovákia
és Lengyelország még mögöttünk állt: a leglátványosabban fejlődő
szlovákok 2007-ben előztek le minket, a lengyelek két évvel később.
2003-ban a magyar jövedelemszint 1500 euróval volt magasabb a
szlovákokénál, 2012-ben pedig 1900 euróval már alacsonyabb annál. Ez a
mutató 2003-ban az osztrákokénak 51, 2012-ben pedig 52 százaléka volt,
így érdemben az osztrák jövedelemszinthez sem közeledtünk.
Terjed a dolgozói szegénység: kétmillió adózó a létminimum alatt
Míg
a kormány a foglalkoztatási rekordokat ünnepli, fontos tény, hogy az
adózók fele él a létminimum alatt. A szegénység hazai növekedéséről
számtalan alkalommal beszámoltunk. Szembetűnő a munkaalapú szegénység
kapcsán, hogy már a munkaerő-piaci részvétel sem véd meg a
nélkülözéstől. A jövedelem egyértelműen a felső sávoknál
koncentrálódik, 430 ezren, a felső tíz százalék tett szert a jövedelem
36 százalékára 2013-ban.
Eközben
az alsó sávba tartozók, 740 ezren pedig kevesebb mint két százalékot
birtokoltak. Az évi másfél millió forint alatt keresők (a létminimum
alatt élők) részesedése az összjövedelemből pedig nem érte el a 19
százalékot sem. Ez a kör 2,2 milliós, vagyis az összes szja-bevalló
(munkavállaló, egyéni vállalkozó) fele idetartozik – írja a
Népszabadság a NAV adataira hivatkozva.
A
Központi Statisztikai Hivatal tavaly is közzétette a
létminimumösszegeket, de harmadik éve nem közlik, mennyien is élnek ez
alatt. Utoljára 2010-ben közölték a létminimum alatt élők százalékos
arányát, ekkor 37 százalék, azaz 3,7 millió ember élt a küszöb alatt.
Pontos adatot immár nem tudunk, de a bűvös 4 milliós határt már
2012-ben átléphette a létminimum alatt élők száma.
Ez
egymillióval több, mint a kétezres évek elején. Mindenesetre a
létminimum összege jócskán lehagyta a nettó minimálbért: 2013-ban egy
egyedülálló felnőttnek 87 ezer 510 forintra, egy két felnőttből és két
gyerekből álló családnak 253 ezer 779 forintra, míg egy egyedülálló
nyugdíjasnak 78 ezer 759 forint jövedelemre lett volna szüksége a
létminimum eléréséhez.
Az új segélyezési politika: segélyért szavazatot
Amikor
Balog Zoltánnak feltették a kérdést a konferencián, hogy mi történik
akkor, ha bizonyos településeken a polgármester megfelelő szavazathoz
köti a közmunkát, akkor annyit válaszolt, hogy az érintett forduljon az
Egyenlő Bánásmód Hatósághoz, vagy “legközelebb szavazzon a fideszes
jelöltre. Vagy legalább hazudja azt, hogy rá szavazott.”
A
közfoglalkoztatás “sikerén” felbuzdulva pedig azt tervezik, hogy
2018-ra a munkanélküli-segélyeket teljesen kiváltanák a közmunkával. A
terv komolyságát mutatja, hogy az idei év lesz az első, amikor a
közmunkára szánt összegek magasabbak, mint a munkanélküli ellátásokra
szánt állami források.
Mi
is írtunk arról, hogy a kistelepüléseken élők nagyobb mértékben vannak
kiszolgáltatva a közigazgatásnak és az azt irányító (helyi és
országos) politikának, mert az ellátórendszert folyamatosan úgy
alakították át, hogy a forráskivonások mellett, a jellemzően politikus
döntéshozókat egyre kevésbé kössék az egyértelműen számon kérhető,
automatizmust teremtő szabályok.
A
közfoglalkoztatás szerepének erősítése is növelte a programban történő
részvételről döntő önkormányzati és járási vezetőknek az emberek
mindennapi megélhetésére gyakorolt hatását. Így ez a rendszer személyes
függőségi viszonyrendszer kialakulását eredményezheti. Mindezekhez még
az is hozzájárul, hogy a kistelepüléseken nehezebb az információkhoz
való hozzáférés is, és az internetet aktívan használók aránya jóval
elmarad az országos átlagtól is.
Ezt a helyzetet jól mutatja az Átlátszó remek ábrája.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése