Az első Transz-Eurázsia-Expressz tavasszal érkezett, – jelentős magyar részvétellel
Április 1-én egy 41 konténert
szállító tehervonat futott ki a kínai Xi’an vasúti kikötőjéből, és
végül 9.312 kilométert tett meg egészen Budapestig. A Xinhua kínai
hírügynökség jelentése szerint ez volt az első Kínából, Magyarországra
érkező tehervonat. És ennek megvalósulásában jelentős szerep jutott az
Ekol Logistics Kft.-nek.
Kovács Ákos, az Ekol magyarországi
képviseletének ügyvezető igazgatója, húsz éve dolgozik a logisztikában.
A több mint egy hetes májusi kínai üzleti út célja az volt, hogy
megállapodást kössön olyan vasúti cégekkel, amelyek Európába szerveznek
fuvarokat. A tárgyalások eredményeként a YUXINOU (Chongqing)
Vasútlogisztikai Társasággal született megállapodás, de több más
vállalat képviselőivel is találkozott.
Igyekezett minél több kínai cégnek felajánlani azt a szolgáltatást, amelyet Magyarországon tudnak nyújtani. Ez
a szolgáltatás a vonatok fogadását jelenti, melyet követően tovább
terítik az árut Magyarországon, valamint Közép- és Kelet-Európa és
Dél-Európa országaiban.
A YUXINOU és az Ekol között született
egyezmény értelmében; a cég a kínai partnerének vonatainál vásárol majd
folyamatosan helyet, ami azt jelenti, hogy rendszeresen tudják majd
szállítani az Ekol konténereit, és júniustól már fogadták Budapesten a
YUXINOU vonatait. A magyar fővárosban intézik majd az áruk
vámkezelését, és továbbszállítását Európa több országába. A tervek
szerint Törökországot és Észak-Afrikát is bekapcsolják a projektbe,
tehát az Ekol segítségével Kínát összekapcsolják Észak-Afrikával.
A cél az, hogy minél több
városból fusson be vonat Budapestre, hogy a tengeri szállításhoz
viszonylag hosszú idejéhez képest, – az importőrök, a kereskedők
hamarabb, sokkal rövidebb idő alatt jussanak hozzá az árukhoz.
„Kínából Európába leginkább autót,
ruházatot, textilt és elektronikai cikkeket szállítunk. A tengeri
forgalomban több ezer konténert mozgatunk meg évente, és jelentősen,
dinamikusan növekszik a vasúti szállításaink volumene is” – nyilatkozik
Kovács Ákos, hozzátéve, hogy Európában minden szükséges megoldást
biztosítani tudnak, ami a logisztikai feladatok ellátásához szükséges:
vámügyintézés, raktározás, kiszállítás a címzetthez, csomagolás,
címkézés, importtevékenység.
Kínában a fő megállapodásuk egy dél-kínai yiwui céggel született, a YUXINOU a második, és további cégek bevonására is készülnek.
„Regionális partnert keresünk, de nem
arra törekszünk, hogy minden céggel megállapodjunk” – mondja Kovács. A
legtöbb megrendelőjük az autóipar és az elektronika szektorából kerül
ki, de sok a gyógyszeripari és a textilipari megrendelőjük is.
Itt a gyorsaság döntő tényező.
„Nálunk a 40-45 napos szállítási idő nem nagyon fér bele a sztenderdbe,
tehát keressük az egyéb megoldásokat és úgy gondoljuk, hogy a hosszú
szállítási határidők problémájának kiküszöbölésére a vasút a megoldás.”
– véli az Ekol ügyvezető igazgatója.
Az 1990-ben megalakult Ekol jelenleg
6500 alkalmazottat foglalkoztat 15 országban. 15 országban kínálnak
szolgáltatásokat, illetve egész Európát lefedik. Kovács szerint a
cégcsoport a tavalyi évben közel 600 millió eurós árbevételt ért el.
Korábban Kínából csak tengeri és légi fuvarokat szerveztek, de 2017
elejétől már vasúti fuvarokat is lebonyolítanak egész Európába. Az Ekol
magyarországi cége, az Ekol Logistics Kft. három éve működik több mint
háromszáz munkatárssal.
És hogyan működik az Ekol vasúti szolgáltatása, illetve milyen megoldások szükségesek hozzá?
„Az Ekolnak van a legnagyobb flottája,
fuvareszközparkja Európában, tehát kapacitásban nincs problémánk,
árumennyiségtől függetlenül is bárkit ki tudunk szolgálni, és komplex
szolgáltatásokat nyújtunk” – magyarázza az ügyvezető igazgató.
Tehát a kínai exportőrök, kereskedők
nagyon sokféle logisztikai megoldással fordulhatnak az Ekolhoz.
Magyarországon van egy olyan vámszolgáltatás, amelynek segítségével
megkönnyíthető az áfa fizetés, sőt akár el is kerülhető, és ez egy
nagyon nagy előny a kínai kereskedők számára, a cashflow szempontjából.
A teljes bevételükből a kínai fuvarok még csak mintegy 10 százalékot
tesznek ki, de Kovács szerint az új megállapodások eredményeképpen ez
az arány mindenképp nőni fog.
Az Ekolnál két országra helyezik a hangsúlyt: Kínára és Iránra.
„Ezeknek az országoknak a kereskedelmét
tekintve szeretnénk jelentősen bővíteni a tevékenységünket vagyis, –
nagyon rövid távon, – minimum a duplájára szeretnénk növelni a
forgalmat” – teszi hozzá. A vámhivatal statisztikái alapján a Kínából
származó import legnagyobb részének vámkezelését az Ekol végzi
Magyarországon.
Az Ekol egy kínai leányvállalat
létrehozását fontolgatja, amelyen keresztül jobban meg tudják ismerni
az egyéb lehetőségeket, és az is elképzelhető, hogy Kínában is
nyújtanak majd logisztikai szolgáltatásokat. Kovács tájékoztatása
szerint az új leányvállalat célja az lesz, hogy a másik 15 közép és
kelet-európai országban jelenlévő Ekolt segítse, annak logisztikai
megoldásait támogassa, Kínában és szorosan együttműködjön az olyan
kínai vasúti partnerekkel, mint például a YUXINOU.
Magyarország teljes mellszélességgel támogatja az ‘Övezet és Út politikát’ és a fuvarozásban dolgozók mint „végrehajtók” is azon vannak, hogy ez minél népszerűbb legyen, s minél többen használják ezeket a megoldásokat, – mondja Kovács.
„Az Ekol kínai forgalma igen jelentős,
és bizonyos országok, így például Magyarország vonatkozásában
hihetetlenül gyorsan növekszik. Cégünk a tengeri szolgáltatások mellett nagy hangsúlyt fektet a vasúti megoldásokra” – fejezi be Kovács Ákos, az Ekol magyarországi képviseletének ügyvezető igazgatója.
CRI / Xinhua / SzRTI
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése