Milliókban utaznak
Átlagosan
330 ezer forinttal emelkedett a BKV-nál dolgozó menedzserek havi
bruttó fizetése az elmúlt négy évben, miközben a költségcsökkentés
miatt 2300 embert bocsátottak el a cégtől. De nem a vezetők közül, a
menedzsment létszáma ugyanis nőtt ezen idő alatt.
Ezúttal
sem került utcára Várszegi Gyula, a BKV igazgatóságának elnöke. A BKV
megbízott vezérigazgatói székéből az igazgatóság élére került elnököt
ugyan leváltották, de nem hagyták az út szélén. A Vasúti Járműjavító
Kft. tanácsadója lett: saját irodát kapott, és megtarthatta a
szolgálati kocsiját is.
De
a BKV nem csupán távozó vezetőire fordít különös figyelmet, hanem az
aktív menedzsmentjére is. A Népszabadság birtokába jutott
összehasonlító bértáblázat szerint a cég vezetői körébe 297 fő
tartozott 2011-ben.
A
bruttó bérük évente átlagosan tízmillió forint volt. Ebben az évben
mondták fel a cégnél a munkavállalókkal kötött kollektív szerződést,
ami a juttatások elvonása miatt összesen hat-hétmilliárd forint
csökkenést jelentett a cég dolgozóinak.
A
menedzsment viszont nem járt olyan rosszul. A vezetői kör bére 2014
decemberére átlagosan évi bruttó 14 milliónál is magasabbra nőtt.
És ebbe nem tartozik bele az őket megillető prémium összege, ami beosztástól függően az éves bértömegük 10-40 százaléka.
Időközben
a menedzsment létszáma is megemelkedett 317 főre, miközben a cégnél
foglalkoztatottak összlétszáma 13 500-ról 11 200 főre csökkent 2014-re.
Az elbocsátások szinte kizárólag a fizikai állományt érintették.
A
cég éves bruttó bértömege viszont nem csökkent 2011 és 2014 között. A
létszámcsökkentés ellenére 40 milliárd forint maradt. Az
elbocsátásokkal „felszabaduló” pénzből azonban igen kevés jutott
például a metró-járművezetőknek.
A
2011-es évi bruttó 2,96 millióról tavaly decemberre 2,99 millióra
növekedett a fizetésük, miközben a szakszervezetek szerint jelentősen
romlottak a munkakörülmények.
Az
új vonal miatt tervezett létszámnövelés sem valósult meg, hiszen 362
fő helyett 305 járművezető dolgozik immáron négy vonalon. Nincsenek
sokkal jobb helyzetben a buszsofőrök sem. Bruttó átlagbérük – évi
4,1-4,2 millió – ugyan a többi fizikai dolgozóhoz képest kimagaslónak
tűnik, de ebben 220–282 óra túlmunka is benne van.
Túlóra
nélkül 150 ezer forinttal vihetnének haza többet a négy évvel
korábbihoz képest, azzal együtt 200-250 ezer forinttal. Ehhez azonban
be kell áldozni a családi hétvégéket és az ünnepeket. A túlóra nélkül
átlagosan ötszázalékos béremelésük jelentősen elmarad a menedzsment 40
százalékos bérnövekedésétől.
–
A lap által ismertetett béradatok, illetve a bérstruktúrának a fizikai
dolgozói körre nézve rendkívül hátrányos átalakulása miatt különösen
pofátlannak tartjuk az idei évre tett nullaszázalékos béremelési
javaslatot – fakad ki Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési
Szakszervezet elnöke. Az érdekképviselet a héten már levélben kért
magyarázatot Bolla Tibortól, a BKV vezérigazgatójától a táblázatban
szereplő adatokra.
A
választ várhatóan a béremelési tárgyalások lebonyolítására létrehozott
állandó bizottság jövő heti első ülésén kapják meg. Nemes ettől
függetlenül bízik abban, hogy a cégvezetés és a tulajdonos hamarosan a
korábbinál lényegesen jobb ajánlatot tesz az idei béremelés mértékére.
(Szalai Anna)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése