Amit szabad a franciáknak, nem szabad nekünk – miért enged Brüsszel?
A
Bizottság lépéséről Franciaországgal kapcsolatban ordít a kettős
mérce, ahol a kisebb és nagyobb tagállamok problémái más elbánás alá
esnek. Brüsszel próbálja lassítani a francia euró-szkeptikusok
erősödését, emellett nem akar egy újabb frontot nyitni az Athénnal
folytatott csetepaté, az ukrán válság és a közel-keleti felfordulás
mellé. Párizs eddig csak élénkítő intézkedéseket jelentett be, Brüsszel
pedig már végre átfogó strukturális reformokat várna.
Az
Európai Bizottság a múlt héten 2017-ig adott haladékot
Franciaországnak, hogy a Stabilitási és Növekedési Paktumban
meghatározott 3 százalékos limit alá vigye költségvetési hiányát,
miután világossá vált, Párizs a már így is kitolt 2015-ös határidőből
is kicsúszott. A franciáknak ugyanakkor idén is tenniük kell azért,
hogy elkerüljék a büntetést: a Bizottság három hónapot adott, hogy az
idei hiánycélhoz igazítsák a büdzsét. Legutóbb tavaly novemberben adtak
három hónapos haladékot Párizsnak, a második legnagyobb euróövezeti
gazdaságnak, hogy olyan strukturális reformokat fogadjanak el, amelyek
mellett az uniós korlátok megsértése elfogadható.
Nem megy 3 százalék alá a hiány
Franciaország
költségvetési hiánya 2001 óta csupán két évben – 2006-ban és 2007-ben –
járt 3 százalék alatt, és sorozatosan túllépte a kiigazításokra adott
határidőket. A politikai döntés ellenére a Bizottság adminisztrációja
továbbra sem hisz abban, hogy Párizs akár 2017-re 3% alá tudja vinni a
GDP-arányos költségvetési hiányát.
Alig
pár nappal Athén megregulázása után a Bizottság lépésről ordít a kettős
mérce, ahol a kisebb és nagyobb tagállamok problémái más elbánás alá
esnek. Különösen problematikus, hogy a haladékot Párizs számára a volt
francia pénzügyminiszter Pierre Moscovici jelentette be, aki tavaly
novembertől éppen a gazdasági és pénzügyekért felelős biztos szerepét
tölti be. A Le Monde szerkesztőségi cikke kiemeli, hogy Moscovici nem
igazán volt ambíciózus, amíg a most haladékot kapó szocialista kormány
korábbi pénzügyminisztere volt. A lap hozzáteszi, hogy amíg
Portugáliának, Spanyolországnak és Írországnak áldozatokat kell hozniuk
az elvárások teljesítésére, addig Franciaország még több haladékot
kap. Tegyük hozzá, hogy tulajdonképpen Moscovici az Európai Bizottság
nevében felmentette saját korábbi pocsék teljesítményét.
A francia választásokra is gondolni kell
A
brüsszeli politikai döntés célja, hogy az eurószkeptikus Front National
erősödését lassítsa és életet leheljen a megtépázott Hollande elnökbe,
aki legközelebb március 22-én szembesül egy önkormányzati
választással. Brüsszel emellett nem akar egy újabb frontot nyitni az
Athénnal folytatott csetepaté, az ukrán válság és a közel-keleti
felfordulás mellé. A Le Parisien által közölt legutóbbi
közvélemény-kutatások szerint egyébként a Front National 39 százalékal
vezet, a mérsékelt jobboldali UMP 27 százalékon áll, míg Hollande elnök
szocialistái 19 százalékon vannak.
Franciaországban a Szocialista Párt is rendkívül megosztott és
szkeptikus Francois Hollande államfő gazdaságpolitikai irányvonalával
kapcsolatban. Ez már eddig is akadályozta és ezután is akadályozni fogja
a francia kormány reformprogramját, és ezáltal a francia gazdáság
kilátásait is rontja.
Mint az Osztrák–Magyar Monarchia
Tavaly
december 10-én nyújtotta be Emmanuel Macron gazdasági miniszter – és
korábbi Rothschild bankár – az üzlet-barát deregulációs csomagját a
kormánynak. “Ha az ernyedtséget választjuk, Franciaország tíz év múlva
olyan lesz, mint az Osztrák–Magyar Monarchia egy évszázaddal ezelőtt” –
győzködte a közvéleményt a Twitteren Macron. A miniszter többek között
a vasárnap nyitva tartó üzletekkel lendítené fel Franciaország
gazdaságát.
Az új
törvényjavaslat egyik legfontosabb pontja, hogy az üzletek vasárnapi
nyitva tartásának számát évi ötről 12-re emelte. A turistazónákban ezen
kívül akár éjfélig is nyitva lehetnek a boltok. A felmérések szerint a
franciák többsége támogatja a változásokat. A törvényjavaslat ezen
kívül lazítana a szabályozott szakmák korlátain is, például a
közjegyzőket és végrehajtókat érintő szigorú szabályokon, hogy letörje
az indokolatlanul magas tarifákat.
Az élénkítő intézkedés nem strukturális reform
Párizsnak
mindenesetre június 10-ig hatékony lépéseket kell tennie és be kell
nyújtania egy részletes, 2016 és 2017-re vonatkozó konszolidációs
stratégiát (Nemzeti Reform Program, NRP) a költségvetési célok
elérésére, különben a szankciók jöhetnek. Párizs eddig csak élénkítő
intézkedéseket jelentett be, Brüsszel pedig már végre átfogó
strukturális reformokat vár.
Franciaországot
december közepén minősítette le a Fitch Ratings, elsősorban azzal a
véleményével indokolva a lépést, hogy érdemben romlottak a francia
költségvetési, adósságdinamikai és növekedési kilátások.
(privatbankar)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése