Egy
október 4-én lezajlott rakétakísérletre hivatkozva az Egyesült Államok
új szankciókat tervez Irán ellen. A hírt több hazai hírportál is
csúsztatott kontextusban, a nemrég megkötött “atomalku” iráni részről
való megsértéseként próbálja megfogalmazni, ám a valóságban az USA
zsarolási potenciáljának újabb elővételéről van szó.
Az iráni atomalku, vagy hivatalos megnevezése szerint a Közös Átfogó Akcióterv a következőkről rendelkezik:
- Az alacsony dúsítottságú, 10 tonna iráni urániumkészlet 15 éves tervben lefektetett csökkentése; Irán 300 kg 3,67%-ig feldúsított uránt tárolhat ebből a mennyiségből a tervidőszak végére. Az 5-20% között dúsított mennyiség ebből a 10 tonnából a Teheráni Kutatóreaktorban kerülhet kizárólag felhasználásra, a fel nem használt és vissza nem szegényített készletet Iránnak kötelező értékesíteni.
- A 200 kg közepes dúsítottságú 20%-os urániumkészlet visszaszegényítése a természetes 0,71%-os értékre vagy természetes urán ellenében való értékesítése.
- Irán a dúsításra használt 19138 db elsőgenerációs centrifuga készletéből tíz éven keresztül 6104 darabot tarthat üzemben maximum egyszerre, ebből max. 5060 db használható urándúsítás céljára.
- A másodgenerációs centrifugákat Irán tíz évre kivonja a használatból.
- A fordoi reaktorban 15 évre beszünteti az urándúsítást.
- Az araki nehézvíz kutatóreaktor modernizálásra és kibővítésre kerül, nemzetközileg elfogadott kiviteli tervek alapján. Irán nem állíthat elő atomfegyverként felhasználható plutóniumot.
- A reaktorokban elhasznált fűtőanyagok és nehézvíz felesleg Irán területén kívül kerülnek raktározásra, az ország 15 évig felhagy a fűtőanyag újrafelhasználással és az erre irányuló kutatásokkal.
A Közös
Átfogó Akcióterv megegyezés az iráni ballisztikus rakétafejlesztési
programról csupán abban a formában rendelkezik, miszerint az ENSZ BT
2010-es, 1929 sz., erre vonatkozó határozatához kapcsolódó,
nehézfegyverzeti importra vonatkozó szankciók még 5 évig, a
rakétatechnikai importra és a Forradalmi Gárdára vonatkozó szankciók még
8 évig maradnak érvényben. Az 1929 sz. határozat a nukleáris töltetek
alkalmazására alkalmas ballisztikus rakéták kifejlesztésétől és a
nukleáris programhoz kapcsolódó külföldi aktivitástól (uránbányászat más
országokban, és uránkereskedelem) tiltja el Iránt. Az október 4.-i
rakétakísérlettel kapcsolatos ENSZ szakértői jelentés pedig nem tudta igazolni, hogy a rakétatípus alkalmas nukleáris töltet hordozására.
A Közös
Átfogó Akcióterv megegyezés további lényegi pontja Washingtont illetően
az a rész, amely csak az USA által eddig egyoldalúan Iránnal szemben
az emberi jogi, a ballisztikus rakétaprogram, és az Irán által
támogatott, az USA külügyminisztériumának terrorszervezeti listájára
felvett csoportok ügyére hivatkozva hozott kizárólagosan USA szankciók
fenntartását fejti ki.
Ebből
egyértelműen levonható az a következtetés, hogy a megegyezésben az
Egyesült Államok politikai érdeke kizárólag az iráni gazdaság USA
kontroll alatti liberalizálásának kísérletére és az Irán védelmi
eszköztárában szükségszerűen fellépő modernizációs folyamatok
megakasztására irányult. Miután ez a kísérlet sikertelenül zárult, az
USA számára elég a saját fel nem számolt Irán elleni
szankciómechanizmusának fiókból való előhúzása Teherán megzsarolására.
Az iráni
vezetés azonban az akciótervben nyíltan kinyilvánított amerikai
zsarolási potenciál felvállalását annak tudatában vállalta fel, hogy a
megegyezés egyúttal rendelkezik arról is; az EU és az ENSZ részéről
újabb szankciók nem lépnek életbe, az eddigi szankciók 8 év alatt
fokozatosan hatályukat vesztik, és a befagyasztott mintegy 100 milliárd
USD értékű iráni pénzeszközök visszajutnak Teheránhoz.
Rohani
elnök a Washington által az iráni védelmi programmal szemben tanúsított
magatartására adott válaszként hivatalos leiratban adott utasítást a
hadügyminisztérium számára az iráni rakétakapacitás fejlesztési
ütemének felgyorsítására.
A
konvencionális töltetű ballisztikus rakéták fejlesztési programjával
kapcsolatban Hosszein Degan hadügyminiszter pedig Iránnak saját
területi védelempolitikájához való önálló jogát hangsúlyozva arra
figyelmeztette Washingtont, hogy ez a kérdés vörös vonal Irán számára.
Az Iráni
Iszlám Köztársaság a védelmi célú, hagyományos töltet hordozására
irányuló rakétaprogram újabb sikeres kísérleti állomásával nem sértett nemzetközi jogi normákat, még szankcionált helyzetében sem.
Az amerikai hisztéria így ebből a szempontból teljesen alaptalan, és
leginkább az orosz S-300 légvédelmi rendszerek Iránnak való
leszállításától való félelem vezérli, mert annak gyakorlati
megvalósulása esetén az összes többi, Iránt érintő konvencionális
fegyverimport szankcionálás kérdésessé válik, és a nemzetközi közösség
többi regionális vagy nagyhatalmi státuszt élvező tagja is semmisnek
fogja tekinteni a szankciók kötelező érvényét magára nézve – ebben az
esetben pedig az iráni fegyveres erők modernizációjából potenciálhiány
miatt kimaradt haditechnikai eszközcsoportok átadásával Teherán
egyébként is jelentős katonai súlya elképesztő mértékben értékelődik fel
a közel-keleti régióban.
http://www.hidfo.ru/2016/01/az-usa-ujabb-szankcionalas-lehetosegevel-zsarolja-irant/
http://www.hidfo.ru/2016/01/az-usa-ujabb-szankcionalas-lehetosegevel-zsarolja-irant/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése