Hatalmas a tét: bukunk, ha letarol bennünket Amerika
Az
EU és az USA között folyó szabadkereskedelmi tárgyalások, illetve a
Transzatlanti Kereskedelmi és Befektetési Partnerség (Transatlantic
Trade and Investment Partnership, TTIP) célja a kereskedelmet és
beruházásokat nehezítő akadályok leépítése a két fél között. Bár az EU
és USA közötti kereskedelemben az agrártermékek részesedése csupán 5-6
százalék, az ezekkel kapcsolatos egyeztetéseket és találgatásokat
kiemelt figyelem övezi. Sokan attól tartanak ugyanis, hogy a
megállapodás igazi vesztese pont Európa agrárszektora lesz, miközben az
egyezmény elsősorban az EU-nak sürgető, mivel az USA a Csendes- Óceáni
Partnerségi Egyezmény (TPP) aláírásával már jelentős sikereket ért el.
A TPP Obama elnökségének szép zárása lehet, és a 2016. évi
elnökválasztás miatt a TTIP könnyen háttérbe szorulhat, ez pedig az EU
lemaradásával fenyeget.
A
TTIP-tárgyalások 2013 júliusában kezdődtek. Céljuk az EU és az USA
között fennálló kereskedelmi és beruházási akadályok leépítése. A
tárgyalások tizenegyedik fordulójára 2015 októberében került sor, ennek
fókuszában azonban nem agrárkereskedelmi kérdések álltak. Ezekről,
tekintettel érzékenységükre, valószínűleg csak az utolsó fordulókban
igyekeznek majd egyezségre jutni a felek. Az egyezmény megkötésének
ideje egyelőre megjósolhatatlan.
A TTIP
jelentőségét mi sem érzékelteti jobban, mint hogy az EU és az USA
együtt a globális GDP több mint felét realizálja, egymás között
lebonyolított áruforgalmuk a világ összes áruforgalmának több mint 30
százalékára tehető, egymásnak nyújtott szolgáltatásaik értéke pedig a
világ szolgáltatáspiacából több mint 40 százalékot képvisel.
Európa lemaradhat
A TTIP
tető alá hozása elsősorban az EU számára sürgető, hiszen az USA
időközben a Csendes – Óceáni Partnerségi Egyezmény (TPP) aláírásával
közvetlenül a TTIP tárgyalások utolsó fordulója előtt már jelentős
sikert könyvelhetett el. A TPP keretében körvonalazódó
szabadkereskedelmi övezet ugyanis, amelynek tagjai az USA mellett
Kanada, Mexikó, Chile, Peru, Japán, Szingapúr, Vietnam, Malajzia,
Brunei, Ausztrália és Új-Zéland, várakozások szerint rövid időn belül a
világ leggyorsabban növekvő gazdasági integrációja lesz. A TPP nyélbe
ütése Obama elnökségének szép zárása lehet, és a 2016. évi
elnökválasztás miatt a TTIP könnyen háttérbe szorulhat, ami az EU
lemaradásával fenyeget.
Nem
véletlen, hogy elemzők az EU és a TPPből kimaradt Kína között a
kereskedelmi és beruházási akadályok leépítésére irányuló törekvések
előtérbe kerülését valószínűsítik. Az EU és az USA közötti
kereskedelemben a mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek részesedése
az energetikai berendezések, gépjárművek, gyógyszerek és egyéb ipari
termékek mögött nem jelentős, mindössze 5-6 százalékra tehető. Ennek
ellenére az ezekkel kapcsolatos egyeztetéseket és találgatásokat
kiemelt közfigyelem övezi, ami az EU helyzetét alaposan megnehezíti,
hiszen nemcsak a tárgyaló partnerrel szemben kell érvényesítenie
érdekeit, hanem tagországainak polgárai és politikusai felé is
folyamatosan bizonygatnia kell, hogy megfelelően képviseli az európai
érdekeket és értékeket, és biztosítja a transzparenciát a tárgyalások
során.
A
mezőgazdasági és élelmiszeripari termékekre érvényben lévő importvámok
nem tekinthetők magasnak, ezért a hangsúly nem is elsősorban a vámok
további csökkentésén, hanem inkább a kereskedelmet hátráltató,
úgynevezett nem vámjellegű akadályok (NTB) leépítésén van, amelyekről
az egyezkedés a TTIP-tárgyalások legnehezebb fejezete.
Klóros csirke, hormonkezelt marha
Több
olyan súlyos „tétel” van, amelyre az egyik tárgyalófél úgy tekint, mint
NTB, miközben az a másik számára tárgyalási alapot nem képező
standard. Ilyen többek között a növekedési hormonok használatának vagy a
csirkehús klórozásának tiltása az EU-ban. Rengeteg vita forrása néhány
látszólag csekély különbség: például az EU-ban bármilyen szer vagy
eljárás alkalmazása tiltott, ha nincs egyértelmű tudományos bizonyíték
annak ártalmatlanságára, míg az USA-ban csak akkor lép életbe tiltás,
ha a káros hatásról tudományos bizonyíték áll rendelkezésre. Az USA
ezért megengedőbb bizonyos szerek vagy eljárások alkalmazása terén.
A TTIP
megkötésétől a GDP és az össztársadalmi jólét növekedését remélik
mindkét tárgyaló félnél. Az élelmiszer-gazdaság külkereskedelmének
aspektusából: többnyire az EU USA-ba irányuló kivitelének növekedésével
számolnak elsősorban tejtermékekből (sajtok), borokból és más
alkoholtartalmú italokból, valamint cukorból. Ugyanakkor az EU
valószínűsíthetően több marhahúst, baromfihúst, üzemanyagcélú etanolt
és közepes minőségű búzát importál majd az USA-ból.
Mivel
az EU egyes tagországaiban az élelmiszer-gazdaság külkereskedelmének
makrogazdasági súlya más és más, ezért az e várakozásokkal kapcsolatos
álláspontjuk is igen különböző. Abban viszonyt egyetértenek, hogy a
kereskedelem liberalizálása mellett elengedhetetlen a szabályozás
konvergálása, egyébként az EU termelői versenyhátrányba kerülnek az
uniós előírásoknak (állatjólét, környezetvédelem stb.) való megfelelés
extraköltségei miatt.
Magyarország rosszul jöhet ki az egyezményből
És hogy
érinti mindez Magyarországot? Magyarország USA-ba irányuló
mezőgazdasági és élelmiszeripari kivitele nem számottevő, 2014-ben
mindössze 44,5 millió dollárt tett ki, miközben 48,2 millió dollár
értékben hozott be ilyen termékeket az észak-amerikai országból.
Egyelőre úgy tűnik, hogy a TTIP megkötése ugyan érdemben nem érinti a
belpiacot, hatása közvetett módon a magyarországi termékek európai
uniós exportpiacain jelentkezhet. Az Agrárgazdasági Kutató Intézetnél
(AKI) készült elemzések alapján valószínűsíthető, hogy bizonyos
áruféleségeknél, mint például a marhahús, a konzerv csemegekukorica, a
bioetanol vagy az izoglükóz, akár már a vámok leépítése érezhető lenne a
magyarországi exportteljesítményben.
Ugyanakkor
számos olyan termék, illetve árucsoport van, amelynél sem a vámok, sem
az NTB eltörlése nem okozna jelentős változást: vagy azért, mert ezek
európai piacain más versenytársak dominálnak (például gabonafélék,
baromfihús), vagy azért, mert az európai termelés szerkezete, illetve a
termékek minősége más (például olajnövények, bor).
Fontos
hangsúlyozni, hogy a kiskereskedelem saját minőségbiztosítási,
védjegyezési és címkézési rendszerei nem tartoznak a nemzetközi
egyezmények hatálya alá, és egy ilyenekkel „körülbástyázott”, érzékeny
fogyasztói piaccal szemben, mint amilyen az EU, a mennyiséget kereső,
feltörekvő piacok sokkal vonzóbbak lehetnek az USA mezőgazdasági és
élelmiszeripari exportőreinek.
(agrarszektor)
Bal-Rad komm:
A TTP és a TTIP az amerikai neokolonizáció legújabb “virága”! Az ész
nélkül nyomtatott dollárral agyondotált amerikai szeméttel való
beterítése a világnak.
Az Európai Unió (sajnos benne
Magyarország) egyszerűen nem képes ellenállni az USA gazdasági
nyomásának, amelynek újabb és újabb piacokra van szüksége, hogy a
“géntechnológi vívmányai” által halmozódó készletei ne temessék maguk
alá az amerikai mezőgazdaságot. Akár Európa egészségének rovására is!
Nagy is a sunnyugás a dolog
miatt az EU-ban! Kiváltképp Magyarországon, ahol a qrmányzati
kommunikáció szintjén meg sincs említve a téma! Mert bár Magyarország
vonatkozó élelmiszerszabványai az EU legszigorúbbjai közé tartoznak, az
unió belső kereskedelmi szabályai nem igazán teszik lehetővé az
érvényesítésüket.
A TTIP a még megmaradt magyar
élelmiszerfeldolgozó kapacitás fogja lerombolni, és ráadásul komoly
egészségügyi kockázatot is jelent számunkra.
Csupáncsak azért, hogy az “amerikai álom” ne omoljon össze!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése