Legkevesebb 7, más becslések szerint 16 milliárd uniós forintot költöttek el a semmibe vezető utak építésére a magyar-román határon.
A
Magyarország-Románia Határon Átnyúló Együttműködési Programban (HURO)
legkevesebb 7 milliárd, más becslések szerint 16 milliárd forint uniós
támogatást költött el a két szomszédos ország olyan utak megépítésére,
amelyek a semmibe vezetnek, autó csak elvétve jár rajtuk, értelmük és
hasznuk egyaránt erősen megkérdőjelezhető – írja az Átlátszó.hu. A
magyar oldalon az útépítési tenderekkel a kormányváltás óta szárnyaló
DUNA ASZFALT Kft. nyert nagyot, ez a cég kapta a legtöbb pénzt a
programból.
Azonban
Románia még nem csatlakozott a schengeni övezethez, tehát hiába
építenek utakat Magyarország és Románia között, azok határátkelők
nélkül nem hasznosíthatják, határsértést követ el, akik átkel rajtuk.
Az
útépítéses projektek egy részét a helyszínen nézték meg az Átlátszó
újságírói, és megdöbbentő állapotokról számoltak be. Pocsajon az út a
helyi romatelep lepusztult házaitól indult, majd néhány perc séta után
egy járhatatlan pusztában folytatódott.
Dénesmajoron az út végén nem a puszta következett, hanem egy, az út lezárását jelző, betonból készült sorompó-féleség.
Eleken
még abszurdabban végződött a látogatás. A településen a Duna Aszfalt és
a Swietelsky közösen épített utakat, melyek közül az egyik szintén
zsákutca – a végében a betomtömb mellett két rendőrrel, akik arra
kaptak utasítást, hogy ellenőrizzenek mindenkit, aki arra jár.
A határ másik oldalán, a román partnereknél – a rendőröket leszámítva – ugyanez a helyzet.
Ez a
három projekt összesen 3,7 milliárd forint (12,6 millió euró) uniós
támogatásban részesült, teljes költségvetésük 4,4 milliárd forint (14,7
millió euró) volt.
Ráadásul
ez csak jéghegy csúcsa, bőven voltak még hasonló beruházások: 720
millió forintból készült el a felek a Körösnagyharsányt és Körösszeget
összekötő út, 360 millió forintból a Garbolc és Bercu közötti út, 1,7
milliárd forintból a Szaniszló és Ömböly közötti út. Ez a három projekt
tehát újabb 2,8 milliárd forintot vitt el. Ugyancsak értelmetlenül,
hiszen ezek az utak is használhatatlanok. Mindez összesen 7,2 milliárd
forintot jelentett.
(vg.hu)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése