Mindenki tudja - nos, mindenki hallotta -, hogy az elektromos járművek az állítólagos "éghajlati válság" megoldásának eszközei

- ami érdekes dolog, hiszen a gyártott elektromos járművek sokkal erősebbek, mint amennyire szükségük lenne ahhoz, hogy az embereket eljuttassák A-ból B-be. Ehhez hatalmas akkumulátorokra van szükség, hogy tárolni lehessen az összes áramot, ami ahhoz szükséges, hogy nagyon gyorsan és nagyon messzire tudjanak haladni.

Azt gondolnánk, hogy ezt visszatartják - sőt, be is tiltják -, ha olyan "válság" fenyeget, amelyet a szén-dioxid "kibocsátása" okoz.

Végül is az utóbbiból a szükségesnél többet "bocsátanak ki" azok a közművek, amelyek szinte az összes olyan áramot termelik, amely a túlhajtott elektromos járműveket hajtja.

Kell valakinek 2,9 másodperc alatt 100-ra gyorsulni? Vagy akármennyire? Már ha van "válság". Mégis, gyakorlatilag minden elektromos járművet a piacon kifejezetten úgy terveztek, hogy több energiát használjon fel, mint amennyire a minimális vagy akár a sportautóval egyenértékű alapvető közlekedési szükségletekhez szükség van.

Ez elárul valamit a "válság" valódi természetéről - és azokról, akik azt állítják, hogy válságról van szó. Ha egy hajó a nyílt tengeren léket kapott és süllyed, akkor nyitunk-e még több lyukat a vízvonal alatt?

Van még néhány más dolog is az elektromos járművekkel kapcsolatban, amiről szintén nem beszélnek.

Az elektromos járművet nem lehet otthon "gyorstölteni" -

 

 

Gyakorlatilag minden, az elektromos járműről áradozó cikk arról számol be, hogy egy elektromos járművet körülbelül 30 perc alatt lehet "gyorsan" feltölteni. Néhányan áradozva beszámolnak arról, hogy - hamarosan! - 15 percnél rövidebb idő alatt is meg lehet majd csinálni. Azt azonban soha nem mondják el, hogy ezt otthon nem lehet megtenni. A magánlakások ugyanis nem képesek elektromos járművek "gyors" töltésére. A "leggyorsabban" egy elektromos járművet magánlakásban körülbelül nyolc-kilenc óra alatt lehet feltölteni, 240 voltos (hajszárító típusú) konnektoron.

Soha nem lesz képes "gyors" töltésre egy elektromos jármű otthon. Az otthon teljes átvezetékezése nélkül nem, hogy kereskedelmi minőségű kapacitást kapjon. Ez azt jelenti, hogy mindig el kell majd autózni oda, ahol a "gyors" töltő van - és ott várakozni. Ez azt jelenti, hogy időt kell tölteni a "gyors" töltőhöz (és onnan vissza) való eljutással. Ami azt jelenti, hogy több időt kell töltenie a "gyors" töltéssel. Harminc perc a "gyors" töltésre" végül is ennyi plusz az odautazás és az ottani várakozás ideje.

És ez a "15 perc" - hamarosan! - amiről szintén áradoznak? Nem mondják el, hogy bár lehet, hogy "gyorsabb", de kevesebb. Vagyis nem teljes feltöltés. Csak annyira, hogy újra elindulhassunk. De nem túl messzire - mielőtt újra meg kell állni (és várni).

Ha már itt tartunk...

A "gyors" töltés soha nem teljes töltés...

Bármikor olvas egy cikket, amelyben az elektromos járműről és arról a csodáról áradoznak, hogy legalább ötször annyi időbe telik a "gyors" töltés, mint az az öt perc, ami egy nem elektromos jármű feltöltéséhez szükséges, soha nem találkozik azzal a megjegyzéssel, hogy a "gyors" töltés csak 80 százalékos töltöttséget jelent. Más szóval, a végén 20 százalékkal kevesebb töltésünk lesz, mint egy teljes töltésnél, ami 20 százalékkal kisebb hatótávolságot jelent... ami azt jelenti, hogy (ismét) 20 százalékkal hamarabb kell megállnunk.

Azért nem lehet - vagyis nem szabad - egy elektromos járművet "gyorstölteni", hogy teljesen feltöltődjön, mert ez megterhelő az akkumulátornak, amely az elektromos jármű legdrágább része. Emellett megnő a tűzveszély is. Ezért az elektromos járműveket (és a "gyorstöltőket") úgy állítják be, hogy 80 százalékos töltöttséget adjanak "gyorsan" - a többit pedig lassan.

Ez a 20 százalékos töltési tartományvesztés - feltételezve, hogy nincs ideje várni a teljes (lassú) töltésre - valószínűleg nem nagy baj, ha nem megy messzire, vagy nincs ideje megállni és várni (megint). De ha hosszú útra indul, akkor többet fog megállni - és várakozni -, mint amennyit elhitettek önnel.

 

 

Ha már itt tartunk.

Minél messzebbre vezet, annál rövidebb az élettartam -

Ha egy elektromos járművet a hatótávolságának határáig vezet, akkor az akkumulátorát erősen lemeríti. Ha azt szeretné, hogy az akkumulátorcsomag tartós legyen, akkor ezt kerülje el, mert az akkumulátor rendszeres kisütése valószínűleg csökkenti az akkumulátor élettartamát. Ez azt jelenti, hogy az akkumulátor kapacitása nem képes megtartani az újonnan meghirdetett töltést (és így biztosítani a hatótávolságot). Ezért tervezték a hibrid autókat úgy, hogy az akkumulátort mindig részben feltöltve tartsák. A hibrid autók akkumulátorai így is elveszítik töltöttségtartó képességüket, és ki kell őket cserélni.

Az elektromos járművekben azonban nincs benzinmotor, amely megakadályozná, hogy az akkumulátor erősen lemerüljön. Ez paradoxont jelent: ha az elektromos jármű meghirdetett hatótávolságát kihasználja, azzal csökkenti az akkumulátor élettartamát. Másképp fogalmazva: Ha el akarja kerülni, hogy 30-50 százalékkal kevesebbet kelljen költenie az akkumulátorcsomag cseréjére, mint amennyibe maga az elektromos jármű került, mielőtt eljönne az ideje, hogy magát az elektromos járművet is lecserélje.

Valószínűleg erről sem hallottál még. Pedig igazán tudnia kellene róla, ha elektromos jármű vásárlásán gondolkodik.

Van még néhány más dolog is, amit az elektromos járműről tudni kell.

Ha nincs garázsa, hol fogja bedugni az elektromos járművét? Képes lesz-e hosszabbítót vezetni a háza - vagy lakása - belsejéből oda, ahol az elektromos jármű parkol?

Tudta, hogy ha az elektromos járművet kint hagyja a garázsban - a hidegben -, az azt eredményezi, hogy az elektromos jármű hatótávolsága, amikor leparkolta, kisebb lesz, amikor másnap felkel, hogy vezesse? Ez azért van így, mert az elektromos járművek akkor is áramot égetnek, amikor nem használják őket - mivel az elektromos járművek állandóan bekapcsolt fűtési (és hűtési) rendszerrel rendelkeznek, hogy az akkumulátor ne hűljön ki (vagy ne melegedjen fel). Ez azt jelenti, hogy az elektromos járművet mindig csatlakoztatva kell tartani, hogy elkerüljük a töltésveszteséget, amíg csak áll - különösen, ha kint áll a hidegben (vagy melegben).

 

 

Végül - azoknak, akik azért fontolgatják az elektromos jármű beszerzését, mert úgy gondolják, hogy ezzel csökkentik a "szénlábnyomukat":

Valószínűleg növelik azt. Két okból kifolyólag.

Egy: az elektromos járművek nem tartanak olyan sokáig, mint a nem elektromos járművek - mert az elektromos járművek akkumulátorai nem tartanak olyan sokáig, mint a nem elektromos járművek, és többe kerülnek, mint amennyibe a cseréjük kerül, amikor már nem tudják ellátni az elektromos járművet. Ez azt jelenti, hogy hamarabb kell új elektromos járművet vásárolni. Ami új nyersanyagokat (és szén-dioxid "kibocsátást") jelent az új elektromos jármű gyártásához - amely ugyanolyan idő előtt eldobható lesz, mint a régi elektromos jármű.

Kettő, mert az elektromos járművek energiafalók. Még az olyan kicsiknek is, mint a Tesla 3 - amely egy Honda Civic szedánhoz hasonlítható kompakt méretű autó - több mint 1000 fontnyi akkumulátorcsomagja van, amelyet az általa reklámozott gyors 0-100-as sebesség eléréséhez használ. Ez azonban a megfelelő (és nem a "nevetséges") sebesség eléréséhez egyébként szükséges akkumulátorcsomag méretének valószínűsíthetően megduplázásával jár - és kétszer annyi (vagy több) energiát használ fel, mint amennyire a feltöltés fenntartásához szükség lenne. Ennek az energiának majdnem az egészét - különösen a "gyorstöltőkön" elérhető kereskedelmi minőségű energiát - rengeteg földgáz, olaj és szén elégetésével állítják elő. Ez rengeteg szén-dioxid "kibocsátást" eredményez.

Akkor miért nem mondják el ezeket az embereknek az elektromos járműveket keményen áruló emberek? Nos, ugyanazért, amiért ugyanezek az emberek nem beszéltek az embereknek a "vakcinákról" - egészen addig, amíg be nem oltották őket.

https://www.pokolafoldon.hu/tudomany/amit-nem-mondanak-el-az-embereknek-az-elektromos-jarmuvekrol