Vlagyimir
Putyin elnöki dekrétumban hagyta jóvá az Oroszországi Föderáció
nemzetbiztonsági stratégiájának irányelveit megfogalmazó hivatalos
dokumentumot. A 2009 óta érvényben lévő előző stratégia dokumentuma a
stabilitásra való törekvés, és a gazdasági fejlődés általános
címszavain kívül konkrétumokat nem fogalmazott meg, ám az azt felváltó
mostani elnöki rendelettel jóváhagyott jegyzék konkrét reálpolitikai
célok, nevesített kockázatok és stratégiai prioritások felsorolását
tartalmazza.
A
fejezetek a hosszú távú nemzeti érdek megfogalmazását, az orosz
nemzetstratégia célkitűzéseit, és a nemzetbiztonsági kockázatok fő
tényezőinek felsorolását tartalmazzák.
Hosszú távú nemzeti érdek:
“Az Oroszországi Föderáció mint egyik vezető nagyhatalom státuszának a konszolidálása, akinek a cselekedetei a stratégiai stabilitás és kölcsönösen előnyös partnerség biztosítására irányulnak egy multipoláris világ keretében.”
Nemzetbiztonsági kockázatok:
Nacionalizmus
és vallási extrémizmus ideológiájával operáló radikális szervezetek és
csoportok, nemzetközi és külföldi civil szervezetek, pénzügyi és
gazdasági intézmények és magánszemélyek az Oroszországi Föderáció
egységének és területi integritásának megbontására irányuló
tevékenysége, amely a belső politikai és társadalmi helyzet
destabilizálását célozza meg, “színes forradalmak” szításával és a
hagyományos orosz szellemi és erkölcsi értékek lerombolásával.
A
legitim politikai rendszerek megdöntésének gyakorlata, amely
instabilitáshoz és konfliktuszónák kialakulásához vezet, egyre
elterjedtebbé válik.
Az
Oroszországgal szomszédos régiókat az egyre növekvő militarizáció és
fegyverkezési verseny jellemzi; a terrorizmus, extrémizmus, vallásközi
és interetnikai konfliktusok terjedését megkönnyítette a legitim
hatalmi rendszerek színes forradalmakkal és hibrid hadviselési módokkal
való megdöntésének gyakorlata. Az erő használatának szerepe a
nemzetközi kapcsolatokban hangsúlyos marad. A támadó fegyverrendszerek
növelésére és korszerűsítése irányuló erőfeszítések, új típusú fegyverek
kifejlesztése és telepítése a nemzetközi biztonsági rendszer és a
fegyverellenőrzési megállapodások és egyezmények intézményének
gyengülését idézi elő. Az Egyesült Államok és az Európai Unió részéről
az ukrajnai alkotmányellenes állampuccshoz nyújtott támogatás mély
szakadást idézett elő az ukrán társadalomban, és fegyveres konfliktus
kirobbanásához vezetett. Az extrémnacionalista ideológia konszolidálása,
az Oroszországot ellenségként feltüntető közkép szándékos
kialakítására tett erőfeszítések Ukrajnát az európai instabilitás olyan
hosszú távú forrásává tették, amely közvetlenül Oroszország határai
mellett helyezkedik el.
A NATO
katonai potenciáljának felhalmozása és globális funkciókkal való
felruházása a nemzetközi jogi normák megsértésével, a tagállamai
területén folytatott katonai aktivitás fokozása, a szövetség
folytatólagos terjeszkedése, katonai infrastruktúrájának az orosz
határhoz való folyamatos közeledése nemzetbiztonsági fenyegetést idéz
elő.
A
nemzetközi szinten fellépő problémák megoldásának megközelítésében a
mai napig nyilvánvalóan alkalmazott blokk-szemlélet a kihívásokra és
fenyegetésekre adott válaszokat megnehezítik. Az Afrikából és a
Közel-Keletről Európába irányuló migráció igazolta a NATO és EU alapokon
kiépített regionális biztonsági rendszer csődjét az euroatlanti
régióban.
Az Egyesült Államok biológiai fegyver laboratórium hálózatát az Oroszországgal szomszédos államok területére terjeszti ki.
A
globális gazdasági struktúrában és pénzügyi rendszerben jelenlévő
egyensúlyhiány, az államadósság növekedése és az energetikai piac
instabilitása miatt egy általános pénzügyi és gazdasági válság
bekövetkeztének kockázata még mindig magas.
A
politikai tényezők növekvő befolyása a gazdasági folyamatokra, csakúgy
mint egyes államok kísérletei a gazdasági, pénzügyi, kereskedelmi,
befektetési és technológiai eljárásaik saját geopolitikai céljaik
érdekében történő kényszerítő használatára a nemzetközi gazdasági
rendszer ellenálló képességét csökkentik.
A
nemzetközi arénában a befolyási övezetekért folyó küzdelem a politikai,
pénzügyi, gazdasági és információs eszközökkel bevetését is felöleli. A
hírszerző szolgálatok potenciáljának kihasználása egyre aktívabb. Egy
új policentrikus világrend kialakulásának folyamata globális és
regionális instabilitással jár együtt. A konfliktusok eszkalálódása az
egyenlőtlen globális fejlődésnek, és az országonkénti egyre nagyobb
mértékben eltérő társadalmi jóléti szintek közötti különbségekből
adódik az erőforrások, piaci térnyerésre és a kereskedelmi útvonalak
feletti kontrollra irányuló küzdelmek mellett. Az államok közötti
verseny kiterjed a társadalmi értékek és fejlődési modellek, a humán,
technológiai, tudományos potenciálok területeire.
Nemzetstratégiai célkitűzések
(az egyes alfejezetekben szereplő leírások a szerteágazó megfogalmazás
hosszúsága miatt nem szó szerint, hanem tartalmilag összefoglalva
kerülnek itt megjelenítésre):
Élelmiszer-függetlenség
elérése, a mezőgazdasági szektor fejlesztésének felgyorsítása magasan
képzett szakemberek bevonásával és a képzési rendszer szerkezeti
hatékonyságának növelésével. Az agrárszektor központi támogatási
szerkezetének hatékonyság növelése, és az illegális GMO kereskedelem
teljes felszámolása. A terület abszolút prioritást élvez.
A
dokumentum a védelmi és ipari szektorokat vezető szerepkörbe emeli a
termelés modernizációjának érdekében folytatott gazdaságfejlesztési
mechanizmus keretein belül a diverzifikált gazdasági szerkezet
kifejlesztését, a nyersanyag-ellátottság terén való függetlenedést, a
technológiai fejlesztésben újabb szintlépés végrehajtását, valamint az
importkiváltás ésszerű mértékben történő folytatását hangsúlyozza.
Emellett ugyancsak új irányelveket tartalmaz az egészségügyi ellátás, a
természeti erőforrásokkal való racionális gazdálkodás és a
környezetvédelem területeit illetően. Nemzeti prioritást kapott a
stratégiában a szakképzés és felsőoktatás fejlesztése, a tudományos és
technológiai kutatási struktúra erősítése és ezeknek a rendszereknek a
termelési ciklussal való összekapcsolása.
Stabil
rubelváltási ráta biztosítása, kamatcsökkentés, a pénzügyi rendszer
szerkezeti és felügyeleti megerősítése, valutaforgalom szabályozásának
optimalizálása és monitorozása.
Az
energetikai technológiák világpiaci alkalmazásában való önállóság
biztosítása, az energia és üzemanyag szektor állami ellenőrzésének
hatékonyság-növelése, az energiahordozói piac stabil és szilárd
forrásoldali szerepkörének megtartása.
A
fegyveres konfliktusok kibontakozásának megelőzése céljából a
stratégiai elrettentési potenciál és az Orosz Fegyveres Erők
harckészségi minőségének szinten tartása.
Független
Államok Közössége tagországokkal való kapcsolatok továbbfejlesztése
kétoldalú és multilaterális megállapodások kereteinek kibővítésével. Az
Abházia és Észak-Oszétia Oroszországi Föderációval való
kapcsolatrendszerének mélyítését a külpolitika egyik fő irányaként
határozza meg a stratégia. A Kínai Népköztársasággal való kapcsolatok a
globális és regionális stabilitás kulcsfaktoraként szerepelnek. Az
Indiai Köztársasággal való kapcsolatot az Oroszországi Föderáció mint
kiváltságos együttműködésben meghatározó tényezőt határozza meg.
“Oroszország
megerősödése a nemzetbiztonságát fenyegető körülmények hatására
történik, amelynek komplex és független természete van. Az Oroszországi
Föderáció független bel- és külpolitikája az Egyesült Államok és
szövetségesei ellen-tevékenységét váltja ki, amelyet a nemzetközi ügyek
feletti dominancia megőrzésének céljából folytatnak.”
“A
NATO-Oroszországi Föderáció közötti kapcsolatokra vonatkozóan a
kapcsolatok mélységét és tartalmát a NATO Oroszország legitim
érdekeinek és a nemzetközi jogi normáknak a tiszteletben tartására
mutatott készsége határozza meg.”
“Az
Orosz Föderáció egy egyenjogú partneri kapcsolat kiépítésében érdekelt
az Amerikai Egyesült Államokkal, amely a közös érdekeken alapszik,
beleértve a gazdasági jellegűeket is, különös tekintettel az
orosz-amerikai kapcsolatok kulcsbefolyását illetően a nemzetközi helyzet
egészére.”
“Az
orosz Föderáció a kölcsönösen előnyös együttműködés erősítését
szorgalmazza az európai országokkal és az EU-val, és ugyanígy az
európai és poszt-szovjet térségben fellépő integrációs tervek
harmonizációját, amely egy kollektív, átlátható jogi kereteken létrejövő
és az euro-atlanti régiót lefedő biztonságpolitikai rendszer
megalkotását segíti elő.”
Ezzel a
dokumentummal az Oroszországi Föderáció nemcsak egy multipoláris
világrend létrehozását mint célt megfogalmazó, annak folyamatát
támogató dekrétumot tett közzé legmagasabb szinten, de önmagát, mint
ennek a világrendnek egyik, de nem egyetlen pólusaként
meghatározva világosan lefektette és elhelyezte az általa követett bel-
és külpolitikai normák jellegét és irányait ennek az új nemzetközi
rendnek a kereteiben.
http://www.hidfo.ru/2016/01/oroszorszag-nemzetstrategiai-iranyelvkent-hatarozza-meg-a-tobbpolusu-vilagrend-letrehozasat/
http://www.hidfo.ru/2016/01/oroszorszag-nemzetstrategiai-iranyelvkent-hatarozza-meg-a-tobbpolusu-vilagrend-letrehozasat/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése