2013.május 30-án kezdte meg működését az
Euronews magyar nyelvű hírtelevíziója, amit a hazai fővonalú média
teljes spektruma előre beharangozott. A magyar szekció indításának célja
bevallottan az volt, hogy az Európai Unió "értékrendje" szempontjából
mutassa be az európai híreket a magyar olvasó- és nézőközönségnek, hogy
ezzel az Európai Uniót - ami a sokévi tagság ellenére egyébként
túlnyomórészt nem érdekli a magyarokat - a figyelem középpontjába
állítsa. A csatorna egyszerre indult TV-csatornaként és online
hírtelevízióként, utóbbi azonban teljes csődnek bizonyult.
A Brüsszelből finanszírozott
hírszolgáltató Orbán Viktor és José Manuel Barroso (az Európai Bizottság
akkori elnöke) közti vita kibontakozása után lett beharangozva, azon a
ponton, amikor Brüsszel már az alaptörvény módosításától kezdve minden
más lépés miatt is aktívabban kezdte kritizálni a magyar kormányt, Orbán
pedig élesebb Brüsszel-ellenes retorikára kapcsolt. Barroso személyesen
rendelte el, hogy az Euronews szolgáltatásait ki kell terjeszteni a
perifériaállamokra is, hogy ott hazai nyelven adjanak hírszolgáltatást.
Ugyan nem így szólt a megfogalmazás, de ez volt a lényege, tekintve,
hogy Görögország után Magyarországon is közvetlen brüsszeli forrásból
indult el az Euronews hazai szekciója, amit a lakosságnak brüsszeli
pénzből TV-csatornaként biztosítanak, online változata pedig a
széleskörben népszerű iráni Press-TV nyugati megfelelőjeként kezdte meg
működését. Az Euronews tévécsatorna egyébként Magyarországon akkoriban a
negyedik legnézettebb - idegen nyelvű - hírtévé volt, emiatt gondolták,
hogy annak magyar nyelvű változata és az online médiafelület is
népszerű lesz.
Az Euronews hírszolgáltatása az Európai
Bizottság milliárdjaiból 30 fő foglalkoztatásával indult meg, adásait a
lyoni központból sugározták, aminek mindvégig az volt a lényege, hogy
Brüsszel kezében legyen egy magyar nyelvű propagandafelület arra az
esetre, amikor a kormány saját kezében kezdi összpontosítani a médiát és
Brüsszel ellen fordul.
Nyugodtan kijelenthetjük, hogy ez a kísérlet nem sikerült. A brüsszeli milliárdokból üzemeltetett online hírszolgáltató nézettsége a SimilarWeb adatai szerint napi szinten alig haladja meg a négyezer főt.
Az egyhavi átlag - novemberre alig több mint 3600 (a 110 ezer a teljes egyhavi adat)
30 fő munkájával, és ki tudja, pontosan
mekkora befektetett összegekkel sikerült már második éve üzemeltetni egy
magyar nyelvű, brüsszeli propagandafelületet, ami senkit nem érdekel,
annak ellenére, hogy a fővonalú média rendszeresen tesz kísérleteket a
felfuttatására. Összehasonlításként: az rtl.hu napi 290 ezer olvasónak
örvend, annak megfelelően, hogy elsődleges szolgáltatásként egy
TV-csatorna, és csak másodsorban online szolgáltató. Az EuroNews
televíziós változatáról egyelőre nehezebb hiteles adatokhoz jutni, de
nem jelenthető ki, hogy egy TV-csatorna online hírszolgáltatása ne lenne
szükségszerűen sikeres. Az EuroNews online adása ehhez képest figyelemreméltó érdektelenséget kapott.
A brüsszeli propagandaoldal emellett az
online fővonalú média elsőszámú médiafelületén is hirdeti magát, tehát
az Európai Unió propagandaoldalának irányába annak ellenére is teljes az
érdektelenség, hogy az emberek ingyen kapják az otthonukba, és az egyik
legnézettebb online sajtóorgánum is reklámozza.
Az Index.hu liberális -és radikális
atlantista- hírportál olvasottsága a hazai médiában zajló átrendeződés
óta napi szinten egymillió körül mozog, amit azzal érnek el, hogy a
liberális sajtó teljes spektruma az Indexre hivatkozik mint elsődleges
forrásra, emellett a nyugati propagandán kívül olyan népszerű dolgokkal
is foglalkoznak mint a Csillagok Háborúja, vagy az interneten terjedő
legújabb mémek, amivel oda lehet szegezni a fiatalokat a képernyő elé,
hogy amellé az amerikai propagandát is elolvassák.
Index: a liberalizmust napi egymillió ember fogyasztja közvetlen tőlük (ugyanazon oldal szerint)
Talán nem lepődünk meg, ha vetünk egy
pillantást arra a bizonyos "top referring sites" opcióra, ami azokat az
oldalakat listázza, amelyek a legnagyobb mennyiségű találatot
továbbították az adott oldalra. Első helyen az Euronews hivatkozik saját
magára, második helyen szerepel az Index.hu. A látszólag hazai
hírportál fel akarta futtatni a Brüsszelben központosított
propagandafelületet, így rendszeresen hivatkozott rá, emellett az
EuroNews az Index felületén hirdeti magát. Mindeddig hatástalanul.
Miközben az Indexnek megmarad az egymillió olvasó az egyre nagyobb
befektetett pénzösszegek miatt, Brüsszel magyar nyelvű médiafelülete azóta sem érdekel senkit, bármennyit is költenek rá.
Négyezer fős nézettség - egy hobbi szinten működtetett oldalnál az
megteszi, fizetett alkalmazottakkal és belepumpált százmilliókkal
viszont csapnivaló teljesítmény.
Minden bizonnyal Brüsszelben is felmerült, hogy egy ekkora médiafelületen nem is nagyon lenne értelme az uniópárti tüntetéseiket reklámozni. Ez a szégyenletes teljesítmény azonban nem az EuroNews veresége. Ez az Európai Unió veresége.
Ha egy olyan képződményt akarnak pozitív színben feltüntetni, ami
milliók életét tönkre tette, az pontosan négyezer embert fog érdekelni.
Se többet, se kevesebbet, - mert minden bizonnyal van négyezer ember,
aki jól járt az uniós csatlakozással is. Ők azok, akik a mai napig
EU-barát tüntetéseket szerveznének, és nem értik, miért nem sikerül.
http://www.hidfo.net.ru/2014/12/08/senkit-nem-erdekelnek-az-europai-unio-hirei
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése