Az ukrajnai orosz invázió előtt Oroszország minden tíz hordó elfogyasztott nyersolajból egyet szállított a világnak.
De mivel az Egyesült Államok, Kanada és Ausztrália embargót rendelt el az orosz nyersolajra, és néhány európai vásárló leállítja a vásárlásokat, a globális olajpiac az egyik legsúlyosabb zavarral néz szembe az 1973-as olajválság óta, amikor az Arab Kőolaj-exportáló Országok Szervezetének (OAPEC) tagjai Szaúd-Arábia vezetésével olajtilalmat hirdettek a nyugati országok ellen, amiért azok a Jom Kippuri háborúban támogatták Izraelt.
Az 1970-es évek közepén bekövetkezett energiaár-sokk hatására az országos maximális sebességhatárokat 70 mérföld/óráról 55 mérföld/órára csökkentették. A 21%-os sebességcsökkenés a gázfogyasztás megtakarításával volt egyenértékű.
Most a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) hasonló intézkedéseket javasolt az ukrajnai orosz inváziót és az orosz nyersolajra vonatkozó embargót követő olajársokk enyhítésére.
Az IEA szerint a nyugati gazdaságok négy hónapon belül 2,7 millió hordóval csökkenthetnék a napi olajkeresletet az emberek vezetési szokásainak korlátozásával, ami azt jelzi, hogy az autópályák sebességének csökkentésére irányuló lépés majdnem ellensúlyozná az áprilisi orosz termelés napi 3 millió hordós veszteségét.
"Ezek az erőfeszítések csökkentenék az árfájdalmat, amelyet a fogyasztók világszerte éreznek, mérsékelnék a gazdasági károkat, zsugorítanák Oroszország szénhidrogén-bevételeit, és segítenének az olajkeresletet fenntarthatóbb pályára állítani" - mondta az IEA.
Az IEA tízpontos cselekvési tervet mutatott be, amelyet reményei szerint a nyugati országok végrehajtanak az olajkereslet visszafogása érdekében.
1 - A sebességkorlátozások csökkentése az autópályákon legalább 10 km/h-val.
Hatás*: Körülbelül 290 kb/d olajfelhasználás megtakarítása a személygépkocsiknál, és további 140 kb/d a tehergépkocsiknál.
2 - Lehetőség szerint akár heti három napot otthonról dolgozzunk.
Hatás: Heti egy nap kb. 170 kb/d megtakarítás; három nap kb. 500 kb/d megtakarítás.
3 - Autómentes vasárnap a városokban
Hatás: Minden vasárnap kb. 380 kb/d megtakarítás; havonta egy vasárnap 95 kb/d megtakarítás.
4 - A tömegközlekedés olcsóbbá tétele és a mikromobilitás, a gyaloglás és a kerékpározás ösztönzése
Hatás: Körülbelül 330 kb/d megtakarítás
5 - A személygépkocsiknak a nagyvárosok útjaihoz való hozzáférésének alternatívája
Hatás: A nagyvárosok nagysebességű közlekedését csökkenti: Körülbelül 210 kb/d megtakarítás
6 - Az autómegosztás növelése és az üzemanyag-felhasználás csökkentését célzó gyakorlatok elfogadása.
Hatás: Körülbelül 470 kb/d megtakarítás
7 - A teherautók hatékony vezetésének és az áruszállításnak az ösztönzése
Hatás: Körülbelül 320 kb/d megtakarítás
8 - Nagysebességű és éjszakai vonatok használata repülőgépek helyett, ahol lehetséges
Hatás: Körülbelül 40 kb/d megtakarítás
9 - Kerüljük az üzleti célú légi utazást, ha vannak alternatív lehetőségek
Hatás: Körülbelül 260 kb/d megtakarítás
10 - Az elektromos és hatékonyabb járművek használatának megerősítése
Hatás: Körülbelül 100 kb/d megtakarítás
A mai olajársokk az 1970-es évek közepén bekövetkezett olajválságot idézheti fel, mivel azt sugallhatja, hogy az árszabályozás következik. Mario Draghi olasz miniszterelnök pénteken kijelentette, hogy a földgázpiacokon árszabályozás jöhet, ami valószínűleg azt jelenti, hogy a benzin lesz a következő.
Mark Twain egyszer azt írta, hogy "a történelem nem ismétli önmagát, de gyakran rímel". Azok a baby boomerek, akik emlékeznek az 1970-es évek közepére és az ársokk okozta fájdalmakra, valószínűleg megértik, hogy a mai zavarok még messze nem értek véget.
Ami a holtponton túl leselkedik ránk, az a stagfláció, ami pedig azon túl leselkedik ránk, az sokkal, de sokkal rosszabb.
- Forrás: renegadetribune.com
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése