Mekkmester: Közötök hozzá?
Az
elmúlt hetekben az alapítványai révén milliárdokat költő MNB nem óhajt
részletes tájékoztatást adni arról, hogy készült-e előzetes elemzés
pénzköltéseik hasznosságáról. Indoklásuk szerint a törvény ezt nem írja
elő számukra. Sőt, burkoltan a joggal való visszaéléssel vádolták meg
az ez iránt érdeklődő civileket. Akik ezek után már csak egy perben
bízhatnak.
Mint
azt arról korábban beszámoltunk, a korrupcióellenes civil szervezet, a
Transparency International Magyarország hónapok óta próbálja
kideríteni, hogyan bánik majdnem kétszáz milliárd forinttal a Matolcsy
György vezette Magyar Nemzeti Bank, de többszöri próbálkozás ellenére
is csak gyenge válaszokat kaptak. Az már köztudott, hogy meglehetősen
újszerű és vitatott eszközt talált ki saját nyeresége elköltésére a
jegybank. Mintegy kétszázmilliárd forintot juttatott letétben saját
alapítványainak, hogy annak kamataiból – például – megújítsák a
pénzügyi és közgazdasági képzést. Az alapítványok tartósan csak magyar
állampapírban tarthatják az alapítványi tőkét, ezért forintban és
euróban denominált állampapírt egyaránt vásárolnak. Az MNB honlapján
azonban csak általánosságok találhatóak az ügyletről. A jegybank olykor
szokatlanul bőkezűnek tűnő „pénzköltését” nem csak ennek az ügyek a
kapcsán követi kitüntetett figyelem, hanem ingatlanvásárlások (a
tiszaroffi kastély és az Eiffel Palace), illetve értékes műtárgyak,
hangszerek és festmények vásárlása kapcsán is.
Levéldömping
Martin
József Péter, a Transparency International Magyarország igazgatója
először áprilisban 22-én fordult a jegybankhoz, hogy az MNB küldje meg
számukra – amennyiben egyáltalán készültek ilyenek – a „pénzköltő”
programjaikat (Pallasz Athéné Közgondolkodási Program, értéktár
program, ingatlanvásárlások) megalapozó, előkészítő hatástanulmányokat,
számításokat, vagy más hasonló elemzéseket.
Az MNB a
jegybank honlapján elérhető, ezekről a témákról készült, közhelyes és
teljesen általános szövegeket és közleményeket küldött válaszul. A TI
ismét levelet írt, de az újabb válaszok is megrekedtek az
általánosságok szintjén.
Időközben
kiderült, hogy százmilliárd forintnál is több vagyont ad át
alapítványainak az MNB, ezért szeptember elején a TI újabb és bővebb,
erre az ügyre is vonatkozó közérdekű adatigénylést nyújtott be. Azt
kérték, hogy az MNB adjon tájékoztatást, hogy a Pallas Athéné Domus
Animae Alapítvány, a Pallas Athéné Domus Concordiae Alapítvány, a
Pallas Athéné Domus Mentis Alapítvány és a Pallas Athéné Geopolitikai
Alapítvány esetében milyen hatásvizsgálatok, megvalósíthatósági
tanulmányok, vagy más felmérések, illetve előkészítő tanulmányok
előzték meg az alapítványok létrehozását.
Az MNB
október 18-án elküldött válaszából nem derült ki, hogy a gigantikus,
közel kétszázmilliárd forintos alapítványi birodalom létrehozását
megelőzte-e komoly előkészítés, készült-e hatástanulmány, vagy
valakinek a kósza ötletét valósították meg hasra ütésszerűen. (A
sajtóban 200 milliárdról írtak, a TI-nek adott válaszokban 170 milliárd
szerepel.)
Az MNB
válaszának nagy részét a honlapról és saját korábbi közleményeikből
másolták ki. Martin József Péter igazgató ezért november közepén újabb
levelet küldött Matolcsy Györgynek, miszerint sajnálattal észlelte,
hogy nem minden kérdésére kapott teljes körű választ, ezért – az
„infotörvényre” hivatkozva – újra kérte az MNB érdemi válaszát.
Matolcsy válasza, tisztelet nélkül
A
napokban érkezett meg az MNB válasza: ebből az derül ki, hogy Matolcsy
György jogszerűtlennek tartja a TI kérdéseit, mert szerinte az
információszabadságról szóló törvény – és az arról szóló miniszteri
indoklás – miatt „a közfeladatot ellátó szervek gazdálkodásának
célszerűségét, eredményességét, valamint törvényességét érintő
ellenőrzések lefolytatására külön törvényben meghatározott szervek
jogosultak, és nem az infotörvény szerinti adatigénylő”. A jegybank
elnök arra is felhívta a figyelmet, hogy az MNB feletti ellenőrzés
lefolytatására kizárólag az MNB törvényben meghatározott feladatkörben
eljáró Állami Számvevőszék, az Országgyűlés illetékes szakbizottsága,
az MNB felügyelőbizottsága és könyvvizsgálója, illetve a belső
ellenőrzési igazgatóság jogosult.
Róna
Péter, aki évekig volt az LMP delegáltja az MNB felügyelőbizottságban,
arra hívta fel figyelmünket, hogy az új parlamenti ciklusban még nem
hozták létre az új felügyelőbizottságot, a korábbi elnök és a tagság
megbízatása viszont 2014. május 5-én megszűnt. A jegybank
felügyelőbizottság nélkül is működhet a jogszabályok szerint, Matolcsy
válasza azonban némileg sántít, hiszen de jure van fb, miközben de
facto nem működik.
Az MNB
elnöke a levelében idézett egy Kúria döntést, mely szerint joggal való
visszaélés is lehet egy ilyen adatigénylés. A továbbiakban Matolcsy azt
fejtegette, hogy az MNB-nek miért van joga alapítványokat létrehozni,
az alapítványi célok megvalósítása érdekében alapítói vagyont, a
működés biztosítására pedig adományt, támogatást és infrastruktúrát
biztosítani. Arra azonban nem válaszolt, hogy készültek-e megalapozó
számítások, megvalósíthatósági tanulmányok ezekről nagy horderejű
döntésekről.
Beszédes
a levél zárása is: Matolcsy György kihagyta a hivatalos levelezésben
bevett „tisztelettel” vagy ehhez hasonló formulát, egyszerűen csak
aláírását biggyesztette a gondolatmenet végére, amivel minden
megszokott udvariassági gyakorlatot mellőzött.
(atv)
Bal-Rad komm:
Mekkmester “…jogszerűtlennek tartja a TI kérdéseit, mert szerinte…” –
Szerinte közük nincs a MAGYAROKNAK AHHOZ, hogy ŐK mit is csinálnak!
Merthogy JOGSZRŰEN CSINÁLJÁK! Ez itt a lényeg kérem! A JOGSZERŰSÉG!
Jah! Hogy a jogot ŐK alkotják? Az más! Hiszen ŐK A JOGALKOTÓK ÉS JOGALMAZÓK! A NÉP! – AZAZ Mi! – CSAK JOGALANYOK VAGYUNK!
Kéretik ezt tudomásul venni egyszer s’ mindenkorra!
Hiszen VOLT LEHETŐSÉG “VÁLASZTANI”! MI PEDIG…(?)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése