A megelőző lépés
A
Washingtonnal való szembenállásának egész ideje alatt (ami,
hozzávetőlegesen, 2000-től vette kezdetét) Moszkva 2014 márciusában
vállalta fel először azt, hogy ebben a szembenállásban emeli a téteket.
Eddig a téteket mindig az Egyesült Államok emelte.
Az
amerikaiak által e téren megtett hosszú útnak megvoltak az állomásai:
sikertelen államcsíny-kísérlet Ukrajnában, 2000-2002 során (az „Ukrajna
Kucsma nélkül” akció); a sikeres puccsok Grúziában, 2003-ban és
Ukrajnában, 2004-ben, és Kirgizisztánban 2005-ben, a „080808” háború; a
2009-es moldovai fordulat; polgárháború és államcsíny Líbiában,
2011-ben; a 2012-ben kezdődött és máig tartó polgárháború Szíriában –
illetve a 2014-es puccs és polgárháború Ukrajnában.
1 Leonyid Kucsma, a független
Ukrajna második elnöke. 2004-ben, az első Majdan (más néven: a
„narancsos forradalom”) éppen a szintén oroszbarátnak tekintett Kucsma
távozását, illetve idő előtti államfőválasztást kényszerített ki,
amelyet a Nyugat-barát Viktor Juscsenko nyert meg. (Az ő távozását
egyébként szintén tömeges tiltakozó mozgalom kényszerítette ki – a
választásokat akkor az oroszbarátnak tekintett Viktor Janukovics nyerte
meg.) Bár Juscsenko a „demokrácia” bajnokaként a Nyugat kedvence volt,
az ország gazdasági hanyatlása, az oligarchák teljhatalma akkor is
folytatódott. Másfelől Juscsenko idején erősödtek meg a társadalomnak
azok a nacionalista, soviniszta, fasisztoid vonásai, amelyek a 2014
februárjában győztes puccsot követően teljesedtek ki. Juscsenko ellen
ezért tömegével szavaztak az ország nemzeti kisebbségei: a „Délkelet” –
de még a kárpátaljai magyarság is.
2 A kirgizisztáni
fordulatok valójában nem hoztak változásokat az ország külpolitikai
orientációjában: a régebbi és az újabb vezetők is – az Aszkar Akajev
elnököt megbuktató Kurmanbek Bakijev, majd az őt néhány éve megbuktató
Almazbek Atambajev – rövid időn belül alkalmazkodni kényszerültek a
realitásokhoz: a kicsiny, földrajzilag elszigetelt, koldusszegény, a
Közép-Ázsiát is veszélyeztető iszlám fundamentalizmus fenyegetése alatt
álló országnak nem maradt más választása, mint az orosz orientáció
folytatása. Kirgizisztán jelenleg már az Eurázsiai Gazdasági Unióhoz
való csatlakozás konkrét részleteiről folytat tárgyalásokat
Oroszországgal. Sikerült elérni az országban (még az „oroszbarát”
Akajev elnök idején) létesített amerikai támaszpont bezárását.
3
Szaakasvili grúz elnök 2008. augusztus 8-án, Dél-Oszétia
megtámadásával robbantotta ki a grúz-orosz villámháborút, ami Grúzia
megalázó vereségével, a dél-oszét, illetve abház autonóm köztársaság
Grúziából való kiválásával végződött.
4 Az ország akkori
mélyreható válságában, 2001-ben – elsöprő választási győzelem
eredményeként – Moldáviában az oroszbarátnak tekintett kommunista párt
került hatalomra. A párt a 2005-ös, majd a 2009-es parlamenti
választást is megnyerte. Az akkori ellenzék ezért – nyugati,
kiváltképpen pedig román – támogatással 2009. április 7-én erőszakos
zavargásokat robbantott ki Kisinyovban. Ezen ugyan még sikerült úrrá
lenni – ám az államfő újraválasztásának kudarca újabb választást
provokált ki.
A 2009. július 29-i választást a kommunista
párt – minimális fölénnyel ugyan – de még mindig megnyerte, ám az
államfő megválasztásának ügye még reménytelenebbé vált. Öt kommunista
képviselő dezertálásával pedig a párt immár kisebbségbe is került,
ezért a pártelnök az ellenzékbe vonulás mellett döntött. A hatalmat egy
jobboldali, az országot nyíltan Románia kezére játszani igyekvő,
„Nyugat-barát” kormánykoalíció vette át, amely élvezi az USA, az Európai
Unió nyílt, teljesen kritikátlan és elvtelen támogatását. A haza-és
nemzetáruló klikket pártfogoló Nyugat a rezsim legkirívóbb alkotmány- és
törvénysértései fölött is szemet hunyt, kritikus pillanatokban pedig
az ország belügyeibe való durva, leplezetlen beavatkozásoktól sem riadt
vissza a számára kedves rezsim megmentése, hatalmon tartása érdekében.
5 A posztszovjet térségen belüli
egyetlen katonai szövetség. Tagjai: Oroszország, Belarusz, Kazahsztán,
Kirgizisztán, Tadzsikisztán és Örményország.
Minden
ilyen akcióval a destabilizálódás mind közelebb lopózott az orosz
határokhoz. Mind nyilvánvalóbbá lett, hogy a cél: Oroszország
lejáratása, destabilizálása illetve – nagy geopolitikai játékosként – a
porondról történő kiszorítása. Végsősoron az amerikaiak nyíltan is
elismerték, hogy háborúba kezdtek Oroszországgal: minimális elvárásuk
az ország vezetésének lecserélése, a külpolitika megváltoztatása. Az
aláaknázni kívánt országok bennszülöttei pedig nem egyebek
fogyóeszköznél.
2014
elején azután az Egyesült Államok a végletekig megemelte a tétet. Az
USA szponzorálásával Ukrajnában leplezetlen nácik jutottak hatalomra –
és ezzel csapdát állítottak Oroszországnak. Oroszország nem tudott nem
beavatkozni. Egy olyan vezetés ugyanis, amely zokszó nélkül lenyel egy
ilyen pirulát, maga fosztotta meg volna önmagát a belső támogató
bázistól, és rendkívül sebezhetővé vált volna egy újabb Majdan
kirobbantását célzó technológiák bevetése esetén. Ennek folyományaként a
rendszerváltás már nem elvek, hanem csupán idő kérdése lett volna. Egy
beavatkozás viszont gyakorlatilag elkerülhetetlenül oda vezetett
volna, hogy az ország fegyveres összeütközésbe kerül az ukrán nácikkal –
ami magával vonta volna Ukrajna területének elkerülhetetlen
megszállását. Ez viszont óriási külpolitikai problémákat vont volna
magával Oroszország számára. Moszkva nem csupán kőkemény és nyílt
szembenállásba került volna az EU-val, amely így sokkal hamarabb és
teljes fokozattal lett volna kénytelen beindítani a szankciós
mechanizmusokat. Hanem még elhatárolódásra kényszerítette volna
Oroszország partnereit az Eurázsiai Gazdasági Unión (EÁGU), a Független
Államok Közösségén (FÁK), a Kollektív Biztonsági Szerződés Szervezetén
(KBSZSZ) – illetve egyéb integrációs projekteken belül is – mivel úgy
értelmezték volna Oroszország lépéseit, mint a Szovjetunió erőszakos
helyreállításának irányában tett kezdőlépés.
Az
orosz vezetés nem egyszerűen talált egy olyan harmadik megoldást,
amivel (a Krím visszacsatolásával) saját patriótáit is egy időre
lecsillapíthatta, és (mérsékeltséget tanúsítva) elkerülte a Brüsszellel
való végleges szakítást is, és saját szövetségeseire sem ijesztett rá
nagyon (a tankhadosztályok sehová sem mozdultak). Hanem Oroszország egy
más sakktáblára helyezte át a játszmát. Nyilvánvalóan előnytelen lett
volna az amerikaiakkal Ukrajna területén huzakodni. A kialakult
helyzetben Oroszország kénytelen lett volna felvállalni a reagáló, a
reflektáló fél szerepét, amely nem a játszma irányítója, hanem csupán
igyekszik semlegesíteni az ellenfél kezdeményezéseit. Ez mindenkor
vesztes pozíció. A reflektálással szembeni alternatíva azonban csak a
háború lehetett volna – a háború viszont igazán rosszkor jött volna.
Ezért, hogy ne Ukrajnában kelljen reflektálnia, Oroszország inkább
magáért Európáért szállt harcba.
Az USA
láthatóan nem számolt ilyen arcátlansággal és nem volt kész arra, hogy a
játékot a javasolt formátumban folytassa. Amerika el sem tudta
képzelni, hogy Oroszország, amelynek felégették előterét, (5)Ukrajnát;
amelyet a náci kijevi rezsim azzal piszkál, hogy büntetlenül
irtóhadjáratot kezdett az oroszok ellen – nos, ez az Oroszország kezet
emel az Európai Unióra, ami az USA hagyományosan hitbizománya. Kétség
kívül, a válasz aránytalan volt: az USA Oroszország legérzékenyebb
pontjára mért csapást – ám önmaga is a saját legérzékenyebb pontjára
kapta a válaszcsapást. Arra azonban nyilvánvalóan senki sem gondolt
volna, hogy Oroszország a megoldatlan ukrán válság közepette szánja rá
magát egy ilyen bonyolult és ellentmondásos játszmára. Hiszen az
angolszászok annyira szeretnek mindent „step by step”, lépésről lépésre
intézni.
Ez volt az első, amivel az adott játszmában Oroszország emelte a tétet – de nem az utolsó.
Az
Egyesült Államok akkor úgy döntött: minden táblán lejátssza a partit.
Nem véletlenül okítgatták arra a liberális közgazdászokat, hogy akinek a
GDP-je nagyobb, az a győztes. A saját, illetve az orosz GDP
egybevetése arról győzte meg őket: megengedhetik maguknak azt, hogy nem
hagyva félbe a szíriai. iraki, iráni és ukrajnai partit egyidejűleg
megjátsszák a partit az európai sakktáblán is. Erőik, tartalékaik ehhez
elegendőek kell, hogy legyenek. Annál is inkább, mivel az Egyesült
Államok, úgy magán az európai, mint az ukrajnai hadszíntéren be akarták
vetni az európaiak tartalékait is. Vagyis az amerikaiak győzelmét az
Európai Uniónak kellett megfizetnie.
Az
eltelt év azonban megmutatta, hogy ez a számítás hibás volt. Az ukrán
válság ugyanis sokkal súlyosabb csapást mért az Európai Unióra, mint
azt az európaiak előzőleg feltételezték. Már 2014 őszének végére,
telének elejére világossá vált, hogy Ukrajna tönkremenésének és
megsemmisülésének folyamata olyannyira előrehaladt, hogy ez már nem
egyszerűen veszélyezteti az EU jólétét, de egyenesen megkérdőjelezi
annak puszta létét is. Európa elbizonytalanodott. Arra, hogy feltétel
nélkül haladjanak az amerikai politika uszályában, egyedül a lengyelek
voltak hajlandók (nem tudni persze, hogy majd meddig) – no meg a
baltiak (akik amúgy sem osztanak, se nem szoroznak).
Még
Nagy-Britannia is – amely látszólag rendületlenül lojális egykori
gyarmata iránt – folytatja saját játszmáját, ami nem mindig tetszik az
Egyesült Államoknak. Mi több, az EU-n belül egyre bővül azon államok
köre, amelyek szeretnék átorientálni az európai politikát az
Oroszországhoz való közeledés irányában. Csehországot, Magyarországot,
Szlovákiát, Görögországot, Olaszországot egyenként persze lehet
figyelmen kívül hagyni. Ám amikor közösen lépnek fel, és mások is
elkezdenek csatlakozni hozzájuk, akkor az Unió oroszellenes
mechanizmusai lebénulnak. Végül már Németország és Franciaország is
elkezdte keresni annak a módját, hogyan tudnának leválni a horogról
úgy, hogy – biztos, ami biztos – ne vesszenek össze Washingtonnal. Ám
az idő múltával egyre világosabbá válik, hogy az összeveszést nem lehet
megúszni. Csak kellőképpen hozzá kell szokni ehhez a gondolathoz.
Egészében véve, az Egyesült Államok – azzal, hogy hatalomra segített
Kijevben egy bábrezsimet – az eltelt egy évben, Oroszország
viszonylatában nem ért el semmit, viszont elvesztette Európát. Éppen
hogy elvesztette – hiszen az EU-n belüli folyamatok tovább zajlanak. E
folyamatok még távolról sem értek véget, még lehetnek különböző
ingadozások, visszatáncolások. Egy dolog azonban mára mindenképpen
világossá lett: az EU megszűnt monolit amerikai szövetségesnek lenni,
és a belátható jövőn belül nem is lesz újra azzá. Ez pedig
megkérdőjelezi a NATO egységét és hatékonyságát.
Az
Egyesült Államok, láthatóan, megértette a helyzetet. Az utóbbi néhány
hónap során ugyanis Washington megpróbálta aktivizálni, éppenséggel, a
NATO-n belüli mechanizmusokat – úgy az ukrajnai helyzettel
összefüggésben, mint az euro-atlanti egység jegyében. A
Lengyelországban és a Baltikumban lévő hadseregcsoportok megerősítését
az orosz agresszió veszélyével indokolták. Erősödik a NATO katonai
aktivitása a déli szárnyakon is. A Fekete-tengeren.
Romániát pedig a Dnyeszter-melléki (befagyott) konfliktus
„felolvasztásának” irányában terelik. Washington ezért egyszerre
mindjárt két problémát igyekszik megoldani. Először is, az „orosz
agresszió” jegyében igyekszik tömöríteni az európaiakat – megakadályozva
egyben azt, hogy az EU kicsússzon az ellenőrzése alól. Másodszor pedig
az Oroszországra gyakorolt politikai nyomást katonaival igyekszik
kiegészíteni – demonstrálva egyben: a NATO készen áll a konfrontációra.
És történt meg az, hogy – a mostani
válság idején másodízben – Oroszország sikerrel emelte a játszmában a
téteket. Moszkva nem egyszerűen megmutatta, hogy kész felvállalni a
katonai konfrontáció képében jelentkező kihívást. Oroszország
megmutatta: készen áll a NATO-val megvívandó teljes értékű háborúra is.
6 Látva az USA agresszív,
kardcsörtető, háborúra provokáló akcióit, Oroszországban is sokan és
régóta követelik: az eddigi békülékenykedő magatartás helyett Moszkva
lépjen fel keményen és határozottan – minthogy a másik fél láthatóan
csak az erő nyelvéből ért.
7 A románok által 1918-ban
megszállt és annektált Besszarábia 1940-es szovjet visszavételekor a
megalakuló moldáv szovjetköztársasághoz csatolták a Dnyeszter bal
partján elterülő, addig Ukrajnához tartozó Moldáv Autonóm
Szovjetköztársaságot is. A kérdéses terület („Dnyeszter-mellék”)
lakosságának csupán valamivel több mint harmada moldáv, a többséget
szlávajkú népek – ukránok, oroszok – alkotják. A terület szlávajkú
többsége aggodalommal figyelte, hogy Kisinyovban lényegében már 1989
nyarától a nagyromán irredentizmus helyi hívei vették át a hatalmat
(ami folytán napirendre került Moldávia visszacsatolásának kérdése
Romániához). Az „újraegyesülés” távlatát is tartalmazó, 1991.
augusztusi moldáv „függetlenségi nyilatkozatot” követően a
Dnyeszter-mellék kinyilvánította elszakadását a Romániába készülő
Moldáviától. 1992 nyarán a kisinyovi pro-román bábkormány fegyveres
erőszakkal akarta visszakényszeríteni a Dnyeszter-melléket Moldávia
keretei közé – a lakosság fegyveres ellenállása, az ott tartózkodó
orosz csapatok segítségével azonban meghiúsította ezt. Azóta számít a
Dnyeszter-mellék „befagyott konfliktusnak” – egyikeként a posztszovjet
térség négy „befagyott konfliktusának” (a másik három: Abházia és
Dél-Oszétia, illetve Hegyi (Nagornij-) Karabah – az utóbbi Azerbajdzsán
és Örményország között).
A Dnyeszter-mellékihez hasonló
probléma fenyeget Moldávia egy másik részén is. Az ország déli részén
élő, török ajkú gagauz nemzeti kisebbség szintén többször kifejezésre
juttatta: Moldávia román annektálása esetén elszakadnak az országtól.
Az autonóm tartomány új vezetőjét a minap választották meg, közvetlen
választással. A választást egy baloldali jelölt, az időközben árulóvá
lett moldáv kommunista pártból kivált helyi aktivista, Irina Vlah
nyerte meg, a román annexiót élesen ellenző programmal. Egy kb. három
éve megtartott helyi népszavazáson egyébként a választók több mint 98
százaléka arra szavazott, hogy román annexió esetén Gagauziának ki kell
szakadnia Moldáviából.A Moldáviában 2009-ben ismét hatalomra jutott
pro-román bábrezsim a kijevi puccsal új szövetségesre lelt a náci junta
személyében. Mentoruk, a román elnök nemrégiben Kijevben járt, amikor
is vendéglátójával megállapodtak: közös erőfeszítésekkel
„felolvasztják” a befagyott konfliktust, és „helyreállítják Moldávia
területi egységét”. (Mindezt annak ellenére, hogy a náci rezsim az
Ukrajnában élő román/moldáv nemzeti kisebbség jogait is fenyegeti.
Másfelől Románia sem lelkesedik azért, hogy Moldávia megvalósulóban
levő ismételt annektálásával jelentős létszámú kisebbségek is
kerüljenek az ország [régi-új] határai közé: Románia „csupán” az 1940
előtti területeit szeretné visszaszerezni – amelyeknek nem volt része a
Dnyeszter-mellék.) Washington ezért egyszerre mindjárt két
problémát igyekszik megoldani. Először is, az „orosz agresszió”
jegyében igyekszik tömöríteni az európaiakat – megakadályozva egyben
azt, hogy az EU kicsússzon az ellenőrzése alól. Másodszor pedig az
Oroszországra gyakorolt politikai nyomást katonaival igyekszik
kiegészíteni – demonstrálva egyben: a NATO készen áll a konfrontációra.
A
Harkovtól Ogyesszáig terjedő „Nagy-Novorosszija” hívei azzal érvelnek: e
terv megvalósulása esetén Oroszország határossá válna nem csak a
Dnyeszter-mellékkel és Moldáviával – de (újra) Romániával is. A zömben
oroszok, illetve oroszajkúak lakta Nagy-Novorosszija megvalósulása,
egyszersmind, egyszer s mindenkorra elvágná (Maradék-) Ukrajnát a
Fekete-tengertől – amivel a NATO szemében az ország sokat veszítene
stratégiai értékéből.
Ha most
eltekintünk a diplomáciai madárnyelv használatától, úgy az Északi
Flottánál megkezdődött, majd Oroszország fegyveres erőire teljességgel
kiterjedő „váratlan ellenőrzés” fedőtörténete valójában az volt: az
USA-val és európai szövetségeseivel hagyományos (6) fegyverzetekkel
megvívandó háború kezdődött, melynek során Oroszország bármelyik
pillanatban kész bevetni nukleáris fegyvereket is.
Romániát pedig a Dnyeszter-melléki (befagyott) konfliktus „felolvasztásának” irányában terelik.
Tulajdonképpen,
magukat ezeket a hadgyakorlatokat is tekinthetjük úgy, mint a
haderőknek a hadműveletek kezdete előtti – hadgyakorlat ürügyén történő
– felvonultatását a leendő hadszíntérre. Valami hasonló történt
2014-ben is, ám akkor az orosz fegyveres erők hadmozdulatai akkor az
ukrán válsághoz kötődtek. (8) A legfőbbről Putyin nem is beszélt
interjújában (9) – arról, tudniillik, hogy félreérthetetlenül
„barátaink és partnereink” tudomására hozta: adott esetben Oroszország
semmilyen körülmények között sem fog meghátrálni és harcolni fog (az
adott esetben a Krímről volt szó, de, gondolom, mindenki számára
világos volt, hogy valójában miről is van szó), mégpedig úgy fog
harcolni, hogy nem fogja megtartóztatni magát a rendelkezésére álló
fegyverzetek bevetésében.
Az
Orosz Föderáció elnöke kész volt áthágni azt a diplomáciai szokást,
hogy politikusok nem szokták a nyilvánosság előtt elmondani: mivel
ijesztgették ellenfelüket a zárt ajtók mögött. Ezzel látványosan
elzárta önmaga elől a visszavonulás útját. Azok után, ugyanis, hogy
nyilvánosan kijelentette: adott esetben kész harcolni, azt nem teheti
meg katasztrofális következmények nélkül, ha „az adott eset”
bekövetkeztekor visszavonja szavát. És gyakorlatilag egy időben azzal,
hogy ezt kijelentette, megkezdődött az a hadgyakorlat, amely, formáját
tekintve nagyon emlékeztetett arra, amikor egy háború kezdete előtt a
csapatokat felvonultatják.
Arra az
amerikai kezdeményezésre, hogy tankjaik mennyiségét mérjék össze
Oroszország határmenti körzeteiben, Oroszország azon készségének
demonstrálásával válaszolt, hogy tankjait egyenesen Norvégia partmenti
vidékeihez, „Iszkandereit” a lengyel határhoz irányította, stratégiai
légierejét és nukleáris rakétákkal fölszerelt tengeralattjáróit pedig
az Egyesült Államok partjainál vonta össze.
Mindent
összevetve, ezzel Európának megmutattatott, hogy a NATO még az EU-nál
is kevésbé hatékony szervezet. Mert amíg az Egyesült Államok azon fog
morfondírozni, hogy érdemes-e nukleáris konfrontációba bonyolódni
Oroszországgal, addig az európai hadseregeknek lőttek. (Ehhez pedig
elegendőek a hagyományos fegyverzetek és egy korlátozott létszámú
katonai kontingens.)
A
németek és a franciák Oroszországgal kereskedni akarnak. Ők nem akarnak
háborúzni, sem az ukrán, sem a baltikumi nácikért, de még a lengyelek
ambícióiért sem. Amúgy, az utóbbi időben a lengyelek olyan nagyon
elgondolkodottaknak tűnnek és valahogy rosszalló pillantásokat vetnek
Kijev felé. Európa többi részének pedig nemcsak hogy nincs miért, de
nincs is mivel háborúzni. Ők ahhoz szoktak hozzá, hogy az Egyesült
Államok köteles őket megvédeni.
8 A márciusban, illetve az
áprilisban az ukrán határ közelében végrehajtott hadgyakorlatról van
szó. A gyakorlatozó csapatokat április végén visszavonták. Meglehetősen
rossz lélektani pillanatban: a Donyec-medencével való fegyveres
leszámolásra készülő, és nagy erőkkel már fel is vonuló junta ezt
láthatóan úgy értelmezte: szabad kezet kapott a büntető terrorhadjárat
megkezdéséhez. (Amire Washingtonból, kétszer is, kifejezett utasítást
kapott.) Április végétől rendszeresekké váltak a felkelők elleni
hadmozdulatok, május 2-től pedig teljes gőzzel megindult a hadjárat.
9 A Krím visszaszerzésének
évfordulójára készített „Krím – a hazatérés” c. dokumentumfilmről,
illetve Putyin abban adott interjújáról van szó. Ebben az interjúban az
orosz elnök részletesen felidézte azon drámai napok történéseit, akkor
meghozott döntéseinek motivációit.
Az USA
válaszút elé került. Elfogadja a kihívást – és akkor mi van? Kezdjenek
el háborúzni? Mi okból? Az orosz hadgyakorlat miatt. No persze! – Los
Angeles lakói nagyon fognak örülni annak, (8)
Vagy talán ne fogadják el a kihívást? Hogy fog akkor kinézni az
Egyesült Államok? Mindenkit azzal ijesztgettek, mindenkinek azzal
dicsekedtek, hogy az ukrán náciknak olyan fegyvereket adtak, amelyekkel
azok majd meg sem állnak Japánig. Küldtek tíz tankot a Baltikumba.
Tartottak egy hadgyakorlatot a Fekete-tengeren. Ám alig hogy a pszkovi
deszantosok géppisztolyaikkal ellövöldöztek kicsinység az Északi
Sarkon, ezek mind felszívódtak. Hogy bízzanak bennük ezután a
szövetségeseik?
A
legfontosabb azonban az, hogy Oroszország nagyon is időben emelt a
téteken. Obama egyre inkább hátrál a héják elől. És ahogy közelednek
majd a választások, annál inkább fog hátrálni. Vagyis fél év múlva az
Egyesült Államok összehasonlíthatatlanul komolyabb, messzemenő és igen
kellemetlen lépéseire kellett volna reagálni. Főképpen pedig: minél
mélyebben merül bele Washington a konfrontáció logikájába, annál
nehezebb lesz számára megállni. Az a fenyegetés, ami ma még észre
térítheti, az holnap számára már nem lesz egyéb üres szócséplésnél.
Egészében
véve, az Egyesült Államok most ismét ugyanabba a logikai csapdába
esett, amelyet maga is nem egyszer állítani igyekezett Oroszország
számára. Most bármit lépnének is, az mind rossz lenne, méghozzá saját
magának. Megtalálják-e a méltó kiutat? Talán. Megvan-e a veszélye
annak, hogy a feszültség szításának, egy katonai konfliktus
kiprovokálásának az útjára lépnek? Meg.
Így az
orosz vezetés rendkívül kockázatos lépései az utóbbi év, és főként az
utóbbi hónap során arról tanúskodnak, hogy a világ elérkezett egy
határhoz, és nagy a veszélye e határ átlépésének.
Oroszország
azonban nem szállhat ki ebből a játékból. Győzelemre kell játszania –
különben egyszerűen megsemmisítik. Ebben a helyzetben azzal, hogy
Oroszország megmutatta: készen áll bármilyen további fejleményre,
elgondolkodásra készteti az Európai Uniót. Mégpedig arról, hogy a
Washingtonnal való szövetségesi viszonya már jóval messzebbre elvitte
annál, mint azt eredetileg elképzelte – és ez már majdnem hadszíntérré
tette Európát. Az európaiakat egy pillanatra sem zavarta, hogy Ukrajna
csatatérré változott. Sőt, ezen még nyerni is akartak. Az európaiak
akkor kezdtek nagyon meghökkenni, amikor kiderült, hogy,
várakozásaikkal ellentétben, az instabilitás Ukrajnából nem
Oroszország, hanem az Európai Unió irányában kezdett el terjedni. És az
európaiak végképp nem adták áldásukat egy, Oroszországgal megvívandó
totális háborúra. Ahhoz ugyanis kétségük sem fér, hogy egy ilyen
esetben kinek a tankjai és melyik fővárosokban tartanak majd győzelmi
díszszemlét. És ezzel nem óhajtanak kísérletezgetni.
A labda
most az USA térfelén pattog. Az Egyesült Államoknak el kell döntenie:
tovább halad-e a konfrontálódás útján – halálra rémítve ezzel európai
partnereiket, akik már készek elhagyni a NATO hajóját. Vagy pedig
visszavonulót fújnak. De akkor gyorsuló ütemben kezdődik majd meg az a
folyamat, hogy az EU kibúj az amerikai védőernyő alól és átáll az orosz
védőernyő alá.
Oroszország
tehát, lényegében, kapitulációt követel az Egyesült Államoktól (még ha
nem is nyilvánvalóan – ahogy a háború sem a szokott szabályok szerint
folyik). Hamarosan megtudjuk, tehát, hogy az USA rászánja-e magát a
hidegháború második szakaszában elszenvedett vereségének a beismerésére
– vagy megpróbálja-e mégis a konfliktust átvinni a melegháborús
szakaszba.
A
szerző: Rosztyiszlav Iscsenko, a Rendszerelemző és Prognosztizáló
Központ elnöke – külön az „Aktuális kommentárok” rovat számára
A cikk eredetije az alábbi címen olvasható:
(Csikós Sándor)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése