A
jövő évi költségvetés benyújtásával egyértelművé vált, hogy a kormány
nem mer belevágni egy jelentősebb bérfelzárkóztatási programba.
Hátravannak ugyan az idei tárgyalások a minimálbérről és a
bérajánlásról, de a keretek érezhetően nem túl tágak. A Policy Agenda
megvizsgálta, hogy a költségvetésből mi olvasható ki a munkaerőpiacra és
a bérekre nézve.
A jövő
évi költségvetés melléklete szerint 2015-ben a kormány 1,8 százalékos
infláció mellett 3,6 százalékos bruttó átlagbér emelkedéssel számol.
Elvileg a keresetünk tehát többet fog érni, mint idén. Ez persze azt is
jelentheti, hogy nem számol a kormány jelentős minimálbér emelésével,
mivel annak továbbgyűrűző hatása megemelné a béreket is. Azaz,
várakozásaink szerint a minimálbérnek 105.000-106.500 forintra történő
emelését tervezheti a kabinet. Ez pedig azt is jelenti, hogy nem csökken
jövőre sem a Policy Agenda által korábban egymillió munkavállalóra
becsült létszám, akiknek a havi keresete nem éri el a létminimum egy
főre jutó összegét.
Már
csak azért sem várható a keresetekben érdemi emelkedés, mert a
költségvetés azzal számol, hogy 2015-ben a béren kívüli juttatások adója
35,7százalékról 51,17százalékra emelkedik. Nyilvánvalóan ezt a jelentős
mértékű emelést nem képesek követni a vállalkozások, és így csökkenteni
fogják ezeket a juttatásokat (pl. Erzsébet-utalvány, SZÉP-kártya).
Az
átlagbér emelkedése és a béren kívüli juttatások adójának jelentős
emelése könnyen lehet, hogy kioltja egymást, és jövőre a keresetek
reálértéken alig változnak majd azoknál, akik idén valamilyen cafeteriát
kaptak.
Mi lesz a közszférában?
A
közszféra szakszervezetei folyamatosan számon kérik a kormányon azt,
hogy évek óta nem történt általános béremelés a köz alkalmazottai
körében. Az állam nyilvánvalóan pénzügyi okok miatt sem tud elmozdulni
ebbe az irányba, ugyanakkor egyes ágazatokat kiemelve mégiscsak
igyekszik azt bizonyítani, hogy érzékeny a probléma iránt. Ennek
technikai kezelésére találták ki az életpálya-modelleket, amelyek
lehetőséget adnának az ágazati különalkukra.
Jövőre a
pedagógusok bére az életpálya-modell miatt valamivel a kormány által
várt 3,6 százalékos országos béremelkedést meghaladva növekszik majd
(5-6 százalékkal), míg a fegyveres és rendvédelmi testületeknél éves
szinten 15 százalékos lesz az emelés (júliusban tervezik 30 százalékkal
emelni a béreket). E két területen meglépett emelés feltehetően arra
elegendő lesz, hogy 2-3 százalékos átlagos bruttó bérnövekedést
eredményezzen a teljes közszférában, ahol azért ez nagyon egyenlőtlen
megoszlást jelent.
Jön az újabb közmunka-bumm?
A
közfoglalkoztatás továbbra is a kormány foglalkoztatáspolitikájának
középpontjában áll. Az idei várható adatokból kiindulva azonban úgy
számolunk, hogy kb. 23-28 ezer fővel növekedhet a közmunkában
foglalkoztatottak száma a jövő évben. A kormány által az idén e
területre elköltött összegnél 2015-ben 35-39 milliárd forinttal több áll
majd rendelkezésre, de ennek egy része a minimálbér emelkedésével
várhatóan azonos mértékben növekvő közfoglalkoztatotti bér emeléséhez
kell. Emellett a közmunka forrásaiból a kormány a bérek mellett
előszeretettel költ dologi kiadásokra is.
A
2013-2014-es években még 80-90 ezer fős növekedés volt a közmunkában,
ilyen jelentős változásra azonban nem lehet számítani 2015-ben. A kisebb
közmunka-bővülés pedig mindenképpen visszaveti a foglalkoztatás
növekedésének dinamikáját, amely mértéke most végképp attól függ majd,
hogy a versenyszférában sikerül-e a GDP növekedését a munkahelyek
számának tényleges emelkedésével megalapozni.
Van-e mozgástér?
2015-ben
a kormány visszafogott béremelésekkel, és foglalkoztatás-növekedéssel
számol. Ehhez igazította a költségvetést, és feltehetőleg ebben lesz
érdekelt a bértárgyalások befolyásolása során. Ugyanakkor a két
legnagyobb szakszervezeti tömörülés, a LIGA és a Magyar Szakszervezeti
Szövetség zászlajukra tűzték, hogy egy többéves bérmegállapodást
szeretnének, aminek a végcélja, hogy a ciklus végére a nettó minimálbér
egyenlő legyen a létminimum összegével. Ez pedig nyilvánvalóan jóval
dinamikusabb emelést igényelne, mint ami a költségvetésből kiolvasható.
A
kormány ezt az elképzelést láthatólag nem támogatja és nyilvánvalóan
csak akkor adná fel a jelenlegi pozícióját, ha a szakszervezetek képesek
lennének egységesen fellépni, és olyan nyomást gyakorolni, amely ebben a
ciklusban nem volt jellemző. Az egységes fellépésre egyébként a
szakszervezetek közötti megosztottság miatt egyelőre kevés az esély,
ezért sem várható, hogy akár a béren kívüli juttatások adójában, akár a
közszféra általános béremelésének ügyében változtasson eddigi
álláspontján a kormány.
(Policy Agenda)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése