Horvátország
és Szlovénia egyaránt alkalmatlannak bizonyult arra, hogy önálló
országként, Magyarországtól függetlenül kezelje a migrációs válságot.
Június
közepén jelent meg a Magyar Közlönyben egy határozat, melyben a kormány
elrendelte a mintegy 175 kilométer hosszúságú magyar-szerb
határszakaszon egy négy méter magas “ideiglenes” kerítés felállításának
előkészítését. Míg 2014-ben összesen 42777 menedékkérelmet nyújtottak
be a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatalhoz, 2015 első felében
ez a szám átlépte az 57 ezret. Július közepéig már 78 ezer illegális
határátlépés történt a déli határvonalon – ebből 77600 migráns Szerbia
felől érkezett, és az év második felében már exponenciálisan növekedett a
határsértések száma. Magyarország kormánya megkésve ugyan, de meghozta
a szükséges döntéseket a migrációs válság kezelése és a katasztrófa
elhárítása érdekében; a szerbiai szakaszon épülő határkerítés néhány
hónap leforgása alatt elkészült, 2015. szeptember 14-én a határzár
utolsó szabad átjárói lezárásra kerültek. Másnap Szijjártó
Péter külgazdasági és külügyminiszter jelentette be, hogy a magyar-román
határon is kerítés épül, szeptember 18-án pedig Orbán Viktor tett
bejelentést a horvát határszakasz lezárásának előkészítéséről. Az
építési munkálatok még aznap megkezdődtek, és négy héten belül elkészült
a kerítés a horvát-magyar határon. A két határszakaszon már csak
legálisan lehet belépni Magyarország területére, és az illegális határátlépések száma minimálisra csökkent.
A két
határszakasz elkerítésének ideje alatt egyre gyorsuló ütemben nőtt az
illegális bevándorlók száma, és mind a kerítés építése, mind a
Magyarországra érkezett bevándorlók ellátása és regisztrációja,
kérelmeik elbírálása fokozott terhet rótt a magyar hatóságokra. Ennek
ellenére a menekültügyi rendszer és a rendfenntartás – a politikai elit
megkésett döntéseit követően – képes volt a válság kezelésére, és nem
omlott össze a magyar menekültügyi rendszer, nem bénult meg az ország
közlekedése (Lázár János bejelentése szerint ennek lehetősége is fennállt), nem alakultak ki anarchikus állapotok.
A
visegrádi együttműködés keretein belül kapott gyakorlati segítség (pl.
cseh katonák, szlovák rendőrök érkezése, humanitárius
szállítmányok) jelképes tényezőnek mondható a válság kezelésében, annak
szerepe elsősorban diplomáciai jellegű:
- Magyarország nem egyedül kellett vállalja a felelősséget a határzár építéséért – ami kihúzta az alapot a Kárpát-medencében nemzeti-nemzetiségi konfliktusok újraélesztését célzó törekvések alól.
- Egyúttal az Európai Unióval szemben is hatékonyabb érdekérvényesítést tesz lehetővé, ha nem egy elszigetelt ország, hanem egy több országból álló zárt tömb közösen lép fel azonos célok érdekében.
A határzár sikeres megépítése és több ország kiállása hazánk mellett rámutat arra, hogy
Magyarország nemzeti viszonylatban képes volt a válság kezelésére.
A visegrádi országok kiállása Magyarország mellett nem lehetővé tette
a válság kezelését, hanem annak utólagos stabilizálásához járult hozzá a
nemzetközi politikában. A térségi országok számára is jelentős
“arcvesztéssel” járt volna, ha éppen azt az országot ítélik el, amely –
számos más országgal ellentétben – sikeresen kezelni tudja a kialakult
válsághelyzetet, emiatt a visegrádi csoport támogató fellépése
szükségképpen be kellett következzen. Kérdéses, hogy egy magyar határzár
nélkül Szlovákia, vagy Csehország meg tudott-e volna birkózni a
migrációs válsággal, emiatt valamennyi, a magyar határzárat támogató
ország saját nemzeti érdeke mentén lépett fel, ami jelen helyzetben
egybeesett a magyar nemzeti érdekkel.
Horvátország
ellenben a válságkezelést bénult állapotban szemlélő Európai Unió
liberálisainak kiszolgálása mellett döntött, mert esetükben a nemzeti
érdek megfogalmazása is nehézségekbe ütközik. A Magyar Királysággal
szerves egységben, vagy akár Jugoszlávia részeként Horvátország egy
nagyobb geopolitikai egység integráns része volt – az 1991 óta létező
mesterséges állam határainak elhelyezkedése pedig nem is tenné
lehetővé, hogy Horvátország független cselekvőként megbirkózzon egy
ehhez hasonló válsághelyzettel.
Horvátország
a migrációs válság közepette alkalmatlannak bizonyult arra, hogy
megőrizze saját stabilitását, és garantálja a környező államok
határainak biztonságát. Gátlástalan, egy ország kormányfőjéhez
méltatlan módon Zoran Milanovic olyan nyilatkozatokat tett, miszerint
Zágráb rákényszeríti a magyarokat arra, hogy átvegyék a bevándorlókat Horvátországtól. Tette mindezt annak ellenére, hogy Kolinda Grabar-Kitarovic horvát államfő maga is elismerte; 24 óra alatt összeomlott az ország menekültügy rendszere.
Magyarország
és Horvátország több mint 800 éves közös történelme igazolja, hogy
Horvátország a magyar közigazgatás részeként életképesebb, mint
független országként. Szlovénia eközben – ugyanazon módon, ahogy
Horvátország is – képtelen volt arra, hogy kezelje a kialakult
válsághelyzetet. Órákkal azt követően, hogy szembesült az országra
zúduló migránsáradattal, teljes külpolitikai fordulatra kényszerült, és
bejelentette, hogy mégis támogatja az Európai Unió kvótarendszerét,
ami lehetővé tenné a bevándorlók szétosztását a tagállamokban.
Térségünkben egyedül Magyarország bizonyult alkalmasnak arra, hogy egyidejűleg
- kezelje a menekültáradatot,
- működő határzárat építsen,
- mindehhez kiterjedt nemzetközi támogatást tudjon felsorakoztatni, és
- eközben ne kényszerüljön arra, hogy a kormány felülbírálja saját döntéseit a migrációs válság kezelése kapcsán.
Mindez
újra egy középhatalmi státusz közelébe juttatja Magyarországot,
miközben Horvátország és Szlovénia egyaránt bebizonyította, hogy
képtelen a magyar közigazgatástól függetlenül megőrizni saját
stabilitását, és egyidejűleg a kormány döntéseit egy válsághelyzet
közepette is fenntartani.
http://hidfo.ru/2015/10/horvatorszag-szlovenia-nem-elo-allam/
http://hidfo.ru/2015/10/horvatorszag-szlovenia-nem-elo-allam/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése