Nincs veszély! Mégis...
A novemberi adatok szerint Svédországban 7,78 volt az ezer lakosra jutó menedékkérők száma, a mutató Magyarországon volt a második legmagasabb (2,9), a harmadik pedig Ausztriában (2,68). Az EU tavaly és tavalyelőtt hosszú évek óta nem látott migrációs nyomással szembesült. Magyarország - Németország, Svédország, Olaszország és Franciaország, azaz a klasszikus befogadó államok után - az ötödik volt a benyújtott menedékjogi kérelmek rangsorában a novemberi adatok alapján.
Bíró Dalma
Drasztikusan, mintegy 19 ezerről
több mint 42 ezerre nőtt a benyújtott menedékjogi kérelmek száma egy
év alatt Magyarországon - mondta a Bevándorlási és Állampolgársági
Hivatal főigazgatója mai sajtótájékoztatóján, Budapesten.
2012-ben 2157 menedékjogi kérelmet nyújtottak be, 2013-ban 18 900-at, tavaly pedig 42 777-et, a növekedés mértéke még a hatóságot is meglepte.
A tavalyi menedékkérelmek növekedése nem az év elején kezdődött,
hanem nyáron, és az év utolsó hónapjaiban volt igazán jelentős;
novemberben 9 ezer, decemberben 13 ezer kérelmezőt regisztráltak, az idén pedig már több mint háromezret és még csak éppen két hete léptünk az új esztendőbe.
Mi lesz itt?
A novemberi adatok szerint Svédországban 7,78 volt az ezer lakosra jutó menedékkérők száma, a mutató Magyarországon volt a második legmagasabb (2,9), a harmadik pedig Ausztriában (2,68). Az EU tavaly és tavalyelőtt hosszú évek óta nem látott migrációs nyomással szembesült. Magyarország - Németország, Svédország, Olaszország és Franciaország, azaz a klasszikus befogadó államok után - az ötödik volt a benyújtott menedékjogi kérelmek rangsorában a novemberi adatok alapján.
A migráció növekedésének kiváltó okai
között van a válságövezetekben romló biztonsági helyzet, illetve, hogy
sokan a gazdasági nehézségek miatt indulnak útnak.Magyarországra
egyrészt Törökország felől, Szerbián keresztül érkeznek illegálisan
migránsok, ez a legjelentősebb útvonal, másrészt Románián és Ukrajnán
keresztül. A menedékjogkérők több mint fele gazdasági ok miatt indult
útnak, a rossz szociális ellátórendszer, a nehéz életkörülmények
miatt, jellemzően Koszovóból, azaz a nemzetközi védelmi igényük nem
megalapozott. A gazdasági célból útnak indulók gyakran kihasználják,
hogy az elhúzódó eljárások ideje alatt különböző támogatások illetik
meg őket, A menedékjogi kérelmeket 79 országból nyújtották be, a
kérelmezők fele Koszovóból érkezett, 20 százalékuk afgán, 16 százalékuk
szír. A Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal felhívta
a figyelmet arra, hogy az eljárások több mint felét meg kell
szüntetniük, mivel az adott menedékkérő még az eljárás lezárulta előtt
elhagyja az országot. Magyarország tranzitország, nem
ide indulnak a kérelmezők, csak rajtunk keresztül vezet az út a
befogadó országokba - mondják. A kérelmek 10 százalékát elutasították,
és valamilyen védelemben a kérelmezők mindössze alig több mint egy
százalékát - tavaly 503 kérelmezőt - részesítettek.
Újra kell gondolni
Azt mondta, az Európai Uniónak át kell tekintenie a menekültügyi szabályokat, amelyek nem a jelenlegi kihívásokra adnak választ, és csak a nagy befogadó államok tapasztalatait használják fel, ugyanakkor nem veszik figyelembe a tranzitországok helyzetét. Újra kell gondolni a gazdasági menekülteknek - azaz akiknek az élete nincs veszélyben, akik nincsenek üldöztetésnek kitéve - kérdését, az úgynevezett biztonságos országokból érkezők esetében például más normákat lehetne alkalmazni. Példaként említhető a gyorsított eljárás, vagy a területen maradás jogának korlátozása, hogy az alaptalanul kérelmet benyújtó ne élvezhesse a védelemben részesülőknek járó kedvezményeket. A rendelkezésre álló forrásokat - amelyek most megoszlanak a valódi védelemre szorulók és a gazdasági menekültek között - a valódi védelemre szorulókra kellene fordítani. A Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal bevallása szerint 2012-ben 1,1 milliárd forintot költöttek menekültekre, 2013-ban 1,8 milliárdot, 2014-ben pedig 2,6 milliárd forintot.
Újra kell gondolni
Azt mondta, az Európai Uniónak át kell tekintenie a menekültügyi szabályokat, amelyek nem a jelenlegi kihívásokra adnak választ, és csak a nagy befogadó államok tapasztalatait használják fel, ugyanakkor nem veszik figyelembe a tranzitországok helyzetét. Újra kell gondolni a gazdasági menekülteknek - azaz akiknek az élete nincs veszélyben, akik nincsenek üldöztetésnek kitéve - kérdését, az úgynevezett biztonságos országokból érkezők esetében például más normákat lehetne alkalmazni. Példaként említhető a gyorsított eljárás, vagy a területen maradás jogának korlátozása, hogy az alaptalanul kérelmet benyújtó ne élvezhesse a védelemben részesülőknek járó kedvezményeket. A rendelkezésre álló forrásokat - amelyek most megoszlanak a valódi védelemre szorulók és a gazdasági menekültek között - a valódi védelemre szorulókra kellene fordítani. A Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal bevallása szerint 2012-ben 1,1 milliárd forintot költöttek menekültekre, 2013-ban 1,8 milliárdot, 2014-ben pedig 2,6 milliárd forintot.
Ha csak tranzitállomás vagyunk, akkor mire fordítódik ez az összeg és minek? Csak adminisztrációért?
Bíró Dalma
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése