A Ming-dinasztia kezdetére Kína
rendelkezett a legfejlettebb tengeri technológiákkal. Ezek közül sok
kínai találmány volt, azonban a kínai hajóépítő mesterek sokat tanultak
az Indiai-óceán és a Dél-kínai-tenger hajóépítőitől is. Évszázadokon át
Kína volt a régió első számú tengeri hatalma, hála gazdasági erejének,
valamint a navigáció és a hajóépítés terén elért eredményeinek. A
kínai hajókon már a kilencedik századtól használták az iránytűt, két
évszázaddal Európa előtt. Az iránytűkön kívül a kínai hajósok tiszta
időben a csillagokra hagyatkoztak, a 13. századtól pedig már nyomtatott
csillagtérképeket is vittek magukkal.
A nyolcadik századra már ötszáz fő
befogadására képes, hatvan méter hosszú hajók épültek Kínában. Nyolcszáz
évvel később ugyanekkora hajóval kelt útra Kolumbusz Kristóf is. A
Szung-dinasztia (960-1279) idején ezek a stabil hajók váltak az
Indiai-óceán arab és perzsa kereskedőinek kedvenc hajóivá, hála a hajók
külön hálókabinjainak és a hajótestben tárolt bőséges édesvíznek,
amiből még fürdésre is jutott. A Jüan-dinasztia uralkodói támogatták a
tengeri kereskedelmet, így a Ming-dinasztia óriási hajóépítő telepeket,
nagyszámú képzett munkaerőt és kifinomult tengerhajózási technikákat
örökölt elődjétől.
Yongle császár hatalomra kerülése után
elrendelte a „kincses hajók” megépítését, hogy azokkal Kína határain túl
is megismerjék hatalmát. Ezek az óriási hajók több mint százhúsz méter
hosszúak és ötven méter szélesek voltak. Kilenc árbocuk, 12
vitorlájuk, és négy fedélzetük volt. Akár 2500 tonna terhet is
szállíthattak, a védelemről pedig tucatnyi kisebb ágyú gondoskodott. Az
óriáshajókat több száz kisebb hajó kísérte. Néhányuk csak édesvizet
szállított, míg mások katonákat, lovakat és ágyúkat, megint mások
ajándékokat, mint selymet, porcelánt, teát és fémtárgyakat, amelyekkel
távoli országok uralkodóit kápráztatták el.
Az 1405-07 között sorra került első
expedícióra 317 hajó indult el, amelyek közül akár hatvan is óriási
kincses hajó volt. A rengeteg hajón 28 ezer ember utazott. A több ezer
matróz mellett hajóépítők és javítómunkások, katonák, diplomaták, orvosi
személyzet, csillagászok és az idegen kultúrák tudósai is helyt kaptak
a hajókon. A Nanjingből indult flotta megállt a mai Közép-Vietnamban
és Thaiföldön, majd tovább hajózott Jáva szigetéhez, átkelt a
Malaka-szoroson, ahonnan eljutott az utazás végső céljához, a
Délnyugat-Indiában található Kocsínba és Kálikutba. Visszaúton Zheng He,
a flottát vezető eunuch, Szumátrán leszámolt Chen Zuyival, a kor
legrettegettebb kalózával. Mivel Chen kínai származású volt, ezért
visszavitte Nanjingba, akit ott bűneiért lefejeztek.
Kínába visszatérve Zheng He és az
expedíció egész legénysége pénzjutalomban részesültek Yongle császártól,
aki nagyon elégedett volt a távoli országok uralkodóitól kapott
ajándékokkal, az udvarába küldött külföldi követek nagy számával, és
mindazzal, amit ez jelentett: Kína presztízse és befolyása óriási
mértékben nőtt az Indiai-óceánon.
Miután a külföldi követek bemutatták
ajándékaikat a császári udvarnak, majd fogadták a császár ajándékait,
haza is kellett térniük. Ezért 1407-ben az óriási flotta újabb utazást
tett, egészen Srí Lankáig eljutva. Az útról 1409-ben tértek vissza,
újabb ajándékokkal. 1409-ben újabb kétéves utazásra indultak, az első
expedícióhoz hasonlóan Kálikut úti céllal.
1413-15 között, a negyedik út során a
flotta még tovább jutott. Sok addig ismert helyet újból meglátogattak,
majd a 63 hajó, fedélzetén 28 ezer emberrel, a Hormuzi-szoros felé vette
az irányt. Zheng He-t az útra elkísérte 25 éves muszlim tolmácsa, Ma
Huan is. A Perzsa-öböl felé vezető úton a flotta megállt Szumátrán, hogy
egy bajba került szultánt kisegítsen. A trónfosztót Zheng Nanjingbe
szállította kivégzésre, bár a legnagyobb figyelem minden bizonnyal a
hazavitt zsiráfra irányult.
Az armada ötödik és hatodik útja ismét
Kelet-Afrikába vezetett, ahol harminc különböző országból és
hercegségből hoztak hűségajándékokat a nanjingi udvarba.
1424-ben Zheng barátja és támogatója,
Yongle császár a mongolok ellen vezetett hadjáratban meghalt. Utódja,
Hongxi császár leállíttatta a drága világjáró utakat. Ugyanakkor Hongxi
csak kilenc hónapig uralkodott. Utódja, Xuande császár engedélyezett
még egy utolsó expedíciót.
Zheng He eunuch vezette a kincses hajók
utolsó expedícióját is, bár már 59 éves volt, és az egészsége is
meggyengült. A három évig tartó úton 17 kikötőt kerestek fel a mai India
és Kenya között. Zheng hazafele úton, a mai Indonézia vizein hunyt el.
A nagy vezetőt a tengeren temették el, emberei egy hajtincsét és
cipőit vitték vissza a hivatalos nanjingi temetési szertartásra.
A mongol katonai fenyegetés közepette a
császári udvar egyre kevésbé engedhette meg magának az extravagáns utak
finanszírozását, amit a konfuciánus hivatalnoki réteg egyébként is
megvetett. Olyannyira, hogy évszázadokon át nem is említették e hatalmas
teljesítményt. Ezt a hatszáz évvel ezelőtti hihetetlen kalandot ma
leginkább az út állomásain maradt leletekből és feljegyzésekből,
valamint a résztvevők személyes feljegyzéseiből ismerjük.
Megjegyzés:
Már 1841-ben, amikor a britek elfoglalták Honkong szigetét, akkor
számítottak arra, hogy eljön még az az idő, amikor a kínaiak igazából
kirajzanak a világba. Éppen ezért is akarták uralni ezt a
dél-kelet-kínai kis szigetet, – hogy Kínára megfelelő “civilizációs
befolyást” gyakorolhassanak, vagyis átplántálják a Mennyei Birodalomba a
Nyugat főbb “értékeit”, – hogy mire ez a rengeteg ember elindul
nyugat, vagy éppen kelet felé, – az angolszász társadalmak
vezérelhessék őket.
Ma már tudjuk, hogy mára, “Kína második
kirajzása” idejére ez a szándékuk igencsak félresikerült. Mert igaz,
hogy a kínaiak átvették mind a pénzügyi, s a gazdasági és ipari
módszereiket is, – ám ezeket ráépítették az ősi kínai civilizáció értékeire.
S így nemcsak, hogy uralják már a
londoni City-t is, s pénzügyileg szinte az egész Nyugatot, de
kiváltképp Amerikát, – ám megtörténhet még az, – hogy meg is semmisítik
őket, – mind pénzügyileg, mind gazdaságilag, – s ennyi elég is lesz a
haldokló angolszász társadalmaknak.
CRI – SzRTI
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése