A kormányfő háromnapos hivatalos látogatáson tartózkodik Asztanában. Orbán Viktor megbeszélést folytatott kazah kollégájával, Karim Maszimovval.
Atom, repülő, bank
Közös sajtótájékoztatójukon Orbán Viktor a magyar–kazah kapcsolatépítésről szólva kiemelte: ennek a zászlóshajója a magyar olajipari cég, amely együttműködik Kazahsztánnal. Megállapodtak arról is, hogy a két ország közötti közvetlen légi járat megteremtésének segítésére légügyi egyezményt kötnek, és a kormányfő hangsúlyozta a nukleáris együttműködés jelentőségét a mérnöki szolgáltatások területén is. Orbán Viktor közölte: a jövőben Magyarország kétszáz kazah diáknak biztosít ösztöndíjat.
Beszámolt arról is, hogy a kormány úgy döntött: Magyarország csatlakozik az Ázsiai Nemzetközi Fejlesztési Bankhoz. Továbbá elfogadta a meghívást a májusi gazdasági fórumra, és a 2017-ben esedékes, Kazahsztánban sorra kerülő expón is képviselteti magát – jelentette ki.
Nehéz rálépni az útra
A miniszterelnök kifejtette: a világon ma mindenki azon gondolkodik, hogyan lehet sikeresnek lenni a gyorsan változó világban. Magyarországnak, amely történelmi okokból elvesztette a nyersanyag- és energiaforrásai nagy részét, nem könnyű választ adnia erre a kérdésre – magyarázta. Úgy látja, a magyar sikeresség útját megtalálni nehéz, mert „sem méretünk, sem természeti adottságaink nem jelölik ki azt”.
Orbán Viktor szerint éppen ezért fontos a világ gyorsan fejlődő részeivel jó kapcsolatot kialakítani, és ezért lényeges a jó viszony Kazahsztánnal is.
A kormányfő felidézte: kazah kollégája korábbi budapesti látogatása eredményeként baráti viszony alakult ki a két ország között. Ezért a magyar delegáció mindig szívesen jön Kazahsztánba, ezúttal is a kormány hat tagja érkezett Asztanába – közölte.
Orbán Nazarbajevvel is találkozott
Karim Maszimov a sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy Magyarország az EU tagjaként és Kazahsztán az ázsiai régió fontos országaként szorosabbra fűzheti stratégiai együttműködését. Megbeszélésük messze meghaladta a politikai párbeszéd általános szintjét, a két ország közötti együttműködés Orbán Viktor és Nurszultan Nazarbajev kazah köztársasági elnök délelőtti találkozójával pedig még erősebb lett – mondta. Közölte: Magyarország és Kazahsztán sok területen működik együtt.
Orbán Viktort szerda délelőtt – a miniszterelnöki találkozó előtt – fogadta Nurszultan Nazarbajev kazah köztársasági elnök.
A nap
folyamán Orbán Viktor magyar–kazah stratégiai tanács felállításáról
szóló egyetértési megállapodást, Szijjártó Péter külgazdasági és
külügyminiszter a KazAgro Holding és az Eximbank közös pénzügyi
alapjának beindításáról szóló előszerződést, Trócsányi László
igazságügyi miniszter bűnügyijogsegély-megállapodást, Varga Mihály
nemzetgazdasági miniszter pedig kétoldalú szakképzési együttműködési
megállapodást írt alá kazah kollégájával.
(MTI)
Bal-Rad komm:
“…a magyar sikeresség útját megtalálni nehéz…”-merthogy erre az útra Ő
IS hatalmas akadályokat hordott. Amikre manapság már nem szívesen
emlékszik, csak haveri körökben büszkélkedik.
Vona Gábor nyugati nyitása, avagy mit keresett Orbán Viktor Kazahsztánban
Orbán
Viktor kijelentette, hogy erősíteni kell a gazdasági kapcsolatokat
Magyarország és Kazahsztán közt, és a kazah államfővel számos olyan
megállapodást kötnek, ami ezt lehetővé teszi. A miniszterelnök szerint a
gyorsan változó világban szoros együttműködésre van szükség az EU és
az Eurázsiai Gazdasági Unió között, és Magyarország ezért dolgozik a
következő években. Ez a kijelentés nagyjából a mai magyar
kormány külpolitikai orientációjáról is tanúbizonyságot tesz; a kormány
csak annyiban hajlandó kiterjeszteni a keleti nyitás politikáját,
amennyire azt Berlinből engedik, de teljes külpolitikai fordulathoz a
mai kormány nem rendelkezik elegendő politikai mozgástérrel.
Szijjártó
Péter külgazdasági és külügyminiszter alig egy héttel ezelőtt
kijelentette; Magyarország és az Egyesült Államok közt csak politikai
nézeteltérések vannak, a gazdasági és katonai együttműködés továbbra is
töretlen. Összességében ez úgy értelmezhető, hogy a magyar kormány nem
rendelkezik független külpolitikával, és a látszat ellenére nem is
próbál független lépéseket tenni a nemzetközi kapcsolatokban. A kormány
Eurázsiai Gazdasági Unióval épített kapcsolatai egyelőre összhangban
vannak Berlin külpolitikájával.
Az
Orbán-kormány külpolitikájának hátteréhez szükséges alaposabb képet
alkotni arról a geopolitikai kontextusról, melyben jelenleg hazánk
elhelyezkedik. A térségi politikában négy meghatározó cselekvő van
jelen, ezek; az Európai Unió, Törökország, az Eurázsiai Gazdasági Unió
és az Amerikai Egyesült Államok. Utóbbi abszurditását mutatja, hogy az
USA érdekképviselete nem csak jelen van Európában, hanem az utóbbi
évtizedek során az amerikai külügyi törekvés határozta meg az európai
(és részben a török) politikát. Ennek eredményeként megfigyelhető
Európában egy fokozódó Amerika-ellenesség, ami Magyarország
elhelyezkedéséből adódóan nálunk általános nyugatellenességben nyilvánul
meg. Washington fokozatosan veszít a térségre gyakorolt befolyásából,
ami nem a kormányok akaratából, hanem az európai kormányokra nehezedő
belpolitikai nyomás elviselhetetlenné válásából adódik (és kizárólag
erre vezethető vissza az amerikaiak katona erődemonstrációja
térségünkben).
A
Szovjetunió széthullását követően a Berlin-Washington tengely határozta
meg az európai politikát, amiben Törökország mind jelentősebb
szereplővé válik, a Washington térségi érdekérvényesítésével egyre
fokozódó “közegellenállás” viszont teret enged a negyedik független
cselekvő megjelenésének, ami a gyakorlatban az Eurázsiai Gazdasági Unió
felemelkedését jelenti. Az amerikai befolyás elutasítottá válása a
gyakorlatban annyit jelent, új lehetőség van arra, hogy a térségi
politikát a térségi hatalmak határozzák meg. Mindez az európai
kormányokat is lépéskényszerbe hozza. Az Európai Unió, amennyiben
ragaszkodik az amerikai külügyi törekvés kiszolgálásához, a
tagállamokban rendszerváltások sorozatával, a perifériaországok
leszakadásával kell szembenézzen. Ez a mozgató rugója annak a keleti
nyitásnak, amit a térségi hatalmak folytatnak, és ennek megfelelően az
Orbán-kormány is.
Hazánk
számára két lehetőség adott; az a lehetőség, hogy megpróbáljunk
független külpolitikai lépéseket tenni, és elébe menjünk a történelmi
változásnak – ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy kilépünk az Európai
Unióból, és a gazdasági katasztrófa elhárítása céljából az Eurázsiai
Gazdasági Unióhoz csatlakozunk. A második lehetőség szükségszerűen
bekövetkezik, de ebben az esetben számos olyan előnytől elesünk, amihez
Magyarország egyébként hozzájuthatott volna, ha a kormány független
külpolitikát folytat. Ez a második lehetőség azt jelenti, hogy az
Európai Unióban a lakosság Amerika-ellenessége miatt kormányváltások
sorozata következik be, és olyan pártok jutnak kormányra, melyek
összessége az Európai Unió külpolitikájának egészét megváltoztatja. Ez a
térségi politikai lehetőségekből adódóan azt jelenti, hogy az Európai
Unió nemzeti radikális, vagy radikálisan szocialista kormányok
irányítása mellett, évtizedek alatt integrálódik az Eurázsiai Unióba,
melynek működését három hatalmi pólus: Németország, Oroszország és
Törökország fogja meghatározni.
Az
Orbán-kormány az utóbbi lehetőséggel számol (a Berlin külpolitikáját
meghatározó folyamatokhoz igazodnak hozzá), és egyelőre úgy tűnik, a
Jobbik sem hajlandó független cselekvőként fellépni, ehelyett a lassú
átrendeződéssel és a Fidesz erodálódásával számol, ami után a Jobbik
válik egyetlen politikai alternatívává. Utóbbit alátámasztja Vona Gábor
a Magyar Nemzetnek adott, nagy médiavisszhangot kiváltó interjúja,
melyben kijelentette, hogy törekszik a német kapcsolat megszerzésére (a
liberális sajtó pedig geopolitikai rálátás híján ezt következetesen
egy külpolitikai irányváltásként értelmezte). Ez a folyamat azt vonja
magával, hogy a transzatlanti szabadkereskedelmi zóna létrehozása
meghiúsul, ehelyett a mai Európai Unió és az Eurázsiai Gazdasági Unió
közt jön majd létre szabadkereskedelmi egyezmény, hazánk pedig a három
térségi hatalmi pólus – Moszkva, Berlin, Ankara – közt kell
egyensúlyozzon. A kormányt gyakran éri az a vád, hogy nincs határozott
állásfoglalása a transzatlanti szabadkereskedelmi zónáról: valójában
nem is lényeges, hogy van-e, mert erről a kérdésről a német hatalmi
pólus fog dönteni. Ebbe az irányvonalba illeszkedik bele Orbán
kazahsztáni látogatása, ami egyfajta törekvés arra, hogy ha független
külpolitikát nem is folytat Magyarország, mérsékelt módon elébe menjünk a
várhatóan bekövetkező eseményeknek, és hazánk gazdasági téren jobb
pozícióba kerüljön az átrendeződést követően.
https://hidfo2015.wordpress.com/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése