Okostelefonok: mi lesz a „balf*sz generációval”?
Az
okostelefonok és táblagépek piacra kerülése óta nem telt el még annyi
idő, hogy bármilyen kísérlettel hitelesen igazolni lehessen ezeknek az
eszközöknek a gyerekekre való pozitív vagy negatív hatásait. Engedjük
őket játszani, vagy eszünkbe ne jusson? Milyen hatásai lehetnek ezeket
az agyat igencsak stimuláló használati tárgyaknak a gyerekre?
Szakértőket kérdeztünk.
Készségfejlesztés,
információ- és jártasságszerzés, beilleszkedés – leggyakrabban ezekkel
érvelnek azok, akik szerint hagyni kell gyermekeinket a legmodernebb
fogyasztói elektronikai eszközökkel játszani. Az ellenzők táborának
képviselői a mozgás hiányában fellépő egészségromlástól, a valós
kapcsolatok elsorvadásától és az eszközök következtében bizonyítottan
nagyobb eséllyel kialakuló figyelemzavartól, tanulási problémáktól
féltik leginkább a fiatalokat.
„Még
nem volt olyan változás az emberiség történetében, amikor ne riogattak
volna a beleszületettekre váró rémséges és visszafordíthatatlan
pszichológiai károkkal, végül azonban valahogy mindent megoldottunk” –
mondta az MNO-nak Sas István. Azt azonban a számtalan szakmai díjjal
kitüntetett reklámpszichológus is elismeri, hogy a digitális korszak
súlyos pszichikai terheket ró az emberi idegrendszerre. Sas a fő
veszélynek – némileg talán meglepő módon – nem az új kütyüktől való
függőséget látja, mivel szerinte az addikció a társadalom által
kezelhető és korrigálható jelenség. Más a helyzet a digitalizált
világnak a gondolkodásra és az emberi kapcsolatokra való hatásával.
Kísérletekkel igazolt tény ugyanis, hogy a párhuzamos eszközhasználat
rövid idő alatt is képes kimutatható változásokat okozni a homloklebeny
szerkezetében. Vagyis sok csatorna – tévé, számítógép, okostelefon,
Skype, egyéb netes alkalmazások stb.) egyidejű használata olyan
mértékben veszi igénybe a koncentrációs képességünket, ami már lerontja a
végső logikai teljesítményt vagy a kreatív alkotást. Sőt, a folyamatos
problémamegoldás, figyelemmegosztás idegrendszeri változásokat is
eredményez – emelte ki a szakértő.
„Balf*sz generáció”?
Mint
mondta, a másik nagy probléma a közösségi oldalakon kialakult
kommunikáció mennyiségi túláradása és minőségi gyatrasága, általa pedig a
kibertérben kialakuló virtuális személyiség, ami együtt jár a valódi
emberi kapcsolatok kiürülésével, a felszínes társalgással a lájkok,
tegek, fanok és a néhány szavas kommentek birodalmában. Nem beszélve
arról, hogy a virtuális térben az én is képlékennyé válik. Bármilyen
profilt készíthetünk magunkról, bármit hazudhatunk, bármilyen
történeteket megoszthatunk és bármilyen képeket feltölthetünk.
Létrehozható akár többféle képzelt vagy ideális én, amely aztán örök
harcban állhat a valóságossal. Önmagunk folyamatos fotózása, a
szelfiőrület hatása is sokkal bonyolultabb, mint gondolnánk. Sas István
szerint a valós teljesítményt kerülő, de mindenáron sikerre vágyó,
önmaguk csodálatával eltelő, narcisztikus fiatalok tömegére mégis
igazságtalanul ragasztják egyes szerzők a nem túl hízelgő „balf*sz
generáció” elnevezést. Hiszen ebbe a szeretethiányos, önértékelési
válságba épp az őket felnevelő idősebb nemzedék hajszolja bele őket.
Kétévesnek tilos!
Kétéves
kor alatt egyenesen tilos, az ötödik születésnap előtt pedig nem
tanácsos okoseszközt a gyerekek kezébe adni, mert azokat a tartalmakat,
amelyeket a kicsik ezeken a kütyükön láthatnak, nem képesek még felfogni
– véli dr. Altmann Anna gyermekideggyógyász, a Szent János kórház
osztályvezető neurológusa. A későbbi kognitív folyamatok kialakulásában
kulcsszerepet játszó homloklebeny intenzív fejlődése hatéves korig a
legélénkebb. Az agyi idegpályák kialakulásához elengedhetetlen, hogy a
gyermek megtapasztalja saját testét, azt, hogy a különböző külső
környezeti változásokhoz hogyan tud alkalmazkodni, ez a folyamat segíti a
testérzet kialakulását, mely a későbbi tanulási folyamatokhoz
elengedhetetlen. Ezekhez az élményekhez különböző mozgások – mászás,
ugrálás, egyensúlyozás – útján lehet eljutni. A megfelelő ideghálózatok
kialakításához nem elég a gyakorlás, fontos, hogy a gyermek ezt lelkesen
tegye, ezért szükséges, hogy a gyermekkel megszerettessük a mozgást. A
gyermekek keresik a kihívást, szeretik kipróbálni, mire képesek. Azok a
gyerekek, akiknél a szülők erre odafigyelnek, nem lesznek számítógép-,
illetve tévéfüggők.
Az
idegpályák mozgás hatására válnak aktívvá, ha viszont a tévé előtt
bambul a gyerek, akkor ezek kimaradnak, passzívan, interakció nélkül
érkeznek az ingerek, amelyeket aztán vagy feldolgoz, vagy nem. Bár az
okoseszközökhöz legalább az ujjait használja, így ezek a kütyük
látszólag egy fokkal jobbak a tévénél, ebben az esetben is elmaradnak a
figyelmi funkciók kialakulásához szükséges mozdulatok. Bizonyított, hogy
ezeknél a gyermekeknél a szem-kéz koordináció jobban fejlődik, de a
tanuláshoz szükséges finommotorika-, egyensúly- és nagymozgásfejlődés
elmarad. Ezért több a figyelemzavaros, viselkedési és magatartási
problémával küzdő gyerek a sokat tévézők, mint televíziót nem vagy alig
néző társaik között – erősítette meg Sas István szavait az ideggyógyász.
Szorongó picik
Az
okoseszközök és a tévé az interakció hiánya miatt hátráltatja a
kommunikációs és nyelvi fejlődést is – teszi hozzá Altmann. A
szótanuláshoz a két-három éveseknek szükségük van szenzoros ingerre,
vagyis a kezükbe, szájukba kell venniük a tárgyakat, és ezekhez az
érzetekhez társítják a szavakat. Később a már rögzült szavakhoz
kapcsolják az újabbakat, így kerülnek mélyen a memóriájukba. Bár a
televíziót néző gyerekek látszólag több szót ismernek, valójában tudásuk
felületes, mert a tévén keresztül érkező gyors ingereket nem tudják
elég hatékonyan internalizálni. A sokat kütyüzők ingerlékenyebbek és
szorongóbbak is társaiknál, mert a gyors kép- és hangváltozásokra nem
tudnak megfelelően reagálni, nem alakul ki a tartós figyelem képessége,
aminek pedig egyenes következménye a hibás információfeldolgozás.
Tudományos
bizonyítékok cáfolják azt az általános nézetet, hogy a kütyük inkább
ártanak, mint használnak – mondta dr. Németh Erzsébet
szociálpszichológus, aki szerint tizenkét éves kor fölött az okostelefon
hiánya komolyabb károsodást jelent a mentális egészségre a mai
világban, mint ezeknek az eszközöknek az egyébként nem elhanyagolható
veszélyei. Nyilvánvaló, hogy mennyivel könnyebb a kapcsolatok
fenntartása – Németh szerint butaság, hogy ezek csak virtuálisak
lennének – a kütyük segítségével, amire viszont egy kamasznak, pláne egy
egyetemistának nagy szüksége van. Kamaszkor előtt viszont többet
ártanak, mint használnak a digitális eszközök.
Tesó helyett teló
Ma
már valós probléma, hogy a testvérféltékenység mellett megjelent a
gyerekeknél a szülő telefonjával való rivalizálás. Sok esetben a gyerek
úgy érzi, versenyeznie kell az anya, apa figyelmét lekötő okoseszközzel,
ami szakértők szerint rontja a szülő-gyermek kapcsolatot, és pszichés
problémákhoz vezethet. Németh Erzsébet szerint ebben nem a szülő a
hibás, hanem a felgyorsult világ, amelyben mindig elérhetőnek kell
lenni. Manapság már nem a megbecsültség jele, ha a munkahely fizeti a
telefont, csak annyit jelent, hogy bármelyik pillanatban sürgős
feladatot kaphat a szülő, közös családi elfoglaltság ide vagy oda.
Fontos, hogy ezt a gyerekkel is megértessük, ugyanis az sem normális, ha
a telefoncsörgésre hisztisen reagáló, féltékenykedő picinek engedve
szakítjuk meg a beszélgetést. A gyereknek is meg kell tanulnia az
otthoni telefonálás szabályait, és hogy a szülőknek időnként dolguk van –
emelte ki a szociálpszichológus.
Alkudozni kell
Az
őrült tempó persze nem menti fel a szülőt az alól, hogy gyermekébe időt
és energiát fektessen. Mint Németh Erzsébet fogalmazott: a szülő nem
adhatja albérletbe a gyerekkel töltött időt. Csak úgy van kompetenciánk
segíteni őket, ha tudjuk, hogy mi történik velük, kik a barátai, kiket
nem kedvelnek és miért, ez pedig beszélgetés és együttlét nélkül nem
megy – hangsúlyozta. Arra a kérdésünkre, hogy hogyan kell kezelni a
felmérések szerint az okoseszközök megvonása következtében fellépő, a
családok felénél gondot okozó konfliktust, a szociálpszichológus így
reagált: alkudozni kell. Ranschburg Jenő is azt mondta, hogy a jó
családok az alkudozós családok – tette hozzá. Németh arra is felhívta a
figyelmet, hogy sosem szabad a magát földre vető gyereknek engedni, mert
megerősítjük abban, hogy ez a konfliktuskezelés járható útja, és ha ezt
tapasztalja, még gyakrabban és erőteljesebben veszi elő módszerét.
Nem tudunk mit kezdeni saját gyerekeinkkel?
Legtöbbször
a szülők pótszerként használják a digitális korszak vívmányait, mert
nem tudnak a saját gyerekükkel kommunikálni, játszani és egyáltalán mit
kezdeni – véli dr. Altmann Anna. A gyerekideggyógyász szerint a szülő
saját szégyene, hogy például rendelésre várva nem beszélgetésre
használja a közös időt, hanem a gyerek kezébe nyomja a tabletet. Mint
mondta, ezzel a szülők maguk nevelik a gyerekeiket arra, hogy
bezáruljanak a saját világukba, aztán csodálkoznak, hogy a kortárs
környezetbe kerülve nem tudnak kommunikálni. Meg kellene tanítani a
szülőket, hogyan foglalkozzanak, játsszanak gyerekeikkel – véli Altmann.
Mennyire tiltható a kütyük használata?
Sas
István szerint a tiltás sehova nem vezet, csak arra jó, hogy életre
szóló hátrányt okozzon a fiatalnak. Attól ugyanis, hogy néhányan
kevesebbet mobiloznak, kevesebbet játszadoznak vagy csetelgetnek, ez a
trend nem fog megváltozni. A reklámpszichológus szerint az egyetlen
lehetőség, hogy a legváltozatosabb módszerekkel rávezessük a fiatalokat
ezeknek az eszközöknek az igazi, előremutató hasznára.
Sok
kollégájával ellentétben Sas például nem tiltja óráin az
okostelefonozást, sőt jutalom jár annak, aki az általa elfelejtett
szerző vagy forrás címét a leghamarabb megtalálja. Szerinte még az is
elképzelhető, hogy a fiatalabbak házi feladata sem csak egy példa
hagyományos megoldása lenne, hanem a hozzá vezető út sokféleségének
megtalálása a világháló rejtekeiben. Sok tanárnak égnek áll a haja olyan
módszerektől, amikor például Rómeó és Júlia történetét csetszerűen
teszik közérthetőbbé vagy blogot íratnak a diákkal János vitéz
helyzetébe képzelve magát, de legalább addig se lövöldöz a
dinoszauruszokra – villantott fel egy-két ötletet a lehetőségek
tárházából a szakértő.
Altmann
Anna szerint sem a legjobb ötlet a tiltás, úgy véli, az okoseszközök
használata vagy a televíziónézés közös tevékenység kellene hogy legyen a
szülővel, miközben a gyermek bátran felteheti a kérdéseit, vagy később
közösen eljátszhatják a megnézett mesét, így a gyerek is támaszkodhat
kreativitására, és a szülő is láthatja, mit értett meg a poronty a
kapott ingerekből.
Venni vagy nem venni?
Sarkalatos
kérdés, hogy mikor érdemes készüléket venni a gyermeknek. Németh
Erzsébet szerint annak, akit nem enged el önállóan az iskolába a szülő,
és folyamatosan mellette van, nem jár telefon. A telefon a szülő-gyermek
kapcsolatnál olyan póráz, amely segítséget nyújt az önállóvá válásban,
ezt szem előtt tartva kell mérlegelni.
Negatív
és pozitív hatások, tiltás vagy engedékenység ide vagy oda,
összességében a digitális eszközök használatáról is elmondható, hogy meg
kell találni az arany középutat. Megfelelő életkorban a szabályok
betartásával nagyon hasznosak lehetnek ezek a kütyük, csak ésszel kell
tudnunk használni.
Sas
István szerint egy biztos: amíg a felnőttek nem értik a napról napra
robbanásszerűen terjedő új alkalmazások szerepét és nem mérik fel
azoknak a beláthatatlan távlatokat nyitó hasznát, addig csak
jajveszékelni fognak. A szakértő ekképpen figyelmezteti a szülőket:
„Rossz hírem van, kedves apukák és anyukák: a szociológusok egyre többet
emlegetik az úgynevezett fordított szocializáció jelenségét, amely az Y
és főleg a Z generáció sajátja. Korábban az idősebbek tanították meg a
fiataloknak a vadászást, az olvasást, a főzést és az élet minden fontos
alkalmazkodási dolgát. Most ez megfordult. A tizenévesek tanítják
szüleiket a wifi, a felhő és az usb rejtelmeire. Ne tessék ellenállni!
Tessék együttműködni és jó képet vágni az egészhez!”
(Korompás Noémi)
Bal-Rad komm:
“…Korábban az idősebbek tanították meg a fiataloknak a…Most ez
megfordult. A tizenévesek tanítják szüleiket a wifi, a felhő és az usb
rejtelmeire…Tessék együttműködni és jó képet vágni az egészhez!”
-Hát
mást-az öregek-nem is tehetnek! Szinte naponta hallani olyat, hogy ha
tennének a dolog ellen a szülők-nagyszülők, bizony sokan az életükkel
lakolnak az ellenállásukért!
-Ugyanis
ezeknek a kütyüknek a segítségével egy virtuális világot építenek
maguknak gyerekeink! Ezzel helyettesítik a Való Világ mindennapjait. Így
lépnek ki a PROBLÉMÁK VILÁGÁBÓL! (Nem véletlen, hogy Magyarországon
eddig-minden VV probléma dacára-az internetadó elleni tiltakozás tudta
csak megmozgatni a “Z”-nemzedéket!)
Ha ráadásul még egy kis szívnivalóval is rásegítenek erre a képzelt világra-máris megvan a jó közérzet!
Ugyanakkor
látni kell: “BIZONYOS ULTRAKONZERVATÍV KÖRÖK FIATALJAI” nem hódolhatnak
ennek a virtuális világnak! Viszont IRÁNYT SZABNAK ENNEK A VIRTUÁLIS
VILÁGNAK, és embermilliárdok LELKÉT-TUDATÁT BEFOLYÁSOLJÁK!
“…Tessék együttműködni és jó képet vágni az egészhez!”
-Hát nem nagyon tessék-nekünk-öregeknek! A kérdés csak az, hogy AKARUNK-E TENNI A DOLOG ELLEN!?
Nyilvánvaló,
hogy akarunk! De előbb agyonverjük egymást!-és a túlélő öregek ott
lesznek még kevesebben, hülyére verten, magatehetetlenül. És szemeiket
lehunyva visszagondolnak az EMBERSÉGESEBB MÚLTRA! Azaz: VISSZAMENEKÜLNEK
A MAGUK EMLÉKVILÁGÁBA! És nem tudják elhitetni a “Z”-nemzedékkel, hogy
az igaz volt! Azt meg végképp nem, hogy jobb is volt!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése