James
Stavridis, a NATO európai erőinek 2013-ban nyugállományba vonult
főparancsnoka nyíltan kiáll egy független ország területi egységének
megbontása mellett; egy amerikai lapnak nyilatkozva kijelentette, hogy
Szíriát három részre kellene szakítani. Kijelentése nem előzmény
nélküli, a Szíriáról leszakított régiókban már az amerikai hadsereg két
bázisa épül.
Stavridis
a Foreign Policy amerikai magazinnak nyilatkozva vezette le a szíriai
válság rendezésének lehetséges forgatókönyveit, melyek közül szerinte
az lenne a leginkább kedvező, ha a válság Szíria három részre
szakadásával végződne, és különálló alavita, mérsékelt szunnita, illetve
kurd állam jönne létre. A volt főparancsnok kijelentette:
“Szíria egyetlen entitásban történő újbóli stabilizálásának esélyei nagyon csekélyek. Itt az idő fontolóra venni a felosztást.”
A
nyugállományba vonult volt NATO-vezető szerint csak olyan forgatókönyv
lehetséges a szíriai rendezésre, ami a szíriai államiság megszűnésével
vagy meggyengülésével zárul. Elmondása szerint az alternatívák a
jugoszláv modelltől (teljes felbomlás) az iraki mintához hasonló gyenge
föderális szerkezetig terjednek. Utóbbi eset kapcsán egyértelművé
tette, hogy az magában hordozza a háború kiújulásának lehetőségét,
hiszen Irakban 2003. óta nincs béke, a kormány nem tudott megbirkózni
az ország területi egységének megbontására törekvő terroristákkal.
Stavridis
maga is elismerte, hogy a több részre szakítás egy különösen veszélyes
forgatókönyv, ami precedens értékűvé válhat, és világszerte
elősegítheti a kisebbségek függetlenségi törekvéseinek fokozódását.
Egyúttal azt is hozzátette, hogy az ország felosztása esetén is
bizonytalan maradna a helyzet, hiszen az új államalakulatok pontos
határait közel lehetetlen lenne letárgyalni az érintett felek közt, és a
helyzet stabilizálásához nemzetközi katonai jelenlét válna
szükségessé.
A
publicisztika szerint, amennyiben az ország felosztására nem kerül sor,
de “a kisebbségek nagyobb autonómiát kapnak”, az elsősorban a
szomszédos – és térségi – országok területi egységét kezdené ki, mert
előidézné a térségben élő etnikai és vallási kisebbségek függetlenségi
harcát. A kisebbségek helyzetének rendezése pedig katonai konfliktust
provokálna a térségi országok közt, hiszen Törökország már most katonai
műveleteket folytat a kurdok ellen Irakban, Szíriában és belföldön
egyaránt.
Ugyanakkor,
a szerző által a szíriai válság rendezésére adott alternatívák
összessége magában hordozza az amerikai külpolitika célkitűzéseit.
Stavridis nem számol annak lehetőségével, hogy Szíria a jelenlegi
államhatárok megtartásával stabilizálható, hiszen az Egyesült Államok
nem engedne meg egy ilyen alternatívát, és Szíria területi egységének
helyreállítása esetén Washington tovább folytatná azt a felforgató
tevékenységet, amivel az ország területi egységének megbomlását idézte
elő. Március elején egy kurd napilap arról számolt be,
hogy az amerikaiak két katonai létesítményt építenek olyan
területeken, melyeket az Iszlám Állam nevű terrorszervezet szakított le
Szíriáról, majd később kurd fegyveres erők ellenőrzése alá kerültek.
A határ
menti régiók felszabadítását követően a Szíriáról leszakított területek
nem a szíriai állam ellenőrzése alá kerültek vissza, hanem az amerikai
hadsereg megvetette lábát rajtuk, mintha nem egy független ország
területének részét képeznék, hanem a nemzetközi jog semmibe vételével
szabadon kisajátíthatók lennének.
November
8.-án Núri el-Máliki iraki alelnök szintén arról számolt be, hogy a
nyugati koalíciónak nem célja az Iszlám Állam nevű terrorszervezet
felszámolása; ehelyett Irak területi egységét akarja megbontani, hogy így kedvezőbb feltételeket idézzen elő bizonyos energetikai együttműködések megkötésére.
http://www.hidfo.ru/2016/03/a-volt-nato-vezeto-szerint-harom-reszre-kell-szakitani-sziriat/
http://www.hidfo.ru/2016/03/a-volt-nato-vezeto-szerint-harom-reszre-kell-szakitani-sziriat/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése