A különadók tartják életben a magyar költségvetést
Az
Orbán-kormány unortodox gazdaságpolitikájának meghatározó eleme, hogy
bizonyos ágazatokat a vállalkozásokat terhelő általános adók mellett
ágazati különadókkal is terhel. A kilenc új válságadó kb. 2200 milliárd
forintot hozott 2010 óta a költségvetésnek, amely révén biztosítani
lehetett a költségvetési hiánycél teljesülését. A Policy Agenda
megvizsgálta ezeket az adókat, és az látszik, hogy a reklámadó
mérföldkő volt az unortodox gazdasági szabadságharcban.
Az
Orbán-kormány 2010 óta előszeretettel nyúl ahhoz az eszközhöz a
költségvetési céljainak teljesülése érdekében, hogy egyes szektorokat a
gazdaságban átmeneti, vagy annak tűnő adókkal sújt. Az elmúlt öt évben
kilenc új szektoriális adót vezetett be:
- pénzügyi szervezetek különadója;
– ágazati különadó (2013-tól megszűnt);
– közműadó;
– telefonadó;
– pénzügyi tranzakciós illeték;
– baleseti adó;
– biztosítási adó;
– népegészségügyi termékadó;
– reklámadó.
Ezekből
2010 és 2014 között 2194 milliárd forint folyt be a költségvetésbe,
míg az idei évben a tervek szerint további 546 milliárd forintot
várnak. Az látszik, hogy a költségvetés egyre inkább hozzászokott
ezekhez az adókhoz, mivel a legtöbb pénzt 2014-ben szedték be belőle,
613 milliárd forint. Ez a költségvetés bevételi oldalának 4 százaléka
volt, összehasonlítva a 2010-es évvel, amikor még csak 3 százalékot
tett ki.
Láthatólag
a kormány ezen bevételek nélkül nem lett volna képes 3 százalék alatt
tartani a hiányt, amely biztosan gazdasági bukást jelentett volna,
főképpen a 2011-2012-es feszült gazdasági hangulatban.
Reklámadó megfordított valamit
A
válságadók legfőbb jellemzője a kiszámíthatatlansága volt. Egyrészt nem
lehetett tudni, hogy mely szektorok lesznek, és mikor érintettek,
másrészt menetközben is gyakran átíródtak a szabályok. A Policy Agenda
számításai szerint tizennégy alakalommal változtatták meg az adók
mértékét, szabályait, az érintett termékek körét.
Ezeket a
változásokat nem csak a gazdasági szereplők tudták nehezen követni,
hanem a kormány sem volt képes igazából tervezni. 2010-2014 között 1954
milliárd forintot terveztek a különadókból, amelynél 12 százalékkal
többet szedtek be. Ennek oka, hogy az elmaradó egyéb bevételek pótlása,
vagy az adóbevételek rossz tervezése miatt évközben kellett új
különadókat bevezetni, vagy változtatni rajtuk.
Ilyen
volt a reklámadó is, amelynek nyomai a 2014-es költségvetésben
egyáltalán nem voltak meg, még csak év közben vetették ki. Ugyanakkor
ez volt az első eset, amikor az egyik szereplő aránytalan adóztatása
miatt a kormány várhatóan változtatásra kényszerül. Az RTL Klubot
érintő 40 százalékos, majd 50 százalékos kulcs olyan mértékű volt,
melyet sem jogilag, sem politikailag nem tudott védeni a kormány. Már
csak azért is problémás volt, mert a reklámadó bevétele a válságadók
0,5 százalékát tette ki, azaz költségvetési szempontból elhanyagolható
mértékű a teljes költségvetés szempontjából.
A
reklámadó egyfajta mérföldkő volt a válságadók terén, mivel ezt
követően jelentette be a kormány, hogy a bankadó mértékén is hajlandó
lesz változtatni 2016-tól kezdve, amely már nem csak a szereplők
közötti terhek átrendezését jelentheti, hanem a teljes szektor terhének
csökkentését is.
Ugyanakkor
az látszik, hogy a kormány hozzászokott a válságadókhoz, és annak
összege már akkora, hogy nehezen lesz leszoktatható erről. Jelenlegi
politikai helyzetben nyilvánvalóan nehéz lesz elmagyarázni a
választóknak, hogy a válságadók csökkentése helyett miért nem például a
szociális kiadásokat növelik. Miközben ezek az adók lassítják a
gazdaság növekedését.
(Policy Agenda)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése