Ingyenes
lesz a budapesti Liszt Ferenc repülőtérig tartó útszakasz, az M8, M9
autóutak Duna-hídjainak használatáért sem kell majd fizetni. Annak, aki
csak ezen szakaszok használatáért vásárolta meg az éves megyei
matricát, visszaadják a pénzt, de ha már valaki például egy budaörsi
szakaszra is kitévedt, akkor bukhatja az összeget. A fogyatékkal élők
és a nagycsaládosok – legalább 4 gyerekkel rendelkezők – kedvezményben
részesülnek.
Sajtótájékoztatót
tartott Kurucz Éva kormányszóvivő és Fónagy János, a fejlesztési
minisztérium parlamenti államtitkára az útdíjrendszer véglegesítése
ügyében. A szóvivő elmondta, hogy a kormány január 1-jén kibővítettt és
igazságosabb útdíjrendszert vezetett be. Szerinte az első hónap
próbaüzem volt az első hónap. Kurucz szerint a lényeg az volt, hogy
azok fizessék meg a gyorsforgalmi úthálózat fenntartását, akik
használják. Az emberek jelentős része kedvezőbb áron használhatja az
úthálózatot a kormányszóvivő szerint. Kurucz elmondta, hogy az új
rendszer értelmében számos település környezeti terhelése csökken. A
magyarok döntő része elfogadta a rendszert és támogatja. 20 nap alatt
egymillió matricát vásároltak.
Fónagy
János, a fejlesztési tárca parlamenti államtitkára a sajtótájékoztatón
elmondta, hogy az első perctől folyamatosan gyűjtötték a próbaüzem
tapasztalatait. Az igazi tapasztalatokat ugyanakkor csak alapján lehet
megnézni. Térképpek nem igazán lehet meghatározni – tette hozzá.
A főbb változások:
- a megyei matricák a megyehatár utáni első csomópontig érvényesek, veszprémi matricára így nem lesz szükség,
- a Megyeri-híd mintájára a két másik érintett Duna-híd (Pentele híd – M8 és Szent László híd – M9) is ingyenes lesz,
- a 4-es számú főút budapesti reptérig tartó szakasza ingyenes lesz,
- a 61-es főút kaposvári elkerülője, illetve az M86-os Szombathely és Szeleste közötti szakaszának használata ingyenes lesz addig, amíg az el nem éri az autópályát,
- a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. nem kérheti el a 1470 forintos szolgáltatási díjat azoktól, akik januárban matrica nélkül használták a fizetős utakat, de később megveszik a megyei matricát,
- visszaváltásra február 28-ig lehetőség (akár postai úton is),
- a fogyatékkal élők és a nagycsaládosok (legalább 4 gyerekkel rendelkezők) kedvezményben részesülnek, ennek feltételi ugyanakkor csak áprilisra teremtődhetnek meg, mivel törvényi változtatásra is szükség lehet.
Aki
csak a budapesti reptér miatt vette meg a matricát, annak
visszaváltják a matricát Fónagy szerint. Ugyanakkor ellenőrizni fogják,
hogy ha valaki csak Ferihegyre ment ki, akkor visszaadják a pénzt, de
ha már Budaörsig elautózott valaki, akkor nem adják vissza a pénzt.
A
változások február 1-től lépnek hatályba az államtitkár szerint. A
Duna-hidakat külön kezelte a kormány azért, mivel a Megyeri-hídnál
kivételt tettek. Budapest közigazgatási határa bebicsaklik
(Szentendrei-szigetnél), ha ez nem lenne, akkor a főváros belterületén
menne az út. Ezért eleve díjmentes volt a híd.
A budapesti reptérre vezető út kakukktojás
Az
előzetes elképzeléseknek – például az elektromos útdíj (Fónagy így
mondta, nem elektronikus) –, ezek körülbelül három éve készülnek az
államtitkár szerint, a ferihegyi út nem nem volt része. Magyarországon
ugyanis az úttörvény szabja meg, hogy mi egy út minősítése. A besorolás
alapján pedig a ferihegyi szakasz gyorsforgalmi útnak minősül. Itt két
dolgot vettek figyelembe Fónagy szerint az ingyenessé tétel érdekében.
Az egyik az, hogy nincs alternatívú útszaksz. A másik: nem csak az
utasok járnak a reptérre. Jelentős számú munkás dolgozik a repülőtéren,
az ő terhüket nem akarták jobban terhelni.
A
budaörsi és a budapesti bevezető szakaszokat a véglegesítésre
vonatkozó kormánydöntés nem érinti. Fónagynak személy szerint is
meggyőződése, hogy az első 1-3 hét esetleges forgalomátterelődése nem
lesz tartós. Szerinte figyelembe kell venni, hogy olcsóbb az üzemanyag,
"ergó több ember használja az autót". A január első pár hete az
ünnepek utáni mozgást jelentette az államtitkár szerint. A budaörsi
autópályaszakaszok közvilágításával kapcsolatban az államtitkár
elmondta, hogy ha Budaörs a közvilágításról nem gondoskodik, akkor az
állam, vagy az autópályakezelő azt majd megteszi.
Pest megye eddig kivételezett helyzetben volt
Fónagy
szerint Pest megye kivételezett helyzetben volt eddig. Az ország többi
részén az emberek korábban is fizettek a gyorsforgalmi utak
használatáért. Az államtitkár szerint lehet úgy nézni, hogy a Pest
megyében közlekedők most rosszabbul jártak, de lehet úgy is nézni, hogy
most ők is fizetnek, csakúgy mint az ország többi részén.
Az
államtitkár az útdíjrendszer sikeresnek tartja. Elmondása szerint
ráadásul az év első két hetében a 43 ezer forintos éves bérletet
vásárlók száma is megduplázódott. A mostani döntésekkel véglegesítették
a szabályozást, újabb lobbiérdekek érvényesítésére ebben az évben
nincs lehetőség Fónagy szerint. A tárca azonban folyamatosan
figyelemmel kíséri a forgalom áramlását a fejlesztések célja érdekében.
HVG
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése