Miközben a kitiltási botrány van a
közérdeklődés fókuszában, az amerikai-magyar viszonyt rövid időn belül
újabb ügy terhelheti meg: a kormány heteken belül olyan hadiipari
tendert ír ki, amelyre nagyságrendileg hasonló az első Orbán-kormány
idején volt utoljára. Akkor a honvédség vadászgépeket vett, de nagy
meglepetésre nem az amerikaiaktól, hanem Gripeneket egy svéd
gyártótól. A honvédelmi helyettes államtitkár a napokban tisztázta,
hogy már csak a kormány döntésére vár a helikopterbeszerzés
elrendelése, a kiírást a minisztérium már előkészítette. A költség
legalább 100 milliárd, de egyes piaci becslések szerint akár 150-200
milliárd forint is lehet, attól függően, hogy milyen felszereléssel
rendelkező gépeket akar a kabinet. A háttérben komoly lobbizás folyik,
több nagy gyártó is komoly pénzeket feccöl a magyarországi
érdekérvényesítésbe: kommunikációs ügynökségeket fogadtak fel,
kormányzati forrásaink szerint prezentációkkal, ajánlatokkal győzködik
az apparátus vezetőit. Türelmetlenül várja a kiírást az amerikai
Boeing-Sikorsky és a Bell, a francia-német közös vállalat, az Airbus
(korábbi nevén Eurocopter), a dél-koreai KAI. Az utóbbi hetekben a
leglátványosabban az olasz cég, Agusta Westland gyártója nyomult, amely
több kormányközeli lapban is hirdetett. Korábban több napilap is arról
cikkezett, az oroszok Mi17-esei vagy Mi24-esei is szóba jöhetnek, ám
honvédelmi forrásaink szerint, ha ezek mellett dönt a kormány, akkor
nemcsak újabb botrányt keltenek – a jelenleg egyébként is kiélezett –
külpolitikai helyzetben, de a NATO-előírásoknak is nehéz lesz
megfelelni.
„Sokoldalú megoldás minden küldetéshez” –
ezzel reklámozta magát az Agusta cég a Magyar Nemzetben, de volt már
hirdetésük a Heti Válaszban is, mintha a kormányon kívül bárkinek is
lenne annyi pénze, hogy érdemes volna neki ilyen helikoptert
kínálgatni. De a Századvéghez tartozó Napi Gazdaságban is volt egy
szponzorált cikk az olasz gyártóról. Az ugyan a lapból nem derült ki,
hogy a cikk megjelenését a gyár támogatta, ám az IMEDIA nevű
médiafigyelő adatbázisába már támogatott oldalként került be. A
megjelent cikkben nemcsak azt olvashatjuk, hogy az Agusta gépei
mennyire gyorsak és megbízhatóak, de a cég ígéretét is: ha a magyar
kormány tőlük vásárol, munkahelyeket teremtve régiós
szolgáltató-központjukat is Magyarországra hoznák. De az amerikaiak is
tartottak már bemutatót: áprilisban a Sikorsky két Black Hawkja
emelkedett a levegőbe Budaörsről, majd alacsonyan szállva – nagy
feltűnést keltve – körberepülték a fővárost. A helikoptereket egyébként
maga Robert Peaslee, a budapesti amerikai nagykövetség kereskedelmi
tanácsosa ajánlotta a kormány figyelmébe. Az Airbus nem tartott ilyen
bemutatót, de a cég egyébként is pozícióban van a régióban.
A legendás orosz gép - szeretik a pilóták
A zavaros ügyletek és csúszások miatt a hadsereg és a katasztrófavédelem egy időre helikopterek nélkül maradt.
Hende már tavaly többször is azt hangoztatta, a magyar
helikopterflotta „kihordási ideje” lejár, és ha nem történik valami,
akkor az orosz matuzsálemek a földön maradnak. Ez a helyzet jelenleg a
honvédség több Mi8-as és Mi17-es gépével. A katasztrófavédelem kénytelen volt két gépet kölcsönkérni egy magánvállalkozástól, hogy ki tudja segíteni a szerb hatóságokat a tavaszi árvíz idején. Egy Hende által áprilisban jegyzett, ősszel kiszivárgott levél szerint
„szükséghelyzet vagy katasztrófa – például árvíz – esetén a honvédelmi
tárcának nem lenne elegendő helikoptere a lakosság segítésére.
Ezenfelül nem lennénk képesek a nemzetközi kötelezettségvállaláson
alapuló légi kutató-mentő helikopterképesség biztosítására sem. Kisebb
botrányt kavart még a választások előtt, hogy a HM – a beígért tender
kiírása helyett – a repülőképesség biztosítása érdekében beszerzett
három Mi8-as gépet Oroszországból. Ezek a Solar Kft. közvetítésével
kerültek az országba. A Hende-levélből kiderült, hogy a
tárcának 780 millióért ajánlották fel a gépek darabját, ám végül
összesen 2,99 milliárdot fizettek értük, de hogy miért lett 650
millióval drágább a három gép, azóta sem derült ki, a HM nem magyarázta
meg.
Névtelenséget kérő kormányzati forrásaink hangsúlyozták, lehet, hogy a
szakértői anyagot a tenderhez a HM állítja össze, a végső szót Orbán
fogja kimondani, a miniszterelnök pedig nemcsak pénzügyi, hanem
külpolitikai, diplomáciai szempontokat is figyelembe fog venni –
különösen a mostani kiélezett helyzetben. Nem zárható ki, hogy a
kormányfő meglepő döntést hoz majd: 2001-ben az utolsó pillanatban
változtatott és tette le a voksát a svéd Gripenek mellett HM által
javasolt amerikai F-16-osok helyett.
Az Agusta miniszterelnökségi szinten lobbizik, ráadásul a cég
támogatói közt tudja a volt olasz kormányfőt, Silvio Berlusconit, aki a
mai napig jóban van Orbánnal. Az olaszok egyenesen „állami szintű
együttműködésre tettek javaslatot”, a római kormány kereste meg őket. |
Egy helikopterbeszerzési ügybe
belebukott már egy NATO-főtitkár is. A belga Willy Claesnak le kellett
lemondani egy 1988-as korrupciós ügy miatt. A vizsgálatok szerint mind
az Agusta helikopter-, mind pedig a francia Dassault repülőgépgyár
kenőpénz fizetése révén nyerte el a megrendelést a belga légierő
korszerűsítésére. A hetilap akkori cikke szerint mindkét cég „kibélelte”
a flamand, illetve vallon szocialista pártok kasszáját, amire pár év
múlva viszonyt fény derült. Claes „bűne” az volt, hogy 1989-ben az ő
miniszteri irodájában tárgyaltak arról, hogy az Agusta hajlandó lenne
„ajándékot adni” a megrendelésért cserében (Claes a beszerzés
időszakában a gazdasági tárca vezetője volt Brüsszelben, 1994-ben került
a NATO élére). Igaz, míg ő ellenezte, a pártpénztárnok támogatta az
ötletet. Az előző ciklusban évekig az amerikai gépek tűntek befutónak,
igaz, nem a Sikorsky, hanem vetélytársa, a Bell gépei. Hende 2010 végén
jelentette be, hogy ingyen kaphatnak 30 olyan Huey (Irokéz) gépet,
melyet az amerikai hadsereg ki akar vonni hadrendből. Csakhogy pár
hónappal később kiderült, hogy az „ingyen” mégsem jelenti azt, hogy nem
kell semmit sem fizetni értük. A 30 éves – de 60 éves üzemidejű – gépek
amerikai szétszerelésének, felújításának és összeszerelésének, a
kiképzésnek a költségeit, 100 milliárd forintot a magyar félnek kellett
volna állnia, így végül a kormány elállt az üzlettől. Tehát az öreg
Hueyekre, vagy az orosz Mi-kre nem lehet számítani, sőt honvédelmi
forrásaink szerint a Sikorsky gépei sem jöhetnek számításba, mert nagyon
drágák – egyes becslések szerint 150-200 milliárdba kerülnének. Így
marad az Airbus és Agusta – mindkét gyártó helikopterei szolgálnak már
több NATO-tagország hadseregében. Már csak az a kérdés, hogy a két cég
milyen ellentételezést, magyarországi beruházást fog felajánlani a
kormánynak, esetleg a miniszterelnök melyik országnak – a németeknek
vagy az olaszoknak – akar kedvezni az éppen folyó diplomáciai
manőverezésben. Mint ahogy az is megválaszolatlan kérdés, hogy miből
teremtik elő a legalább 100 milliárdos pénzt. Orbán Viktor az október
2-i NATO-hadgyakorlaton azt mondta, növelni fogják a honvédség
költségvetését, de hozzátette, a fejlesztés „nagyon drága folyamat”,
„minden évben haladni kell egy-egy lépést előre”. Tény, hogy a Huey-ekre
is egy olyan konstrukciót dolgoztak ki, mely szerint a vételárat 7-10
év alatt kellett volna megtéríteni.
Várhegyi Kálmán összeállítása -
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése