A NATO arra kényszerítette
Bulgáriát, hogy ne az eredeti gyártójával, hanem egy licensszel nem
rendelkező NATO-országgal javíttassa a légierő gépeit. Bulgária emiatt
most arra kényszerül, hogy amerikai cégektől vegyen új vadászgépeket.
A NATO-együttműködés keretén belül
Lengyelországra hárult volna a feladat, hogy felújítsa Bulgária orosz
gyártmányú MiG-29-es flottáját. Lengyelország gyárai azonban nem
rendelkeznek a MiG-29-es javításához szükséges licensszel és technikai
dokumentációval, amit 1991-ben az ukrán gyárak használtak, ezért a
gyártó hivatalosan is tiltakozását fejezte ki, hiszen Lengyelország
legális módon nem végezheti el a kért munkálatokat. Bulgária emiatt
most le kell selejtezze a légierő teljes MiG-29-es állományát, és
helyette amerikai cégek termékeit kell megvegye.
Az amerikai védelmi minisztérium
csütörtökön bejelentette, hogy további F-15-ös gépeket helyeztek át
Bulgáriába, hogy részt vegyenek az ország légterének védelmében.
Szeptember 9-től 16-ig a NATO járőrök fogják védeni Bulgária légterét.
Az amerikaiak azonban korábban, már az ukrán válságra hivatkozva több
alkalommal is helyeztek át F-15-ösöket Bulgáriába, ezzel a helyszínre
áthelyezve a vevőre később ráerőltetni szándékozott terméket.
Az ilyenkor megszokott amerikai
gyakorlat szerint a gépek működési forrásait az adott ország kormánya
biztosítja, majd az amerikaiak tesznek egy ajánlatot, hogy a már ott
állomásozó és bevált technikát a befogadó-ország megveheti. Bulgáriában
is ez történt: a közös légtérvédelem költségeit a bolgár adófizetők
pénzéből fedezi a kormány. Június elején pedig a Bloomberg hírügynökség
beszámolt arról, hogy az amerikaiak előálltak a szokásos ajánlattal,
és Bulgária 1,3 milliárd dollár értékben fog amerikai vadászgépeket
venni, hogy behelyettesítse a kényszerűségből leselejtezett orosz
gépeket.
A vevő – a bolgár légierő – részéről
azonban kizárólag azért merült fel igény újabb vadászgépek vásárlására,
mert a NATO politikai döntések mentén arra ösztönzi Bulgária
kormányát, hogy “függetlenítse magát Oroszországtól”. A NATO-tagság
miatt Bulgária a NATO riválisaival nem javíttathatja a gépeket, illetve
ugyan emiatt az alkatrész-utánpótlás sem megoldott. Lengyelország
esetében azonban a legális javítás nem megoldott, hiszen a gyártó nem
engedi, hogy egy amerikai csatlósállam csináljon üzletet az általuk
gyártott gépek javításából.
Bulgária emiatt olyan helyzetbe került,
hogy nem tudja tovább biztosítani az orosz gyártmányú gépek
használatát, ehelyett olyan gépeket kell vegyen, aminek fenntartása a
NATO-szövetség részeként is zökkenőmentes. A NATO keretén belül pedig
ez alatt amerikai gyártmányt kell érteni.
http://www.hidfo.ru/2016/09/a-nato-egysege-a-lengyelek-kozremukodesevel-leepitettek-a-bolgar-legierot/
http://www.hidfo.ru/2016/09/a-nato-egysege-a-lengyelek-kozremukodesevel-leepitettek-a-bolgar-legierot/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése